KELIMA :Sambungan
CARA-CARA MENGUBATI DAN MENGAWASI PENYAKIT “PENDAM
RASA”
5- Menyantuni orang lain secara yang baik
walaupun ia bersalah.
Bermuamalah(menyantuni )orang lain secara baik walaupun ia bersalah boleh menukarkan musuh menjadi kawan,yang jauh menjadi dekat,dapat membenteras penyakit “pendam rasa dan tertekan” atau sekurang-kurangnya dapat meringankan beban yang ditanggung. Benarlah firman Allah سبحانه وتعالى dalam surah Al-Fusillat ayat 34 dan 35
yang bermaksud :
34.Dan
tidaklah sama (kesannya dan hukumnya) perbuatan yang baik dan perbuatan yang
jahat. Tolaklah (kejahatan yang ditujukan kepadamu) dengan cara yang lebih
baik; apabila engkau berlaku demikian maka orang yang menaruh rasa permusuhan
terhadapmu, dengan serta merta akan menjadi seolah-olah seorang sahabat karib.
35.Dan
sifat yang terpuji ini tidak dapat diterima dan diamalkan melainkan oleh
orang-orang yang bersikap sabar, dan tidak juga dapat diterima dan diamalkan
melainkan oleh orang yang mempunyai bahagian yang besar dari kebahagiaan dunia
dan akhirat.
Dan sebahagian
daripada menyantuni orang lain dengan
cara yang baik ialah dengan berdialog(الحوار)
secara tenang dan bertujuan baik,bijak mendengar pandangan orang
lain,pengadilan berdasarkan hujjah lawan
hujjah , sedia menerima kebenaran (الحق)
tanpa mengira kedudukan. Di dalam Al-quran dan Sunnah Rasulullah صلى الله عليه وسلم banyak terdapat
debat,dialog,hujjah lawan hujjah dan banyak lagi,disini dibawa contoh apa yang berlaku
antara Nabi Musa dan Nabi Haru عليهما السلام dengan Fira’un yang berkata kepada
manusia seperti dirakamkan dalam surah
An-nazia’t :
yang bermaksud :
Dengan berkata: "Akulah
tuhan kamu, yang tertinggi".
Dialah juga yang berkata kepada
manusia :
yang bermaksud :
Dan Firaun pula berkata:
"Wahai orang-orangku, aku tidak mengetahui ada bagi kamu sebarang tuhan
yang lain daripadaku . surah Al-Qasas ayat 38.
Fira’un barkata lagi seperti
disebut dalam surah Ghafir ayat 29
Yang bermaksud : "
Aku tidak mengesyorkan kepada kamu melainkan dengan apa yang aku pandang (elok
dijalankan), dan aku tidak menunjukkan kepada kamu melainkan jalan yang
benar".
6- Mengambil kira neraca penilaian Allah
terhadap manusia dan tugas-tugas yang dipikulkan kepada mereka.
Allah سبحانه وتعالى telah
menerangkan dalam kitab sucinya tentang neraca penilaian terhadap manusia dengan firmannya dalam surah
Al-Hujurat ayat 13 :
Yang bermaksud : Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih
taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya).
Yang bermaksud : Dan
bukanlah harta benda kamu dan tidak juga anak pinak kamu yang mendampingkan
kamu di sisi Kami walau sedikitpun, kecuali orang-orang yang beriman dan
beramal soleh, maka mereka itu akan beroleh balasan yang berlipat ganda
disebabkan apa yang mereka telah kerjakan; dan mereka pula ditempatkan dalam
mahligai-mahligai (di Syurga) dengan aman sentosa.
Firman Allah lagi dalam surah
Saba’ ayat 37 :
Begitu juga Allah سبحانه وتعالى menerangkan
melalui lisan Nabinya Muhammad صلى الله عليه وسلم
عن أبى سعيد قال :
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (إن ربكم واحد,و أباكم واحد ,فلا فضل لعربي على
أعجمي,و لا أحمر على أسود إلا بالتقوى)
Yang bermaksud : “Dari Abi Said
berkata : Bersabda Rasulullah صلى الله عليه وسلم :Sesungguhnya tuhan
kamu adalah satu,dan bapa kamu adalah satu ,maka tidak ada apa-apa kelebihan
seorang Arab ke atas orang ajam (أعجمى) dan tidak ada apa-apa
kelebihan orang (berkulit)merah ke atas orang-orang (berkulit) hitam,kecuali
dengan takwa.”
Dan daripada Abu Zar رضي الله عنه berkata : Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda kepadanya: Lihatlah,sesungguhnya
engkau tidak ada apa-apa kelebihan keatas orang berkulit merah dan tidak keatas
orang berkulit hitam kecuali engkau melebihinya dengan bertakwa kepada Allah.
عن أبى هريرة رضي الله عنه- أن النبي صلى الله
عليه وسلم سئل : أي الناس أكرم؟ قال ( أكرمهم عند الله أتقاهم......)
Yang bermaksud : Daripada Abi
Hurairah رضي الله عنه bahawa Rasulullah صلى الله عليه وسلم ditanya ,siapakah
dikalangan manusia ini yang paling mulia? Yang paling mulia daripada kalangan
mereka disisi Allah ialah yang paling bertakwa.
Yang bermaksud :
Salah seorang di antara
perempuan yang berdua itu berkata: "Wahai ayah, ambilah dia memjadi orang
upahan (mengembala kambing kita), sesungguhnya sebaik-baik orang yang ayah
ambil bekerja ialah orang yang kuat, lagi amanah". (Surah Al-Qasas ayat
26)
Dapat disimpulkan bahawa neraca penilaian ini ialah “
kemampuan , keupayaan
dan ketakwaan, atau
kekuatan dan amanah, apabila kedua-dua ini diambilkira tanggungjawab keatasnya
, ini dapat membenteras penyakit “ memendam rasa dan tertekan” bahkan dapat mengikis penyakit ini dari awal
lagi.
7- Berkawan dengan
kawan yang benar.
Berkawan dan bersahabat dengan kawan yang benar dan setia
akan dapat membenteras penyakit “memendam rasa" atau tertekan bahkan dapat menjaga seseorang itu terlibat atau
terkena penyakit ini,kerana diantara keistimewaannya ialah : Dapat memberi
bantuan dan pertolongan dengan mendengar luahan hati orang yang pendam
rasa,lalu merawat dengan menunjukkan cara mengatasi dan menjaganya daripada
terkena penyakit tersebut.
Nabi
musa علبيه السلام telah menggambarkan perkara ini
dengan memohon kepada Allah dengan katanya : Allah
سبحانه وتعالى menerangkan juga tentang ungkapan anak gadis
hamba yang salih (anak gadis Nabi Musa عليه السلام ) kepada bapanya :
Yang
bermaksud :
29.Dan
jadikanlah bagiku, seorang penyokong dari keluargaku
30.Iaitu Harun saudaraku
31.
"Kuatkanlah dengan sokongannya, pendirianku,
32. "Dan jadikanlah
dia turut campur bertanggungjawab dalam urusanku,
33. "Supaya kami
sentiasa beribadat dan memujiMu,
34. "Dan (supaya) kami sentiasa menyebut dan
mengingatiMu;
35.
"Sesungguhnya Engkau adalah sedia melihat dan mengetahui hal ehwal
kami".
Dalam perkara “AL-QAMAH” (علقمة) telah menggambarkan dalam wasiatnya untuk anaknya, katanya :
wahai anakku apabila kamu ditawarkan
beberapa orang lelaki kerana sesuatu hajat, maka temanilah mereka yang apabila
kamu bekerja untuknya ia menjaga kamu,apabila engkau menemaninya ia mengimbangi
kamu, bersahabatlah dengan mereka yang apabila kamu menadah tangan memohon
sesuatu kebaikan ia menghulurkannya, apabila dia melihat kebaikan engkau dia
menghitungnya, apabila ia menutupnya, berkawanlah dengan mereka dengan mereka yang apabila engkau meminta
sesuatu daripadanya dia tetap memberikan engkau, dan jika engkau diam dia
memulakan ,apabila kamu ditimpa bencana, mala petaka dia membantu
kamu,berkawanlah dengan mereka yang apabila engkau berkata sesuatu ia
membenarkan kata-kata mu, apabila kamu
berusaha untuk mendapat sesuatu ia merangsang kamu, apabila kamu berdua
berbalah dia mengalah,(dia mengutamakan kamu).
8- Memperbanyakan
“zikrullah” dalam arti kata maknanya yang syumul.
Zikrullah
yang syumul merangkumi zikrullah melalui akal fikiran cetusan ilmu dan tafakkur
, zikrullah dalam hati membesar dan mengagungkan Allah سبحانه وتعالى dan cinta
kepadanya, zikrullah melalui badan, jasad dengan melakukan apa sahaja demi
mendapatkankeredhaan Alllah, kemudian menyeru orang lain kejalan Allah S.W.T.
dengan bijaksana ( الحكمة ) dan nasihat yang baik, dan
berdebat dengan cara baik, maka dengan melakukan zikir tersebut secara
berterusan dapat melapangkan dada, membersih segala ( pendam rasa dan tekanan)
dan jiwa penuh aman, tenang, benarlah firman Allah surah Ar-ra’d
Ayat 28 :
Yang bermaksud: "(Iaitu)
orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan
zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang
tenteramlah hati manusia.
Firman Allah lagi dalam surah
Al-An’am ayat 82 :
Yang bermaksud : Orang-orang yang beriman dan tidak mencampur
adukkan iman mereka dengan kezaliman (syirik), mereka itulah orang-orang yang
mendapat keamanan dan merekalah orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk.
Firman Allah lagi dalam surah
Al-Baqarah ayat 52 :
Bermaksud: Oleh itu ingatlah
kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas
kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur
(akan nikmatKu).
Berdasarkan ini maka zikir ini
dapat melembutkan hati, meruntun juwa agar memaafkan segala kesalahan demi
mengharapkan ganjaran dari Allah S.W.T., seperti mana firman Allah dalam Surah
As-Syura ayat 40 :
Bermaksud: Dan (jika kamu
hendak membalas maka) balasan sesuatu kejahatan ialah kejahatan yang bersamaan
dengannya; dalam pada itu sesiapa yang memaafkan (kejahatan orang) dan berbuat
baik (kepadanya), maka pahalanya tetap dijamin oleh Allah (dengan diberi
balasan yang sebaik-baiknya). Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang
yang berlaku zalim.
Juga firman Allah dalam Surah
As-Syura ayat 43 :
Bermaksud : Dalam pada itu (ingatlah), orang yang
bersabar dan memaafkan (kesalahan orang terhadapnya), sesungguhnya yang
demikian itu adalah dari perkara-perkara yang dikehendaki diambil berat
(melakukannya).
9). Sentiasa
ingat terhadap akibat buruk dari “memendam rasa “.
Ingatan yang berterusan
terhadap akibat buruk yang myngkin dicetuskan oleh perasaan “memendam rasa”
seperti yang yang disebutkan sebelum ini juga dapat membantu agar dapat
melepaskan diri daripada penyakit ini, bahkan dapat mengawal dan menjaga
penyakit ini , kerana sudah menjadi lumrah manusia suka lupa, dengan cara
mengingat dapat mengubati penyakit ini dengan cara sebaik-baiknya.
Firman Allah سبحانه وتعالى Yang bermaksud : Dan
tetap tekunlah engkau memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu
mendatangkan faedah kepada orang-orang yang beriman.
Firman Allah lagi :
Yang bermaksud:
9.Oleh itu berilah peringatan
(kepada umat manusia dengan ajaran Al-Quran), kalau-kalau peringatan itu
berguna (dan sudah tentu berguna);
10. Kerana orang yang takut
(melanggar perintah Allah) akan menerima peringatan itu;
و الله لأعلم
Dterjemah
Oleh,
Tuan
Syeikh Haji Ismail Bin Kamis
24/11/2011 - 28
Zulhijjah 1423
No comments:
Post a Comment