My Blog List

My Blog List

album lajnah tarbiah

Sunday 16 June 2013

CIRI-CIRI KEBERKESANAN TARBIAH





 1.Dasar.
Dasar kepada sebuah jamaah menentukan keberkesanan tarbiah. Jika Islam sebagai dasar maka ia akan memberi kekuatan perjalanan tarbiah. Matlamat tarbiah ialah untuk mengukuhkan Islam dan Akidah. Ia bukan bermatlamat supaya taksub kepada individu. Inilah kekuatan tarbiah PAS, bukan tarbiah untuk taksub kepada mana-mana peribadi. Sebab itu seorang pemimpin disanjung apabila beliau masih bersama dengan PAS. Apabila dia kianat perjuagan maka ia akan menjadi kera sumbang. PAS pernah kehilangan YDP Pertua PAS Ustaz Hj Ahmad Fuad, Datuk Asri, Panglima Jihad Ust Hasan Adli, Ustaz Osman Hamzah Ketua Pemuda dan Setiausaha Agung PAS. Ustaz Nakhaei Ahmad bekas Naib Presiden dan Ahli Majlis Syura. PAS  tetap segar bogar walaupun ketiadaan mereka. Tidak ada siapa yang terpengaruh dengan mereka.

2.Manhaj
Ia sebagai satu panduan yang penting untuk menentukan keberkesanan tarbiah untuk semua anggota parti supaya ada wehdatul fikri dan wehdatul amal. Ia sebagai panduan kepada semua anggota parti. Lari daripada manhaj  ini ia akan membawa musibah yang tidak baik kepada perjuangan. Di antara manhaj tarbiah PAS ialah al-Quran, al-Sunnah, Ijmak, Qias, Sirah, Perlembagaan PAS,Pengalaman Gerakan Islam luar negara.

3.Qiadah (kepimpinan)
Kejayaan tarbiah banyak bergantung kepada qiadah yang minat kepada program tarbiah. Otak qiadah juga nampak tentang pentingnya tarbiah. Baru anak buah minat dengan tarbiah. Jika qiadah sendiri tidak minat dengan program tarbiah maka perjalanan tarbiah tidak berkesan.
"Manusia ikut agama pemimpinnya"

4.Murabbi
Ia merupakan orang yang berdamping dengan anak buahnya. Segala tingkah laku beliau akan mempengaruhi anak buahnya yang lain. Seorang naqib dan mereka yang menguruskan tarbiah mesti berusaha menjadi murabbi.

5.Persekitaran
Biah Solehah (persekitaran yang baik) perlu ada untuk membantu kejayaan tarbiah. Maksud persekitaran yang baik bermula daripada keluarga lagi. Rakan dan jiran juga merupakan biah solehah. Oleh itu kita diperintah berkawan dengan rakan yang baik. Sabda Rasulullah SAW bermaksud"Manusia bersama dengan rakannya, perhatikan siapakah rakannya". Jika kita berkawan dengan rakan yang malas ke usrah maka kita juga akan malas.

6.Husnu Thiqah Billah
Di antara perkara yang boleh membantu keberkesanan tarbiah ialah kita mesti ada sangka baik dengan Allah. Kita mesti yakin bahawa Allah akan membantu kerja buat kita di dalam segala segi. Tugas kita hanya bekerja menentukan kejayaan ialah Allah.

7.Ukhwah
Tarbiah berkesan jika tautan ukhwah dipereratkan. Ahli merasakan satu kemanisan di dalam jamaah. Prihatin di kalangan ahli cukup penting supaya semua ahli merasa nikmat daripada program tarbiah. Ahli akan  merasa diri mereka tidak keseorangan.  Inilah hikmah baginda menitik berat soal ukhwah semasa baginda sampai di Madinah.

8.Taat
Tarbiah tidak berkesan jika tidak ada unsur taat. Program tarbiah tidak berjalan dengan baik, jika tidak ada unsur taat, segala perancangan tarbiah akan tergendala.

9.Sabar.
Tarbiah tidak boleh dilihat dalam masa yang singkat. Ia memakan masa yang lama.  Tanpa kesabaran tarbiah akan gagal. Firman Allah SWT bermaksud"Wahai orang yang beriman hendaklah bersabar dan hendaklah teguh pendirian".

10. Kesungguhan
Kesungguhan ialah anak kunci segalanya, tanpa kesungguhan tarbiah akan gagal. Tarbiah perlu ada kesungguhan daripada semua ahli dan pimpinan.

11.Kehendak  Sendiri.
Kejayaan atau kegagalan mesti bermula daripada diri sendiri. Hebat macam mana pun pemimpin dan mempunyai murabbi yang cekal dan manhaj yang tersusun tidak memberi apa-apa bekas kepada perjalanan tarbiah seandainya tidak bermula daripada kehendak diri masing-masing.

Ust Hj Idris Bin Hj Ahmad
Pengarah Jabatan Tarbiah PAS Pusat.
27 Mac 2013 / 15 Jamadil Awwal 1434



No comments:

Post a Comment