My Blog List

My Blog List

album lajnah tarbiah

Sunday 8 April 2012

Siri Tarbiyah Kawasan 9 -PEMBELA AGAMA ALLAH-



Siri Tarbiyah Kawasan 9

PEMBELA AGAMA ALLAH


Firman Allah yang bermaksud;

Wahai orang-orang yang beriman! Jadikanlah diri kamu pembela-pembela (ugama) Allah sebagaimana (keadaan penyokong-penyokong) Nabi Isa ibni Maryam (ketika ia) berkata kepada penyokong-penyokongnya itu: “Siapakah penolong-penolongku (dalam perjalananku) kepada Allah (dengan menegakkan ugamaNya)?” Mereka menjawab: “Kamilah pembela-pembela (ugama) Allah!” (Setelah Nabi Isa tidak berada di antara mereka) maka sepuak dari kaum Bani Israil beriman, dan sepuak lagi (tetap) kafir. Lalu Kami berikan pertolongan kepada orang-orang yang beriman untuk mengalahkan musuhnya, maka menjadilah mereka orang-orang yang menang (As-Saf:14)

MUQADDIMAH

Kita sebagai generasi umat Islam  di akhir zaman ini, mestilah menyedari bahawa detik dan saat untuk kita berjihad dalam bentuk yang khusus pasti akan datang. Pada saat itu di hadapan kita hanya ada dua pilihan; samada rela terkorban sebagai seorang syuhada atau mati tanpa ada harga dan nilai disisi Allah SWT. Untuk itu marilah kita mempelajari bagaimana kita sepatutnya menyelusuri jalan ini untuk kita berjuang dan berjihad untuk sampai ke nokhtah terakhir sebagai muslim yang diredhai oleh Allah di dalam perjuangan ini.

Menjadi sunnatullah pada setiap kurun, zaman dan waktu yang bergerak pantas, akan ada kumpulan yang menjadi pembela kepada agama Allah. Mereka hidup dengan haruman catatan perjuangan berterusan daripada generasi ke generasi serta saling bersambungan umpama suatu mata rantai yang tidak putus hingga ke akhir zaman.

Lakaran kisah mereka dimulakan dengan kedudukan orang tua mereka bernama Adam. Saidina Adam melahirkan zuriat yang ramai dan ada antaranya meneruskan risalah nubuwah yang ditinggalkannya. Kemudian lahir Nabi dan Rasul yang dikelilingi kaumnya yang setia, membela dan menjaga risalah perjuangannya. Begitulah ketetapan Tuhan. Mereka adalah manusia paling beruntung kerana dipilih untuk misi dan visi dakwah-Nya.

Bagaimanakah dengan kita yang hidup pada zaman serba canggih ini. Apakah ada manusia yang layak mendapat sebutan sebagai Penolong Agama Allah, Ansarullah? Bagaimanakah hendak memenuhi syarat bagi memastikan barisan Ansarullah ini menjadi pilihan kita? Layakkah kita berdiri memegang mata rantai dakwah yang pernah digenggam lelaki perkasa dan wanita tegar di sepanjang jalan Allah sebelum kita?

CIRI-CIRI PEMBELA AGAMA ALLAH

Sesungguhnya al-Quran telah menggariskan panduan kepada umat Islam beberapa ciri yang perlu ada kepada golongan pembela agama Allah, antaranya:
1. Cara untuk mendapat keberuntungan, dunia dan akhirat seperti yang Allah firmankan menerusi surah ~Ali Imran ayat 104 yang bermaksud: “Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang munkar; merekalah orang-orang yang beruntung.” 
2. Memiliki ciri umat manusia yang terbaik, seperti dalam ayat 110 surah ~Ali Imran : “Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang makruf, dan mencegah daripada yang mungkar, dan beriman kepada Allah. Sekiranya Ahli Kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka; di antara mereka ada yang beriman, dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik.” 
3. Memiliki dasar-dasar pembangunan akhlak solehah seperti dalam surah ~Ali Imran ayat 114 maksudnya : “Mereka beriman kepada Allah dan hari penghabisan mereka menyuruh kepada yang makruf, dan mencegah dari yang mungkar dan bersegera kepada (mengerjakan) pelbagai kebajikan; mereka itu termasuk orang-orang yang soleh.”
4. Memikul serta menjalankan tugas mulia para Nabi sejak dulu, ia dijelaskan menerusi surah al-A’raf ayat 157 : “(Iaitu) orang-orang yang mengikut Rasul, Nabi yang umi yang (namanya) mereka dapati tertulis di dalam Taurat dan Injil yang ada di sisi mereka, yang menyuruh mereka mengerjakan yang makruf dan melarang mereka dari mengerjakan yang mungkar dan menghalalkan bagi mereka segala yang baik dan mengharamkan bagi mereka segala yang buruk dan membuang daripada mereka beban-beban dan belenggu-belenggu yang ada pada mereka. Maka orang-orang yang beriman kepadanya, memuliakannya, menolongnya dan mengikuti cahaya yang terang yang diturunkan kepadanya (al-Quran), mereka itulah orang-orang yang beruntung.”
5. Berusaha agar adanya sebab-sebab turunnya rahmat daripada Allah SWT, perkara ini dijelaskan Allah dalam surah at-Taubah ayat 71: “Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagian yang lain. Mereka menyuruh (mengerjakan) yang makruf, mencegah dari yang mungkar, mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, dan mereka taat kepada Allah dan Rasul-Nya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.”
6. Memiliki sifat seorang mukmin sejati, Allah menjelaskan dalam surah al-Hajj ayat 41: “(Iaitu) orang-orang yang jika Kami teguhkan kedudukan mereka di muka bumi, nescaya mereka mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, menyuruh berbuat yang makruf dan mencegah daripada perbuatan yang mungkar; dan kepada Allahlah kembali segala urusan. 
7. Melaksanakan kewajipan yang diperintahkan Allah SWT tanpa sebarang keraguan dalam hati, perkara ini dijelaskan dalam surah Luqman ayat 17: “Hai anakku, dirikanlah solat dan suruhlah (manusia) mengerjakan yang baik dan cegahlah (mereka) daripada perbuatan yang mungkar dan bersabarlah terhadap apa yang menimpa kamu. Sesungguhnya yang demikian itu termasuk hal-hal yang diwajibkan (oleh Allah).

MUHASABAH SEBAGAI ANSARULLAH

Antara lain ciri-ciri Ansarullah yang layak memikul tugas membela agama Allah ialah:

a-Memanfaatkan potensi diri untuk agama Allah.

Sesiapa yang menggunakan penanya untuk menegakkan kalimah Allah maka dia adalah pembela agama Allah. Sesiapa yang menghulurkan hartanya untuk membela kebajikan kaum muslimin maka dialah Mujahid Allah. Sesiapa yang menggunakan tenaga dan fikirannya mendidik generasi Islam, jika dia mati pada jalan itu, maka dia bergelar Syahid fi Sabilillah. Sesiapa yang menunjukkan kebaikan, dia mendapat pahala sama seperti pahala orang yang mengerjakannya tanpa dikurangi sedikit pun.


Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
 “Barang siapa melihat kemungkaran maka ubahlah ia dengan tangannya, apabila dia tidak sanggup ubahlah dengan lidahnya, apabila ia tidak sanggup maka ubahlah dengan hatinya, yang demikian itu adalah selemah-lemah iman.” (Hadis riwayat Muslim)

Membela aqidah yang kita imani tidaklah semudah yang kita bayangkan, jika kita tiada keyakinan mengenainya dan tiada kecintaan kepadanya maka tidak akan tergerak hati kita untuk membelanya. Seperti orang yang aktif menggerakkan suatu perniagaan, untuk mendapat kejayaan, dia mesti faham selok-beloknya, mengkaji dengan penelitian yang tepat dan berani mencuba kerana yakin akan mendapat keuntungan berlipat ganda.

Begitu pula halnya dengan orang yang berniaga pada jalan Allah. Dia mesti mengikut proses perjalanan dakwah dengan ilmu dan kepakaran, tenaga dan usaha, harta dan jiwanya untuk memenangi agama Allah.

Seperti firman Allah Taala yang bermaksud:
 “Sesungguhnya Allah Taala sudah membeli daripada orang mukmin, diri dan harta mereka dengan nilaian syurga.” (Surah Al-Taubah:111)

Dan firman-Nya lagi yang bermaksud:
“Dan apa saja kebaikan yang kamu usahakan bagi diri kamu, sudah tentu kamu akan mendapat pahalanya di sisi Allah.” (Surah Al-Baqarah:110)

b- Menjadikan Allah, Rasul dan orang mukmin sebagai penolong.

Ciri pembela agama Allah termaktub dalam firman-Nya yang bermaksud:

“Sesungguhnya penolong kamu hanyalah Allah dan Rasul-Nya serta orang beriman, yang mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat seraya tunduk kepada Allah, dan sesiapa yang menjadikan Allah dan Rasul-Nya dan orang yang beriman menjadi penolongnya, maka sesungguhnya pendokong Allah itulah yang pasti menang.”

Seorang pembela agama akan menyerahkan hatinya hanya untuk Allah, Rasul dan orang beriman. Dia tidak disibukkan dengan urusan remeh-temeh yang boleh menghabiskan masa dan tenaga. Hari-harinya diisi kerja yang bermanfaat untuk ummah. Kekuatan seorang pembela agama terletak pada kuatnya ibadat kepada Allah yang disebutkan dalam ayat ini, sembahyang dan zakat.

Sembahyang membekalkan tenaga rohani yang boleh melonjakkan daya kekuatan jasmani, mencerahkan pemikiran dan mententeramkan perasaan. Semua itu sememangnya diperlukan seorang yang sentiasa dicabar di atas jalan dakwah.

Sementara zakat pula mendidik jiwa untuk merelakan harta, sesuatu yang paling disayangi untuk membuktikan kebenaran imannya. Kedua-dua ibadat itu tidak akan sempurna tanpa persekitaran yang baik, iaitu sokongan orang mukmin yang membentuk jemaah umat Islam.

c- Tidak berdukacita dengan tribulasi dakwah.

Hanya orang yang sabar menahan sakit boleh menang dalam setiap pertempuran. Bukan atas sebab siapa lebih kuat dan perkasa. Sesungguhnya jalan dakwah adalah jalan sengsara dan penderitaan yang pedih. Di sana hadir penentang dan musuh yang akan memerangi syiar agama Allah. Mengapa Allah tentukan jalan yang sukar dilalui oleh Rasulullah SAW untuk mendapat kemenangan? Mengapa tidak langsung diberikan kemenangan itu dengan cepat dan mudah?

Ketentuan itu berlaku atas hikmah supaya pembela agama Allah diuji siapa yang paling baik amalannya dan jalan dakwah itu juga adalah suatu proses mematangkan iman seseorang. Supaya Allah mengetahui siapakah yang benar imannya dan siapakah yang berdusta. Sesungguhnya sudah ramai yang terkorban di jalan Allah, tidak kurang juga ada juga menyerah kalah dan meninggalkan jalan-Nya ataupun terpesong dari matlamat perjuangan. Siapakah pembela yang istiqamah? Al-Quran menjanjikan kemanisan bagi kita yang teguh dalam perjuangan.

Firman Allah Taala yang bermaksud:

“Sesungguhnya orang yang menyatakan: Tuhan kami ialah Allah dan kemudian meneguhkan pendirian mereka maka malaikat akan turun kepada mereka dengan mengatakan: Janganlah kamu berasa takut dan janganlah kamu berasa sedih dan bergembiralah dengan memperoleh syurga yang dijanjikan Allah kepada kamu.” (Surah Fussilat: 30)

PENUTUP 

Dalam situasi perjuangan yang semakin tragis dan mencabar ini, marilah kita beristiqamah mempertahankan prinsip perjuangan Islam yang maha suci ini. Walau apa pun keadaan dan ujian keduniaan yang berada di hadapan kita, mengalah dan berundur daripada prinsip tidak akan ada sama sekali dalam kamus perjuangan kita. Yang kita tahu hanyalah mengimani bahawa kita sanggup berkorban dan terkorban demi prinsip perjuangan yang kita perjuangkan. Allahu Akbar!

No comments:

Post a Comment