My Blog List

My Blog List

album lajnah tarbiah

Wednesday, 2 November 2011

Siri Tarbiyah Kawasan 5 ISLAM RISALAH ‘ALAMIN (Bhg. 2)

Siri  Tarbiyah Kawasan 5

ISLAM RISALAH ‘ALAMIN
(Bhg. 2)


Firman Allah yang bermaksud;

Dan (ingatlah juga peristiwa) ketika Nabi Isa ibni Maryam berkata: “Wahai Bani Israil, sesungguhnya aku ini Pesuruh Allah kepada kamu, mengesahkan kebenaran Kitab yang diturunkan sebelumku, iaitu Kitab Taurat, dan memberikan berita gembira dengan kedatangan seorang Rasul yang akan datang kemudian daripadaku – bernama: Ahmad”. Maka ketika ia datang kepada mereka membawa keterangan-keterangan yang jelas nyata, mereka berkata: “Ini ialah sihir yang jelas nyata!”


MUQADDIMAH

Sudah tiada sebab lagi bagi setiap yang memiliki kesedaran, yang patuh kepada arahan yang terkandung di dalam al-Quran untuk terus menutup mata dan tidak mengendahkan apa yang sedang berlaku. Adalah sesuatu yang mustahil untuk umat Islam tidur dengan nyenyak di atas katil tanpa wujud sebarang perasaan tanggungjawab di hati mereka, dan adalah suatu yang tidak sepatutnya berlaku bilamana umat Islam hanya memikirkan tentang kepentingan dan keseronokkan dirinya semata-mata sewaktu kekejaman yang melampau-lampau sedang berlaku di seluruh dunia. Ini kerana orang-orang yang beriman mengetahui bahawa kunci asas untuk menyelesaikan permasalahan yang berlaku yang berupa kebokbrakan idealogi, pembunuhan, kekejaman, kebuluran, dan kebejatan masalah sosial, atau dengan ringkas segala masalah yang ada di dunia ini, adalah dengan menyebarkan ajaran moral yang terkandung di dalam al-Quran. Pengetahuan tentang perkara tersebut telah meletakkan suatu tanggungjawab besar di atas bahu umat Islam iaitu menerangkan tentang ajaran Islam dan keindahan-keindahan yang dibawa olehnya dan menyebarkan ajaran moral yang terkandung di dalam al-Quran. Kita seharusnya menyakini bahawa hanya dengan kebangkitan Islam sahajalah dunia ini akan diliputi dengan kesejahteraan dan keamanan.


KEBANGKITAN ISLAM DAN KEMATANGANNYA



Kebangkitan ini tidak seharusnya tergendala di tengah jalan. Dr. Yusuf Al-Qaradhawi menggariskan langkah-langkah menuju kematangan kebangkitan Islam atau membimbing kebangkitan Islam dari zaman kekeliruan kepada pencerahan. Berikut adalah langkah yang diutarakannya :



1-                Dari format dan symbol kepada hakikat
 
Ada di antara manusia yang memerhatikan aspek luaran yang bersifat formaliti daripada isi kandungan, hanya mementingkan bentuk bukan pada hakikat. Seolah-olah yang penting adalah memanjangkan janggut, memendekkan pakaian, membawa siwak, mengharamkan semua jenis lagu dan mewajibkan pemakaian purdah untuk wanita. Umat Islam seharusnya perlu mencurahkan perhatiannya kepada roh ajaran Islam itu sendiri daripada mengutamakan format dan bentuk. Islam sebagai akidah, ruhnya adalah tauhid, sebagai ibadat ruhnya adalah keikhlasan, sebagai tuntutan moral ruhnya adalah kasih sayang, sebagai syariat ruhnya adalah keadilan, sebagai peradaban ruhnya adalah keseimbangan. Al-Qaradawi membawa contoh golongan yang suka kepada pengetahuan teori semata-mata, terlalu banyak bergelut dengan hal yang mengundang perbezaan daripada yang menjadi kesepakatan dalam topik keimanan kepada Allah. Beliau menyeru supaya hanya ibadat hati yang perlu didambakan. Mereka perlu mencurahkan usaha untuk meraih hal itu dengan cara beriman, bertawakal dan mengharap rahmat-Nya. Menurutnya, banyak pendakwah Islam melupakan aspek ini  yang merupakan ruh agama serta bahagian terpenting daripada keimanan.Mereka lebih mementingkan perbuatan kasar yang dilakukan oleh tubuh badan.Hal semacam itu memang penting tetapi ia tidak bermakna apabila tidak disertai dengan perbuatan hati. Padahal perbuatan hati ini merupakan asas mendapat kebahagian di dunia dan akhirat. 

2. Dari retorika dan perdebatan menuju penerapan dan tindakan
     
Di antara sikap negative yang perlu dihindari  ialah bangga dengan sejarah lampau tanpa mengubahnya dalam bentuk tindakan demi memperbaiki keadaan masa kini dan mengembangkannya ke arah yang lebih baik. Membicarakan sejarah masa lalu adalah baik selagi ia mendorong untuk terus memacu kejayaan itu. Kita harus mencipta kejayaan dan tidak harus hanya berbangga dengan sejarahnya sahaja. Termasuk dalam sikap ini juga ialah tenggelam dalam kenangan pahit lalu dan tidak melakukan usaha positif untuk mengatasinya atau mengatasi kemungkinan berulangnya tragedi yang sama. Termasuk dalam sikap ini juga ialah membicarakan kesalahan orang lain, perdebatan yang tidak sihat dalam persoalan yang tidak memberi apa-apa faedah selain ia melahirkan kesombongan diri dan membuang waktu. Oleh itu, umat Islam perlu berusaha untuk melakukan amalan yang lebih baik dan memiliki matlamat dan tujuan yang jelas. Orang Islam tidak pernah hidup tanpa tujuan serta tidak melakukan sesuatu secara melulu. Kita harus menentukan jalan untuk menuju matlamat tersebut sesuai dengan keadaan dan kemampuan yang kita miliki.  Di samping kita mencurahkan perhatian utama kepada bidang politik semata-mata, kita tidak boleh melupakan  bidang pemikiran, pendidikan dan sosial. Kita tidak boleh bercakap seperti golongan yang hidup di menara gading di dalam dunia teori yang idealistik tetapi tidak pernah turun ke medan masyarakat untuk bertindak..
      
3. Dari sikap sentimental dan emosional menuju sikap rasional dan ilmiah.

Seorang muslim pasti dapat mengawal perasaan dan meletakkan akal pada tempatnya. Ia berfikir secara rasional dan ilmiah,ia tidak bersikap ekstrem dalam mencintai dan membenci, tenggelam dalam dunia khayalan dan kecenderungan untuk bergantung kepada niat semata-mata tanpa berusaha untuk memerhatikan perkara yang benar. Manifestasi sikap emosional ini juga adalah sikap melupakan sunnatullah yang berlaku ke atas alam dan kehidupan manusia. Kita tidak sepatutnya berlebih-lebihan dalam menggambarkan sesuatu, baik yang bersifat material ataupun kerohanian. Oleh itu, gerakan Islam perlu bangun dalam tradisi ilmiah dan perencanaan masa depan. Gerakan Islam perlu membebaskan diri daripada kecenderungan emosional kepada rasional, objektif dalam menilai sesuatu aktiviti, memahami realiti dan sejarah dalam menentukan sesuatu keputusan. Antara ciri-ciri ilmiah ialah melihat segala sesuatu kejadian dan perkataan secara objektif tanpa terpengaruh dengan identiti pelakunya, menghormati kepakaran seseorang dalam bidangnya, mampu melakukan muhasabah diri dan mengakui kesalahan yang terlanjur serta berusaha  mengambil pengajaran daripadanya dan menghormati adab perbezaan pendapat. Semangat ilmiah harus terus subur dalam gerakan Islam dan menjadikan pola berfikir  berdasarkan ilmu seharusnya menjadi aspek yang dominan dalam semua aspek kehidupan kita. Pandangan ilmiah dijadikan sebagai ukuran penentu dalam mengeluarkan pandangan dan keputusan gerakan. Orang yang beriman hidup dalam keadaan keyakinan, menolak perasaan sangkaan dan mengikut taklid buta atau sikap gaya jumud.

   4. Dari orientasi masalah cabang dan remeh menuju masalah pokok dan utama

Menurut al-Qaradawi perkara utama gerakan Islam kini ialah bidang pemikiran dan kebudayaan, bidang pendidikan dan kaderisasi. Pada hematnya, aktivis gerakan Islam tidak seharusnya menyibukkan diri dalam perkara-perkara sunat dan larangan yang bersifat makruh sehinggakan daam waktu yang sama yang menitikberatkan perintah yang bersifat fardu atau larangan-larangan yang bersifat haram. Seorang muslim perlu memperuntukkan fikiran dan waktu untuk melaksanakan perkara-perkara yang wajib dahulu, barulah amalan sunat. Antara kesilapannya ialah bersikap keras dalam masalah sunat sehingga menganggapnya sebagai wajib serta mengutamakan ibadat sunat daripada ibadat fardu. Gerakan Islam perlu keluar dari lingkungan persoalan khilafiyah yang mengandungi potensi polemik kepada persoalan-persoalan yang disepakati bersama sehingga boleh merumuskannya menjadi agenda yang besar. Perkara yang merosakkan iklim kebangkitan Islam adalah adanya golongan yang cenderung memberi perhatian kepada persoalan-persoalan yang tidak disepakati oleh para ulamak dalam masalah penghalalan atau pengharaman. Mereka menjadikan persoalan khilafiah ini sebagai ukuran dan penilaian terhadap tindak tanduk sesama manusia. Seolah-olah perkara khilafiah ini merupakan pokok keimanan dan landasan utama ibadat. Menurut al-Qaradawi perkara ini berlaku disebabkan mereka menganggap pendapat yang mereka pegang dalam masalah khilafiah sebagai kebenaran yang tidak mungkin salah, kurang memperhatikan persoalan-persoalan agama yang telah disepakati, suka berdebat dan menyakiti orang lain sehingga memecah-belah umat, takabbur dan bangga pada diri sendiri yang merupakan titik tolak kepada kehancuran diri.
      
5. Dari menyulitkan dan ancaman menuju kemudahan dan khabar gembira

Islam merupakan agama rahmat kepada manusia dan alam ini. Rasulullah memerintahkan untuk memudahkan sesuatu perkara dan tidak menyulitkan. Pengertian mudah di sini  bererti mengikuti manhaj yang memberi keluasan dan toleransi, keringanan yang jauh daripada tindakan menyulitkan, sukar dan berat. Sementara 'mempersulit' adalah manhaj yang menimbulkan kesulitan, kesempitan dan kesukaran terhadap manusia. Allah menjadikan fitrah manusia untuk menyukai kemudahan dan keluasan. Dalam syariat Islam, hukum-hukum dilandaskan atas kemudahan,bukan atas kesulitan.



Firman Allah SWT yang bermaksud;

Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan Ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran (Al-Baqarah: 185)

Namun, seruan kepada kemudahan bukanlah bermakna menghalalkan semua yang diharamkan berdasarkan dalil yang pasti seperti riba, minum arak, perjudian dan sebagainya. Semua yang tercantum dalam nas yang jelas tidak boleh diganggu-gugat lagi. Menurut al-Qaradawi, sikap keras bukan pada tempatnya sangat merugikan Islam kerana menimbulkan kerosakan dan menghilangkan banyak kemaslahatan. Beliau menyeru kepada para aktivis Islam membicarakan tanda-tanda kemenangan Islam dan kecerahan masa depannya. Kita tidak perlu lagi mengatakan dunia Islam kini seburuk-buruknya dan masa depan Islam selalunya lebih buruk dari masa lalu, keimanan akan punah dan kezaliman akan bermahajalela. Keadaan seperti ini akan menyebabkan umat Islam berputus asa dan berasa tidak mampu untuk melakukan perubahan, meluruskan yang bengkok dan merubah keadaan ke arah yang lebih baik.

PENUTUP


Ambillah iktibar dari sejarah. Kita adalah kaum yang Allah muliakan dengan Islam. Jika kita mencari kemuliaan daripada selainnya, kita akan dihina oleh Allah . Umat yang tidak mahu menoleh kepada sejarah adalah umat yang teramat rugi. Umat yang tiada sejarah adalah umat yang tiada baginya masa depan. Sesungguhnya kita mesti menjejak kembali perjalanan semalam yang telah dilupakan. Sejarah adalah modal besar untuk umat Islam kembali ke persada politik yang bersifat lebih global. Di dalam konteks Malaysia, PAS mesti menjadi kelompok yang disedari kewujudannya oleh masyarakat malah diperlukan oleh massa. Dengan cara ini sahajalah sokongan yang padu terhadap perjuangan PAS boleh ditingkatkan di dalam konteks Malaysia sebagai sebuah negara yang berbilang kaum dan agama. Semoga mendung hitam yang membaluti tanahair ini akan tersisih pergi bersama mentari kebangkitan Islam yang bakal disaksikan nanti. Allahu Akbar!!!

No comments:

Post a Comment