My Blog List

My Blog List

album lajnah tarbiah

Monday, 8 July 2013

PERSAUDARAAN SUATU NIKMAT AGUNG




MAUIDZAH TUAN GURU NIK ABD AZIZ NIK MAT
HARAKAH 6-8 RABIUL AWWAL 1434 / 18-20 JANUARI 2013
FIKRAH M/S 9

PERSAUDARAAN SUATU NIKMAT AGUNG

Tidak terlindung natijah daripada perangai yang elok itu ialah sifat “ulfah” (jinak berjinak), tiada peragai negatif seperti iri hati , dengki dan sebagainya yang terbit daripadanya.
Dinyatakan Al-Quran, hadis Nabi S.A.W serta atsar (kata-kata sahabat dan tabiin), tentang memuji pekerti ulfah. Lebih-lebih lagi andainya hubungan mereka berdasarkan agama,takwa serta kasih sayang kerana Allah S.W.T . Sebagaimana firman Allah S.W.T yang bermaksud : “ …Dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (ketika jahiliyyah) bermusuh-musuhan, maka Allah menjinakkan antara hatimu, lalu menjadilah kamu kerana nikmat Allah orang-orang yang bersaudara .” (Surah Ali Imran ayat 103)
Melalui ayat tersebut Allah S.W.T pamer nikmat-Nya yang besar. Dalam begitu banyak ayat-Nya ada ayat yang hendak membangkit nikmat yang telah dikurniakan. Itulah hak istimewa Allah S.W.T untuk tujuan menyedarkan hamba-Nya
Allah S.W.T murka terhadap perbuatan mengungkit budi yang diberikan manusia sesamanya, meskipun untuk menyedarkan mereka supaya mengenang budi.
Kenang budi atau tidak terserah kepada Allah S.W.T untuk menilainya. Ada kalanya  manusia perlu disedarkan dengan membangkit nikmat-Nya, misalnya firman Allah S.W.T yang bermaksud : “Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibumu dalam keadaan tidak mengetahui sesuatu pun, dan Dia memberi kamu pendengaran, penglihatan dan hati, agar kamu bersyukur.” (Surah An Nahl ayat 78).
Membangkit kurnia Allah S.W.T melalui ayat tersebut , untuk menyedarkan bahawa bayi yang dilahirkan dalam situasi tidak tahu suatu apa pun.
Allah S.W.T mekarkan kuntum kasih sayang di hati ibunya, dan menerbitkan susu ibu sebagai rezeki khusus untuk bayinya.
Tetapi jika Tuhan tidak kurniakan bayi itu perasaan ingin menghisap susu ibu, nescaya ia akan kebuluran meskipun susu ibu penuh tepu.
Kerana ibu tidak upaya mendatangkan perasaan tersebut kepada bayinya , kecuali Allah S.W.T yang berkuasa  mengurniakan perasaan istimewa itu kepada bayi yang tidak tahu apa pun.
Terlalu bayak ayat bentuk membangkit bongkar di dalam Al-Quran. Apabila membacanya dan bertemu dengan ayat-ayat sedemikian , sewajarnya ada perasaan; adakah ayat Allah S.W.T itu, sedang membangkit kurnia-Nya kepada manusia yang banyak dinikmatinya.
Manusia menitiskan air mata keinsafan mengenangkan kurnia Allah S.W.T, yang telah menjadikan manusia bertukar daripada bermusuhan jadi bersahabat setia, apabila didatangkan Nabi dan Rasul akhira zaman dengan membawa agama Allah (habibillah).
Inilah nikmat-Nya yang besar, menukar para penentang Islam menjadi pendukungnya yang gigih. Seperti terjadi kepada Umar Al-Khattab dan Abu Shufian, ramai lagi yang tercatat dalam sejarah Islam.
Masing-masing hidup bersatu padu berpegang dengan agama Allah (Islam). Setelah sekian lama bermusuhan lantaran menganut pelbagai fahaman sesat.
Firman-Nya yang  bermaksud : “ Berpegang teguhlah kamu dengan tali Allah (Islam) dan jangan kamu berpecah belah.” (Surah Ali Imran ayat 103).
Sejarah perpecahan dikalangan manusia itu akan berulang melanda masyarakat, sekiranya manusia tidak berpegang teguh dengan ‘tali (agama)Allah’.
Sebaliknya manusia kembali berpegang dengan aneka fahaman ciptaan ; seperti sosialis, nasionalis, komunis, demokrasi dan sebagainya, yang menjerumuskan mereka kepada peperangan sesama sendiri di dunia kini.
Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : “Orang yang paling rapat dengan majlisku (syurga) di akhirat kelak ialah manusia yang berakhlak mulia, iaitu mereka yang sanggup merendahkan diri, orang yang berjinak-jinak (ulfah) kepada orang lain dan sebaliknya.”
Banyak dalil Al-Quran dan hadis serta atsar dekemukakan, agar manusia hidup bersifat ‘ta-aluf’ (berjinak-jinak) dan ‘tawaffuk’ (bekerja sama) bukan masing-masing membawa diri.
Seorang alim besar bernama Qubael bin Iyadh berkata; setiap manusia berhasrat untuk memasuki syurga Allah S.W.T, tetapi  apakah amalan makruf yang telah dilakukan untuk  layak memasukinya.
Beliau mengemukakan soalan yang minta dijawab, misalnya sepanjang hayat berapa kali kamu telah tinggalkan  perkara idaman nafsu. Berapa kali kamu marah orang lain,sedangkan kamu mampu mengekang perasaan itu.
Seterusnya berapa kali kamu menentang perkara mungkar yang dilakukan kaum keluarga dan saudara karibmu sendiri? Berapa ramai orang jauh yang tidak kamu kenali, tetapi kamu jadikan mereka umpama waris sendiri kerana mereka taat kepada Allah S.W.T?
Oleh kerana perasaan kasih adalah suatu yang bersifat rahsia di hati sukar dimengerti, Allah S.W.T sendiri adalah Zat yang tidak dapat dilihat dengan mata kepala.
Perasaan kasih dan cinta, sulit untuk dihuraikan. Begitu juga rasa kasih kepada Alllah S.W.T, Zat yang tidak dapat dijamah sukar hendak dijelaskan. Justeru itulah hakikat kasih sesama insan  kerana Alllah S.W.T, tidak kerana yang lain.

No comments:

Post a Comment