My Blog List

My Blog List

album lajnah tarbiah

Wednesday 18 January 2012

Siri Tarbiyah Kawasan 7 IMAN DAN JIHAD


Siri Tarbiyah Kawasan 7

IMAN DAN JIHAD
(Bhg. 1)



Firman Allah yang bermaksud;

Wahai orang-orang yang beriman, mahukah aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkan kamu daripada azab seksa yang tidak terperi sakitnya? Iaitu kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya, serta kamu berjuang menegakkan agama Allah dengan harta benda dan diri kamu, yang demikian itulah yang lebih baik bagi diri kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang sebenarnya). Dengan itu Allah akan mengampuni dosa-dosa kamu dan memasukkan kamu ke dalam syurga yang berupa taman-taman yang mengalir di bawahnya anak-anak sungai, serta ditempatkan kamu di tempat-tempat tinggal yang baik di dalam Syurga ‘And. Itulah suatu kemenangan yang besar. Dan ada lagi limpah kurnia Allah yang kamu sukai, iaitu petolongan  dari Allah dan kemenangan yang cepat (masa berlakunya). Dan sampaikanlah berita yang menggembirakan ini kepada orang-orang yang beriman. (As-Saf: 10-13)

MUQADDIMAH
Iman adalah tasdiq fil qalbi (membenarkan dengan hati ). Iaitu benar-benar yakin dan percaya kepada Allah dan Rasul-Nya. Tasdiq ialah keyakinan yang tidak bercampur dengan syak dan tidak ragu-ragu. Juga tidak ada rasa tidak puas hati, rasa tidak layak, rasa lapuk dan rasa was-was terhadap ad-din atau sistem Allah SWT, atau terhadap hukum-hukum Allah SWT. Ini adalah keimanan yang penuh dengan yakin dan tidak bergoncang lagi.
Firman Allah swt yang bermaksud:-
“Sesungguhnya orang-orang yang beriman hanyalah orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasulnya kemudian mereka tidak ragu-ragu dan mereka berjihad dengan harta benda dan jiwa raga mereka pada jalan Allah, mereka itulah orang orang yang benar.” (Al-Hujurat:49)
KESAN KEIMANAN
Keimanan seperti inilah yang akan melahirkan jihad dengan harta benda dan jiwa di jalan Allah SWT.
Hati yang telah memiliki iman akan merasa puas hati, tetap dan mantap. Hati ini akan mendesak pemiliknya untuk melaksanakan perintah-perintah Allah SWT. Hati ini mendesak supaya ia melak­sanakan Islam di dalam diri, masyarakat dan realiti hidupnya. Inilah tanda bahawa iman sudah bertakhta di hati. Iman seperti ini tidak menimbulkan kejumudan. Apa yang dirasakan di dalam hati hendaklah disepadukan dengan amalan-amalan dalam kehidupan. Jika berlaku di dalam hati lain dan di luar lain maka itulah yang dinamakan nifaq.
Iman yang hakiki ialah man yang tidak sabar-sabar untuk berjuang dan beramal. Iman yang tidak rela atau tidak sanggup untuk memisahkan apa yang berada di dalam jiwa dengan praktikal hidup seharian.
Jika seseorang itu cuma mendakwa bahawa ia beriman kepada Allah SWT, namun masih ada peraturan-peraturan Allah SWT yang dirasakan tidak berpuas hati, tidak mahu dilaksanakan, rasa tidak sesuai, rasa sudah ketinggalan zaman atau rasa tidak perlu, maka itu bukannya iman yang hakiki kerana ia tidak menyatukan apa yang ada di dalam jiwa dengan tindakan di luar.
Sekarang, sebahagian besar praktik hidup masyarakat berjalan tanpa di pandu oleh iman. Mengapa terjadi sedemikian? Mungkin hati-hati mereka menerima syahadah, tetapi syahadah itu tidak masuk dan tidak meresap ke dalam hati dan jiwa. Jika sekiranya terdapat amalan-amalan yang berlawanan dengan ajaran Allah, maka itu bermakna apa yang ada di dalam hati dengan amalan dan tindakan luaran tidak dapat disatukan. Tindakan-tindakan yang salah itu menandakan iman yang lemah atau iman palsu. Ini kerana orang yang beriman pasti tidak sanggup memisahkan apa yang ada di dalam hati dengan apa yang ada di luar kerana pemisahan ini amat menyeksakan jiwanya.
Inilah sifat orang-orang yang beriman. Jika ia tidak dapat melaksanakan Islam maka apa yang terasa ialah sakit dan tersiksa. Apabila wujud perasaan sebegini, maka akan lahirlah usaha-usaha jihad. Seseorang yang beriman dengan iman yang hakiki akan mara ke hadapan, bila-bila masa sahaja untuk berjihad dengan harta benda, jiwa dan amalan.
Inilah perasaan fitrah atau dorongan semulajadi yang terdapat dalam jiwa orang yang beriman. Ia merasakan suatu keperluan untuk melaksanakan tasawur atau gambaran Islam yang terang dan jelas itu ke dalam jiwanya dan diterjemahkan ke dalam kehidupannya. Sesungguhnya tasawwur Islam cukup jelas dan terang dalam jiwanya itu menjadikan tidak ada lagi suatu ruang pun di dalam dirinya yang terselindung, seterusnya menjadikan ia tidak sabar lagi untuk melihat Islam berjalan di dalam kehidupannya.
IMAN DAN JAHILIYYAH
Permusuhan antara orang mukmin dengan jahiliyah adalah permusuhan semulajadi yang terpancar daripada perasaan tidak sanggup lagi bersekutu dengan jahiliyah. Ia tidak sanggup lagi bercampur baur, bertolak ansur atau berkompromi dengan jahiliyah. Dari sebab itu, berlakulah permusuhan antara Islam dengan jahiliyah. Kalau seseorang itu beriman tetapi dia tidak menolak jahiliyah, maka itu menunjukkan imannya sudah tidak berfungsi . Kalau ia merasa seronok dan mesra dengan jahiliyyah, seperti apabila melihat keluarga sendiri yang terlibat dalam jahiliyah ia masih membatu, maka ini adalah alamat bahawa jiwanya sudah berpenyakit.
Kita mestilah melawan dan menentang jahiliyah. Sesungguhnya jahiliyah cuma boleh di runtuhkan dengan iman. Iman tidak pernah bersatu dengan jahiliyah sehinggalah jahiliyah itu tunduk di bawah telunjuk iman.
Sesungguhnya iman pasti menang. Apabila kemenangan sudah berpihak kepada iman maka barulah Allah mengakui kita sebagai orang-orang yang benar iaitu As-Sadiqun, iaitu orang-orang yang benar di dalam aqidah. Dakwaannya juga benar sepertimana amalannya.
Orang-orang yang beriman hanyalah orang-orang yang beriman dengan Allah dan Rasulnya, kemudian mereka ini tidak ragu-ragu. Mereka tidak ragu dalam semua hal yang di turunkankan oleh Allah. Mereka tidak ragu dalam semua hukum dan amalan yang telah di tentukan oleh Allah. Inilah iman yang benar, iman yang sahih dan iman yang mesti dipraktikkan di dalam kehidupan. Ia bukan hanya perkara yang hanya bermain di bibir, tetapi mesti berlaku dalam waqi’ harian.
Seseorang yang rasa-ragu terhadap Allah, maka keraguannya itu dicerminkan dalam amalan kehidupannya. Ia ragu terhadap hukum-hakam yang ditanzilkan Allah SWT dan ragu terhadap sunnah Rasullullah SAW.
Apabila seseorang menerima peraturan hidup yang lain daripada peraturan hidup Allah, maka itu bermakna dia ragu-ragu terhadap peraturan Allah. Jika seseorang mendakwa beriman kepada Allah tetapi masih berminat dan suka kepada yang lain daripada apa yang Allah tanzilkan maka ini bukan sahaja dikira ragu-ragu bahkan dikira sudah meninggalkan iman.


PENUTUP
Allah SWT peringatkan kita semua dengan ayat-ayat-Nya supaya kita sedar dengan perkara-perkara yang bolah memesongkan kita daripada iman yang sebenarnya. Dalam realiti sekarang, banyak perkara yang boleh meragukan dan memutarbelitkan kita. Jueteru itu kita perlu tetapkan perjalanan tarbiyyah kita agar betul-betul berlandaskan apa yang telah ditetapkan Allah sehingga kita sampai kepada keyakinan yang bulat kepada sistem Allah, tanpa syak lagi.





No comments:

Post a Comment