Ke enam: الكبت Mengekang Dan Memendam Rasa
Penyakit yang ketiga puluh satu ialah الكبت .
Penyakit yang ketiga puluh satu ini
merupakan penyakit yang menyebabkan berlakunya fitnah-fitnah dan kemungkaran
yang berleluasa, juga merupakan batu penghalang kearah
kecermerlangan,pembangunan dan kemajuan,penyakit ini ialah penyakit (الكبت) mengekang dan memndam rasa.
Bagi membersih dan menyelamatkan
mereka yang terjebak dengan penyakit ini juga bagi mengawal mereka yang di
selamatkan oleh Allah S.W.T daripada terjebak dengannya, maka tak dapat tidak
kita terpaksa menanggung beban dan tanggungjawab terutamanya untuk mengenal
pasti rupa bentuk dan tanda-tanda penyakit ini, untuk itu haruslah kita
huraikan seperti berikut:
Pertama
: taarif الكبت dari sudut bahasa dan istilah.
Dari sudut
bahasa : ia mempunyai banyak pengertian di
antaranya:
a)
الصرع و الهزم contohnya كبت فلان فلانا : صرعه و هزمه
menumbangkan dan mengalahkan dia.
b)
الكسر والذل: contohnya . صرع المسلمون عدوهم : كسروه وأذلوه
bermakna : mematahkan musuh mereka dan menghuraikan mereka.
c)
الصرف والرد بغيظ وخزى
contohnya
كبت فلان فلانا ertinya
,memalingkan dan menolak dengan penuh kemarahan dan kehinaan.
d)
الحبس (mengurung atau menahan) contohnya كبت فلان غيظه أو شهوته (si fulan telah mengurung atau
menahan nafsunya).
e)
الامتلاء غيظا او غما : penuh dengan kemarahan,kesusahan
dan penderitaan.
Sebenarnya
tidak ada pertentangan di antara makna-makna tersebut,kerana di antara
makna-makna tadi ada yang menyatukan tentang
الكبت itu secara keseluruhan iaitu
melakukan sesuatu perbuatan yang menyakitkan,setengahnya pula menyatakan
tentang makna الكبت secara terperinci iaitu menumbangkan,
mengalahkan,mematahkan,menghina
,menolak dengan penuh kemarahan dan kehinaan,atau mengurung,menahan dengan
penuh kemarahan dan kesusahan.
Dari sudut
istilah:
Ahli-ahli falsafah
mentaarifkan الكبت suatu proses tindakan jiwa الا شعورية (tidak sedar) yang menahan dan
menyekat segala buah fikiran dan keinginan yang
menderita , atau keinginan yang disekat dan dihalang untuk
lahir dalam alam sedar ,sedangkan ia masih kekal segar mekar berfungsi
dalam alam tidak sedar.(kesimpulannya : الكبت ialah menahan atau memendam fikiran dan
keinginan yang tidak baik agar tidak lahir kea lam nyata. والله أعلم ).
Mengikut pendekatan saya(kata
syed noh): menahan fikiran-fikiran yang jahat dan keinginan-keinginan yang
dilarang agar tidak muncul kea lam nyata bukanlah الكبت , tatapi
ianya menunjukan seorang itu mempunyai إرادة (irodah)
yang kental,keazaman yang jitu,himmah yang tinggi,keran mampu menahan angkara
jahat daripada lahir kea lam nyata,kerana ianya menyakitkan diri sendiri dan
menyakitkan orang lain, serta ia mampu pula mengeluarkan pandangan dan fikiran
yang sempurna dan baik sebagai gantinya, member manfaat kepada dirinya dan juga
orang lain.
Oleh yang demikian, maka taarif
الكبت yang munasabah dan sesuai ialah : الكبت ialah nama
bagi satu tindakan menyekat atau menahan buah-nuah fikiran yang betul dan
bernas,keinginan yang bermunafaat dan berguna juga tindak-tanduk yang betul dan
lurus daripada lahir kea lam nyata,proses sekatan dan penahanan ini menyebabkan
jiwanya penuh dengan kemarahan , kesusahan,penderitaan, dan lain-lain.
Kedua : tanda-tanda الكبت , terdapat tanda-tanda yang menunjukan الكبت , kami sebutkan sebahagian daripadanya :
1)
Melemparkan
tuduhan-tuduhan terhadap kumpulan-kumpulan yang mempunyai pendapat dan
pandangan yang bernas,tindak-tanduk yang betul, serta berusaha untuk
mencatatkan rupa bentuk mereka dan mencemarkan keperibadian mereka.
2)
Sentiasa
mengekori dan mengepong mereka yang berfikiran mulia bahkan mereka mengemarkan
seksaan dan penderaan berbentuk jasmani, harta benda dan juga moral terhadap
kumpulan ini sebagai kolot dan ketinggalan zaman, cara hidup mereka sebagai
mundur tidak berkembangmaju,tidak sesuai dengan pemikiran moden dan semasa.
3)
Mereka
memaksa orang awam untuk menerima fahaman dan pemikiran yang memusnahkan dan
tindak-tanduk yang menyeleweng.begitulah
seterusnya…
Sikap islam terhadap “ penyakit mengekang dan memendang
rasa”(الكبت)
Islam
melarang keras sikap mengekang dan memendam rasa seperti yang ditaarifkan tadi,
kerana ia merupakan satu bentuk sekatan terhadap ummah untuk menyumbang
pandangan dan buah fikiran yang berguna,dan tindak-tanduk yang lurus dan betul.
Larangan keras ini dapat dilihat dari janji-janji Allah S.W.T seperti berikut:
1-
Allah
menjanjikan siksaan azab yang dahsyat pada hari qiamat kelak terhadap mereka
yang memerangi orang yang menyeru ke jalan Allah,dan mereka yang berusaha untuk
mengekang dan menutup mulut mereka daripada menyampaikan kalimah Allah kepada
hamba-hambanya. Firman Allah: surah آل عمران ayat 21-22
Mafhumnya:
)Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah dan membunuh Nabi-nabi dengan jalan yang tidak benar, serta membunuh orang-orang yang menyeru manusia supaya berlaku adil maka sampaikanlah berita yang mengembirakan mereka, dengan azab seksa yang tidak terperi sakitnya. [21](
)Mereka itulah orang-orang yang telah rosak amal perbuatannya di dunia dan di akhirat, dan mereka tidak akan memperoleh sesiapa pun yang dapat memberi pertolongan. [22](
2- Islam
menyeru agar menolak sikap “ mengekang dan memendam rasa’ ini dengan apa cara
sekalipun ,kalau tidak, siksaan azab yang dahsyatlah akan dikenakan terhadap
mereka yang redo dan berpuas hati dengan sikap ini, siksaan azab ini dalam bentuk “di laknat dan ditolak
keluar dari rahmat Allah” juga berlaku persengketaan dan berpecah-belah,
purak-puranda. Daripada Abdullah bin Amr Ibnu
Aus(عبد الله
بن عمرو بن العاص) bahawa Rasulullah
S.A.W bersabda : إذا رايت
أمتى لايقولون للظالم
منهم : أنت ظالم,فقد تودع منهم bermaksud: apabila
engkau melihat umatku tidak berkata kepada orang yang zalim”engkau zalim” maka
sesungguhnya ia telah dipinggirkan daripada mereka(mafhumnya, setiap ummat
Muhammad mesti menyanggah orang zalim dengan kata: “engau zalim” والله أعلم).
Sekiranya penyakit ini tidak dibenteras akan
berlakulah seperti yang berlaku kepada Bani Israil yang tidak menghiraukan
segala larangan Allah…akhirnya mereka bercakar sesame sendiri kerana melanggar perintah Allah.. hati mereka tidak
bersatu dan Allah melaknat mereka…Rasulullah bersabda: أو...)
ليضربن
الله بقلوب بعضكم على بعض ويلعنكم مما لعنهم) nescaya Allah melaga-lagakan hati di antara kamu dan
(Allah) melaknat kamu seperti mana (Allah)melaknat mereka (Bani Israil).
3- Kedudukan
ummah dan ketinggianya akan runtuh apabila mereka merestui sikap “mengekang dan
memendam rasa” sehinggalah mereka akan diperintah dan dikuasai oleh ummat lain.
Rasulullah S.A.W bersabda, daripada Jabir Bin Abdullah رضى الله عنه katanya
yang bermaksud: Ketika aku pulang daripada habshah dan bertemu dengan
Rasulullah S.A.W baginda berkata :
Bolehkan kamu kisahkan aku tentang benda-benda pelik yang kamu lihat di bumi
habshah? Kata seorang pemuda dari kalangan mereka, bahkan ! wahai Rasulullah.”
Sedang kami duduk (di satu tempat) lalu seorang wanita tua dari kalangan
“pendita-pendita” mereka menjunjung buyung air melintasi seorang pemuda (juga)
dari kalangan mereka, lalu (pemuda tersebut) meletakkan sebelah tangannya
kebahu wanita tadi terus menolaknya jatuh tersungkur bertahankan dua lututnya,
pecah buyungnya, maka tatkala waniat tua
itu bangun sambil menoleh kepada itu lalu berkata: engkau akan ketahui nanti
wahai pemuda jahat, apabila Allah meletakkan “Al-Kursi” dan menghimpunkan
kesemua orang yang dahulu-dahulu dan orang-orang kemudian, kaki dan tangan akan
berkata-kata menyaksikan apa yang mereka usahakan. Besok engkau akan ketahui
kedudukan aku dan engkau.Rasulullah bersabda: engkau benar,engkau
benar,bagaimana Allah S.W.T hendak memuliakan sesuatu ummat yang tidak membela
(hak) orang yang lemah daripada kerakusan
orang-orang yang kuat dari
kalangan mereka.
Namun demikian islam tidak menegah dan tidak menyekat mana-mana
manusia untuk menganut agaman lain dengan syarat mereka tidak menyebar dan mengajak
orang lain untuk bersama-sama dengannya, dengan apa cara sekalipun. Firman
Allah: لا إكراه فى الدين قد تبين الرشد من الغي (البقرة 256)
firman Allah
lagi : لكم دينكم ولي دين (الكافرون 6) bermaksud…
dan firmanya
lagi : ولوشاء ربك ... حتى
يكونوا مؤمنين (يونس 99) bermaksud…
Maka
jika sekiranya mereka membantah dan meneruskan juga usaha mengajak orang
lain untuk bersekongkol dengan kekufuran
dan kebatilan mereka, maka ketika itu tak dapat tidak mestilah menyekat dan
mengekang mereka, agar bumi ini tidak bertukar menjadi lubuk kejahatan dan
kerosakkan.
Firman Allah: ولو لا دفع الله الناس بعضهم ببعض لفسدت الأرض (البقرة 251) bermaksud …
Sekiranya
inilah sikap dan pendirian islam terhadap usaha mengekang dan menyekay ummah
supaya kebaikan dan kebajikan lenyap daripada muka bumi, kejahatan dan
kedurjanaan tersebar luas dan bermaharajalela, maka pendirian islam dan
sikapnya tidak berubah terhadap kekangan yang dikenakan keatas orang
perseorangan, kerana ummah adalah hasil himpunan individu-individu maka
lahirlah ummah,apa yang dirasai oleh orang perseorangan gemanya akan
menyelubungi ummah. والله أعام
No comments:
Post a Comment