4) Sentiasa merenung dan
mengamati secara khusus sirah dan sunnah nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم .
Kerana terdapat dalam sirah dan sunnah nabi kita صلى الله عليه وسلم perkara yang dapat menanamkan rasa yakin dan percaya dalam diri, serta memupuk dan menggilap cita-cita dan harapan dalam dada.
Ibnu Saiyidinnas “ابن
سيد الناس” berkata : Kami meriwayatkan daripada Othman Bin Talhah (طلحة) daripada
jalan Ibnu Saad katanya : Kami membuka pintu Kaabah di zaman Jahiliyyah pada
hari Isnin dan Khamis, maka pada suatu hari datang Rasulullah صلى الله عليه
وسلم bersama
orang ramai untuk masuk Kaabah, maka aku mengasari serta mencaci celanya, sedang
baginda berlemah-lembut dengan aku, lalu baginda berkata : “Wahai Othman, nanti
kamu akan lihat pada satu hari nanti anak kunci itu berada ditangan aku, aku
akan simpan dimana sahaja aku suka” maka aku (Othman) berkata “Masa itu Quraish
sudahpun binasa dan hina, baginda
berkata “Bahkan Quraish pada masa itu masih kekal dan mulia” dan baginda terus
masuk ke dalam Kaabah,maka kata-kata baginda itu terpahat di benakku hingga aku
menyangka bahawa perkara ini akan menjadi kenyataan ”, tiba hari pembukaan Kota
Makkah Rasulullah صلى الله عليه وسلم berkata kepadanya : “Wahai Othman bawakan kepada aku kunci
Kaabah”maka aku pun memberi kepada baginda, lantas baginda mengambilnya,
kemudian baginda menyerah semula kunci itu kepada aku,sambil berkata : Ambillah
kunci ini,peganglah buat selama-lamanya, tiada siapa pun yang dapat merampas
daripada kamu kecuali orang yang zalim. Wahai Othman, Sesungguhnya Allah سبحانه وتعالى telah meletakkan amanah ke atas kamu
bagi menjaga rumahnya, maka makanlah dengan cara yang baik (makruf) apa sahaja
hasil dari rumah ini.
Kata Othman
: Apabila aku dilantik , baginda memanggil aku , aku datang kepada baginda,
baginda bersabda : “Bukankah semua ini aku telah katakana dahulu ?
Kata Othman : Maka aku teringat kata-kata baginda kepada aku
sebelum berhijrah ,kamu akan lihat suatu hari nanti anak kunci ini akan berada
ditanganku, aku akan letaknya dimana sahaja aku suka”. Aku berkata : Aku naik
saksi sesungguhnya benarlah engkau “Rasulullah”.
Daripada
Abdullah Bin Omar رضي الله عنهما : Bahawa Rasulullah صلى الله عليه وسلم telah
datang pada hari “Pembukaan Makkah” melalui tanah tinggi Makkah dengan
tunggangannya diiringi Usamah Bin Zaid berserta Bilal juga Othman Bin Talhah (طلحة )
daripada penjaga Kaabah sehinggalah masuk ke dalam masjid, maka Rasulullah صلى الله عليه وسلم pun
masuk dan bersama-sama baginda Usamah Bin Zaid,Bilal dan Othman Bin Talhah,
maka Rasulullah صلى
الله عليه وسلم berada didalamnya sehari suntuk, kemudian baginda
keluar, orang ramai pun turut keluar, maka Abdullah Bin Omar adalah orang yang
mula-mula masuk, maka beliau mendapati Bilal sedang berdiri di belakang pintu,
lantas Abdullah bertanya kepadanya : Tempat mana yang Rasulullah صلى الله عليه وسلم sembahyang
tadi ?, Bilal menunjukkan tempat yang disembahyang oleh baginda Rasulullah صلى الله عليه وسلم . Kata
Abdullah : Cuma aku lupa untuk bertanya kepadanya “Banyak mana sujud yang
baginda lakukan”.
Dalam
Mursal Azzuhri : Bahawa Rasulullah صلى الله عليه وسلم berkata
kepada Othman pada hari pembukaan Makkah : “Bawa kemari kunci Kaabah ”, Othman
sengaja melambat-lambatkan sedangkan Rasulullah صلى الله عليه وسلم menunggunya,
sehingga menitis peluh , Baginda berkata
: Apakah yang menyebabkan ia lambat datang ? – seorang lelaki bergegas
untuk melihatnya, rupa-rupanya anak kunci itu berada ditangan seorang perempuan
iaitu “Ummu Othman” namanya “Sulafah Binti Said” Sulafah berkata : Jika
sekiranya dia (Nabi Muhammad) mengambil anak kunci ini daripada kamu dia tidak
mengembalikan kepada kamu buat selama-lamanya, anak kunci masih ditangannya ,
akhirnya anak kunci itu diserahkan . Nabi صلى الله عليه وسلم mengambil
anak kunci lalu membuka pintu Kaabah dan masuk ke dalamnya, kemudian baginda
keluar dan duduk berhampiran السِّقَايَة
(bahagian beri minum) lalu Ali berkata :
Sesungguhnya kita sudah mendapat “kenabian” “pengawalan air” dan “memegang
kunci Kaabah” tidak ada satu kaumpun yang mendapat habuan lebih daripada kita”.
Kata-kata ini tidak menyenangkan Rasulullah صلى الله عليه وسلم lalu baginda memanggil Othman Bin
Talhah dan menyerah semula anak kunci itu kepadanya.
Di dalam peristiwa Hijrah daripada
Makkah ke Al-Madinah Al-Munawwarah Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersama
Abu Bakar As-Siddiq berada dalam gua Thur (ثور )
selama tiga malam , orang musyrikin dapat menjejak kesan mereka hingga ke gua
Thur , Abu Bakar As-Siddiq dapat melihat tapak (kaki-kaki mereka) lalu berkata
: Wahai Rasulullah kalau sekiranya mereka tunduk (bongkok ) sedikit kepala
mereka nescaya mereka akan nampak kami, Nabi berkata kepadanya : Diam wahai Abu
Bakar, kita berdua, Allah bersama dengan kita”
Berdasarkan kepada keyakinan yang
benar dan penyerahan diri yang sempurna
Al-Quran merakamkan dalam surah ayat 40
إِلَّا
تَنصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثَانِيَ
اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ
اللَّهَ مَعَنَا
Yang bermaksud
: Kalau kamu
tidak menolongnya (Nabi Muhammad) maka sesungguhnya Allah telahpun menolongnya,
iaitu ketika kaum kafir (di Makkah) mengeluarkannya (dari negerinya Makkah)
sedang ia salah seorang dari dua (sahabat) semasa mereka berlindung di dalam
gua, ketika ia berkata kepada sahabatnya: "Janganlah engkau berdukacita,
sesungguhnya Allah bersama kita".
Kemenangan (النصر) ini terdapat dalam firman Allah ( ayat 40)
فَأَنزَلَ
اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَّمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ
كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا السُّفْلَىٰ ۗ وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
Yang bermaksud
: Maka Allah
menurunkan semangat tenang tenteram kepada (Nabi Muhammad) dan menguatkannya
dengan bantuan tentera (malaikat) yang kamu tidak melihatnya. Dan Allah
menjadikan seruan (syirik) orang-orang kafir terkebawah (kalah dengan sehina-hinanya),
dan Kalimah Allah (Islam) ialah yang tertinggi (selama-lamanya), kerana Allah
Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
Dan terdapat disana banyak lagi rupa
bentuk contoh keyakinan penuh terhadap janji Allah serta percaya dengan
pertolongannya dalam keadaan yang cukup mencabar dalam detik gelap dan cemas ,
dengan keyakinan dan kebergantungan kepada
dapat mematahkan perasaan “Putus asa ” dan menggantikan tempatnya dengan
yakin dan percaya kepada Allah bahawa Allah سبحانه وتعالى tidak membiarkan hambanya yang
benar-benar beriman.
5) - Membuat kaji selidik yang betul terhadap perjalanan sejarah
Islam kita.
Umat Islam telah melalui zaman getir , diselubungi mihnah dan penderitaan disegenap penjuru, ini dapat dirasai oleh individu dan jamaah, namun ia tetap berjuang dan berjihad akhirnya mereka dapat melepasi mihnah dan penderitaan ini bagaikan emas yang telah disadur.
Bayangkan Baitul Maqdis berada
dibawah cengkaman “As-Salibiyyin” (الصليبيين)
selama 91 tahun, kemudian dibebaskan oleh orang-orang Islam daripada cengkaman
mereka dikepalai oleh Zinki dan Salahuddin Al-Ayubi di “حطين” pada tahun (ه 591)
.
Pada tahun ه
656 , Tatar memasuki Bagdad,lalu menaklukinya,
mereka membunuh khalifah Al-Abbasi dengan mudah mereka memancong kepala
penduduknya, mereka kuatkuasakan perintah berkurung selama 40 hari hingga
berlaku pencemaran udara menyebabkan kematian berlipat kali ganda daripada
bilangan yang dibunuh oleh Tatar , kemudian mereka jadikan “Pesaka orang Islam
yang berbentuk pemikiran dan ilmiah”(yakni – buku-buku dan kitab-kitab) sebagai
jambatan untuk menyeberangi “Dajlah ke Furat seterusnya ke Negara Syam,dengan
bantuan Yahudi,Nasara dan Ar-Rafidah mereka rakus mengganas di Syam dan ke
Mesir untuk menaklukinya, sedangkan pada masa itu pemerintah Syam dan Mesir
bermusuhan , tetapi dengan serangan Tatar segala perselisihan dan permusuhan
ini dapat diketepikan, mereka menyeru atas nama “Islam” ketika itu bangun Ahlul
Magrib terdiri daripada ulamak dan pelajar datang ke timur bagi membantu
saudara mereka untuk mengalahkan dua bala tentera ini, Allah سبحانه وتعالى mengalahkan Tatar , lalu mereka
memeluk Islam, dan merekalah yang
membawa Islam balik ke Negara mereka dan menyebarkannya dan mereka
mempertahankan Islam lebih daripada lima kurun , sikap yang diambil oleh orang
– orang Islam bagi menghadapi “As-Salibiyyin” kemudian selepas itu “Tatar ” sikap
inilah yang dapat mengikis rasa “Putus asa ” dalam hidup mereka , mereka hiaskan
diri mereka dengan penuh keyakinan terhadap janji Allah سبحانه وتعالى untuk menolong orang Islam , dan
menghancurkan mereka yang menetang Allah dan Rasulnya, dan banyak lagi
peristiwa-peristiwa seperti ini , ambillah pengajaran.
Begitulah dengan kaji selidik yang
betul terhadap sejarah Islam kita dapat membersihkan diri kita daripada dicemari
“Perasaan putus asa ”bahkan dapat mengawal daripada terjebak dengannya .
6) - Melihat secara yang betul terhadap realiti ummah terkini.
Sesungguhnya ummah dizaman kini walaupun dalam peperangan disemua peringkat , politik,ekonomi, kemasyarakatan , pemikiran , sains , akhlak , ketenteraan dan kesihatan dan lain-lain lagi dibawah slogan (mengeringkan mata air) “تجفيف المنابع” namun demikian penampilan muda mudi untuk beriltizam dengan Islam secara yang betul amat ketara , dengan mengambil pendekatan yang bermacam rupa, ini merupakan berita gembira yang boleh menolak perasaan “Putus asa ” dan menanam keyakinan terhadap Allah سبحانه وتعالى dalam diri, mempunyai cita-cita dan harapan tinggi.
Dalam bidang kebudayaan dan sains misalnya , terdapat ramai yang
tampil mempelajari Bahasa Arab dan cabang-cabang ilmu yang berhubung dengannya,
ini cukup penting , kerana ianya merupakan anak kunci kepada Fiqhul Kitab
Wassunnah (فقه
الكتاب والسنة)
dan sebagai jalan masuk ke sejarah Islam, yang ekoran itu akan membawa kepada
perpaduan ummah Islamiah .
Disana terdapat mereka yang cukup
prihatin dalam kefahaman agama , aqidah , ibadah dan akhlak , ianya berperanan
bagi mengawal tindak tanduk muslim dari satu sudut , dan menunjuk jalan bagi
menghindari tipu daya syaitan dan melepas diri dari terjebak dengan tipu daya
syaitan dari satu sudut yang lain.
Dalam bidang perubatan ,
kejuruteraan , bidang falak dan kaji bumi , pertanian dan seumpamanya lahir
saintis –saintis , pakar-pakar dalam bidang tersebut yang menggerakkan sains
dan pengeluaran di Eropah, Timur dan Barat juga
di Amerika dan perbendaharaan ummah yang cukup bernilai , dapat diguna dan
dimanfaatkan di saat-saat penting dan suasana yang munasabah , mereka juga
dapat menolak segala tuduhan dan cemuhan yang digembar gemburkan oleh musuh terhadap
Islam dari semasa ke semasa , kesemuanya dapat membendung muda mudi daripada
terperangkap dan terpengaruh dengan tuduhan tersebut.
Juga terdapat penulisan buku-buku
Islam yang menerangkan kesyumulan Islam , kesederhanaannya , mudah , realiti ,
serta fleksibel (مرونة) disamping dihidupkan semula (المخطوطات) dalam semua cabang ilmu yang
sebelumnya hampir lusuh dan mati.
Dalam bidang akhlak pula,
Mereka beriltizam dengan Islam ,
ketara dalam menjaga makan minum yang
halal di restoran-restoran , pakaian , tempat tinggal , mereka menutup aurat ,
tempat tinggal disusun dirancang
mengikut cara Islam.
Terdapat suara tinggi yang meminta
melaksanakan hukum Islam , walaupun dari kalangan mereka yang memisahkan
politik dengan agama, kebanyakan mereka telah menjalankan tugas amar ma’ruf
nahi munkar dengan mengikut syarat dan adab tata tertibnya. Muda mudi yang
bersemangat menjalankan tugas ini dengan kekuatan , paksaan dan menumpahkan
darah telah lenyap dan mereka kembali sedar melaksanakan hukum Islam dengan
kaedah لا ضَرَرَ ولا ضِرَار
Dalam bidang kemasyarakatan,
Bidang kebajikan meluas , dalam
kerja kebaikan dan ma’ruf untuk meringankan beban penderitaan mereka yang tidak
bernasib baik , rumah zakat dan cabang-cabangnya didirikan, tabung – tabung khairat
terdapat diseluruh benua, kerja-kerja untuk menjalinkan hubungan kerjasama
bantu membantu untuk melaksanakan tujuan bersama sepertimana
kita lihat seketariat muktamar Islam dan
lain-lain.
Dalam bidang ekonomi (iktisad),
Mengumpul kemampuan dan sumber-sumber
ekonomi dalam dunia Arab dan Islam untuk diproses dan dimanfaatkan berjalan
dengan baik dan sempurna.
Setengah Negara Arab dan Islam
menggubal sistem politik dan ekonomi bagi melaksanakan kerjasama ekonomi ,
pertukaran dalam perindustrian dan pertanian mengikut negara masing-masing , membenteras monopoli ,
pertukaran kepakaran dan kemahiran
dikalangan negara-negara ini.
Menggunakan teknologi moden dapat
membantu pertumbuhan ekonomi dengan perbelanjaan yang sedikit dan masa yang
singkat. Wujud bank-bank memberi pinjaman modal mengikut kewangan Islam ,
membenteras muamalat haram “ربا” yang dilarang Islam .
Dalam bidang politik dan pentadbiran
,
Kajian –kajian dibuat berlangsungkan
muktamar-muktamar yang membicarakan bentuk pemerintahan Islam dalam bentuk
“Syura” , “pilihanraya”, “berbilangan parti”, calon wanita dan sebagainya.
Setengah Negara Arab dan Islam
telahpun melangkah kehadapan memerintah secara Islam walaupun terdapat banyak
kekurangan , namun kekurangan akan hilang dengan cara kita meneruskan usaha
dengan penuh sabar.
Bidang
keluarga dan pendidikan anak-anak,
Usaha mengambil berat tentang tujuan perkahwinan , merupakan cara yang cukup berjaya bagi mendidik anak-anak yang mana mereka merupakan bibit-bibit utama dalam membentuk masyarakat dengan mengedarkan risalah-risalah kecil “mendidik anak-anak ” bagi menyelesaikan permasalahan yang dihadapi mengikut kaca mata Islam , mengambil tahu tentang hal ehwal wanita dengan memberi kefahaman bahawa Islam meletakkan wanita itu ditempat yang tinggi , belum pernah berlaku sebelum Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم diutuskan , mereka diberi hak disamping kewajiban yang dipertanggungkan , selain daripada masalah “القوامة” الرجال قوامون على النساء , lelaki diberi tanggungjawab menjaga maslahat keluarga secara umum dan wanita secara khusus. Firman Allah dalam surah ayat 228
وَلَهُنَّ
مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ ۚ وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ
دَرَجَةٌ
Yang bermaksud
: Dan isteri-isteri itu mempunyai hak yang sama seperti
kewajipan yang ditanggung oleh mereka (terhadap suami) dengan cara yang
sepatutnya (dan tidak dilarang oleh syarak); dalam pada itu orang-orang lelaki
(suami-suami itu) mempunyai satu darjat kelebihan atas orang-orang perempuan
(isterinya)
والله أعلم
Diterjemah
Oleh,
Tuan Syeikh
Haji Ismail Bin Kamis
Disediakan
oleh,
Lajnah
Tarbiah Dan Kapimpinan PAS Kedah
20/6/2012 - 30
Rejab 1433
No comments:
Post a Comment