Melaksanakan
misi ini , ianya tidaklah berlaku secara spontan melainkan beberapa
strategi dan langkah bijak telah diambil oleh Rasulullah saw. ke arah
pembentukan Daulah Islamiyyah.
Baiatul
Aqabah ( Baiatul Kubra ) adalah merupakan detik akhir dari perancangan
besar Nabi saw untuk membina kedaulatan Islam setelah 12 tahun baginda
saw. bertungkus lumus membentuk Syakhsiyyah dan Aqidah ummah agar mereka
kembali mentauhidkan Allah dan memakmurkan muka bumi dengan sifat
mahmudah .
Kandungan baiah itu sebagaimana yang diriwayatkan dari Jabir Rha. :
`
diriwayatkan dari Jabir bin Abdullah al Ansori rha. “ kami bertanya : “
wahai Rasulullah , di atas dasar apakah kami berbaiah ? Sabda
Rasulullah saw : “ di atas dasar mesti dengar dan taat samaada dimasa
cergas atau malas , di atas dasar bernafqah dimasa susah atau senang ,
diatas dasar menyuruh kepada kebaikan dan menegah kemungkaran . Diatas
dasar bangun kerana menegakkan agama Allah swt dengan tidak memperduli
celaan orang mencela dan diatas dasar memberi pertolongan kepadaku
apabila aku tiba kepadamu , kamu pertahankan aku sebagaimana kamu
mempertahankan diri kamu dan anak – anak kamu , jika kamu melakukan itu
nescaya diberikan untuk kamu syurga .”
*
Baiah yang dianggotai oleh 73 orang lelaki dan 2 orang perempuan (
Nusaibah bt Kaab dan Asma’ bt Amru ) itu adalah merupakan tunas dan
benih subur untuk Islam bertapak di Madinah ( Yathrib ) . Setelah
selesai mereka berbaiah , satu persatu berjabat tangan dengan Rasulullah
saw maka Rasul saw melantik 12 orang naqib mewakili kaum mereka.
Bermulanya Hijratul Kubra .
Setelah
menyaksikan kesempitan ruang untuk baginda menegakkan Islam dibumi
Makkah sebagai sebuah Negara berperlembagaan dan berdaulat , ditambah
pula dengan tekanan dan ancaman yang kian berlipat ganda dikenakan ke
atas Islam dan perjuangannya , maka nabi saw mengizinkan para sahabatnya
berhijrah ( keluar ) dari bumi Makkah menuju Yathrib setelah menerima
baiah dari penduduk Yathrib.
`
maka Nabi saw. bersabda : Sesungguhnya aku telah diberitahu akan negeri
hijrah kamu , iaitu Yathrib . Maka barangsiapa yang mahu keluar (
hijrah ) maka hijrahlah kepadanya ( Yathrib ) .’
Pensyariatan hijrah ini juga boleh dilihat bagaimana Allah menegaskannya di dalam al Quran:
72.
Sesungguhnya orang-orang Yang beriman dan berhijrah serta berjihad
Dengan harta benda dan jiwa mereka pada jalan Allah, dan orang-orang
(Ansar) Yang memberi tempat kediaman dan pertolongan (kepada orang-orang
Islam Yang berhijrah itu), mereka semuanya menjadi penyokong dan
Pembela antara satu Dengan Yang lain.
dan
orang-orang Yang beriman Yang belum berhijrah, maka kamu tidak
bertanggungjawab sedikitpun untuk membela mereka sehingga mereka
berhijrah. dan jika mereka meminta pertolongan kepada kamu Dalam perkara
(menentang musuh untuk membela) ugama, maka wajiblah kamu menolongnya,
kecuali terhadap kaum Yang ada perjanjian setia di antara kamu Dengan
mereka. dan (ingatlah) Allah Maha melihat akan apa Yang kamu lakukan.
Surah al Anfaal : Ayat 72
Hijrah bukan Takut Melarikan Diri .
Rasul
saw. dan para sahabat rhm. melakukan hijrah adalah untuk mendaulatkan
Syariat Ilahi , justeru itu tidak timbul soal takut dan melarikan diri .
Sebaliknya hijrah adalah perintah dari Allah yang diwahyukan kepada
Nabi saw.
Sabda Rasulullah saw.
`
Aku bermimpi bahawa aku berhijrah ke negeri yang banyak pokok tamar ,
aku menyangka Yamamah atau Hajar , tiba – tiba tempat itu ialah Yathrib.
Lihat
pula bagaimana Umar al Khattab Rha berhijrah . Kenyataannya sangat
pasti bahawa ia bukan hijrah seorang yang penakut yang melarikan diri .
Umar berkata :
`
Sesiapa yang mahu Ibunya kehilangan anak , meyatimkan anaknya dan
menjandakan isterinya , maka silalah berjumpa dengan ku di belakang
lembah ini .
Hijrah adalah Perjuangan .
Islam
adalah agama yang menuntut supaya syariatnya di daulatkan dan segala
hukum hakamnya dikuatkuasakan sebagai satu perundangan yang mengawal
kehidupan manusia di atas muka bumi.
Al Imamul Ghazali pernah berkata :
`
Dunia adalah ladang akhirat dan tidaklah sempurna agama tanpa dunia
sementara kerajaan dan agama dua perkara yang berkembar . Agama adalah
tapak ( asal ) dan kedaulatan ( sultan ) adalah pengawal . Suatu yang
tiada tapak ( asal ) baginya maka pasti ia runtuh ( binasa ) dan suatu
yang tiada pengawal pasti ia hilang ( sia – sia ) . malah tidak sempurna
kerajaan dan pegawainya kecuali dengan kedaulatan .
Kedaulatan
yang dimaksudkan adalah untuk memastikan manusia hidup diatur urus
berasaskan pedoman wahyu ilahi . Firman Allah swt .
25.
Demi sesungguhnya! Kami telah mengutus Rasul-rasul Kami Dengan membawa
bukti-bukti dan mukjizat Yang jelas nyata, dan Kami telah menurunkan
bersama-sama mereka Kitab suci dan keterangan Yang menjadi neraca
keadilan, supaya manusia dapat menjalankan keadilan dan Kami telah
menciptakan besi Dengan keadaannya mengandungi kekuatan Yang handal
serta berbagai faedah lagi bagi manusia.(dijadikan besi Dengan keadaan
Yang demikian, supaya manusia menggunakan faedah-faedah itu Dalam
kehidupan mereka sehari-hari) dan supaya ternyata pengetahuan Allah
tentang orang Yang (menggunakan kekuatan handalnya itu untuk) menegak
dan mempertahankan ugama Allah serta menolong Rasul-rasulNya, padahal
balasan baiknya tidak kelihatan (kepadanya); Sesungguhnya Allah Maha
Kuat, lagi Maha Kuasa.
Bertolak
dari kesedaran dan tanggungjawab itulah , maka nabi saw dan para
sahabat memperjuangkan kedaulatan Islam meskipun mereka terpaksa
meninggalkan tanahair tercinta. Sabda Rasulullah saw. :
`
Sesiapa yang keluar ( hijrah ) dari rumahnya sebagai seorang pejuang di
jalan Allah Azza wa jalla kemudian ia berkata ( dengan tiga jarinya ibu
jari , telunjuk dan jari tengah dihimpunkan ) mana mana mereka yang
berjuang lalu ia jatuh tersungkur dari kenderaannya dan mati maka
tetaplah pahalanya disisi Allah atau ia disengat oleh binatang lalu mati
maka telah tetaplah pahalanya di sisi Allah atau mati biasa maka
sesungguhnya tetaplah pahalanya di sisi Allah Azza wa Jalla .
Firman Allah swt :
100.
Dan sesiapa Yang berhijrah pada jalan Allah (untuk membela dan
menegakkan Islam), nescaya ia akan dapati di muka bumi ini tempat
berhijrah Yang banyak dan rezeki Yang makmur; dan sesiapa Yang keluar
dari rumahnya Dengan tujuan berhijrah kepada Allah dan RasulNya,
kemudian ia mati (dalam perjalanan), maka Sesungguhnya telah tetap
pahala hijrahnya di sisi Allah. dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun,
lagi Maha Mengasihani.
Surah an Nisaa’ .Ayat : 100
Tegasnya
, perjuangan Rasulullah saw untuk meletakkan Islam mengatasi segala
bentuk fahaman ( ideology atau berhala ) dan memertabatkan ummahnya
dapat disingkap melalui peristiwa hijrah ini. Justeru itu , kalendar
baru bagi ummat Muhammad saw. dikira dari tarikh mula berlakunya hijrah .
Kalendar
tersebut merupakan bermulanya diary baru , bagi ummat Islam muncul
sebagai ummat yang berdaulat dan menjadi kuasa baru buat ummat manusia
seluruhnya kearah meletakkan mereka sebagai ummat yang bebas dari
perhambaan sesama hamba dan sekaligus memerdekakan manusia dari belenggu
fahaman dan anutan agama ciptaan manusia serta fatamorgana dunia yang
penuh tipu daya.
Agenda Menegakkan Negara Islam .
Menegakkan
Negara Islam sebagai Baldatun Toiyyibatun wa Rabbun Ghafur dan
mendaulatkan syariat Ilahi adalah menjadi asas utama hijrah Rasulullah
saw ke Madinah.
Semata
– mata untuk mendirikan solat , puasa , haji dan zakat tidak memerlukan
nabi saw. berhijrah ke Madinah dan barangkali Makkah adalah tempat yang
lebih sesuai malah nabi tidak mendapat tentangan hebat dari kuffar
Quraisy andainya perjuangan baginda sekadar untuk solat dan mengerjakan
haji .
Baginda
ditentang dan diperangi apabila Baginda saw berjuang untuk mendaulatkan
syariat Ilahi menjadikan Islam sebagai cara atau pedoman dalam segala
aspek hidup ummat manusia. Dari sekecil kecil perkara seperti memakai
sepatu ke tandas hingga kepada sebesar – besar perkara seperti memimpin
dan memerintah Negara , diajar oleh baginda saw agar ianya dilaksana
berasaskan manhaj islami dengan sumber asalnya wahyu Ilahi dan sunnah
baginda saw. sendiri.
Hijrah adalah Pengorbanan
Sebuah
perjuangan pastinya tidak lepas dari pengorbanan sebagai harga
perjuangan tersebut. Semakin penting perjuangan itu , semakin tinggi
nilai pengorbanan yang mesti dibayar oleh para pejuangnya.
Berjuang
menegakkan negara Islam dan mendaulat syariat Ilahi adalah merupakan
sepenting – penting urusan demi meletakkan Agama Allah tinggi mengatasi
segalanya dan serentak itu memartabatkan ummahnya agar tidak lagi
menjadi ummat belasahan pula hina dimata dunia.
Pengorbanan Harta .
Peristiwa
Suhaib ar Ruumi yang dihalang oleh kuffar Musyrikin dalam perjalanan
beliau hijrah ke Madinah . Suhaib terpaksa meninggalkan seluruh harta
kekayaan yang diperolehi sewaktu mengurus perniagaannya di Makkah
sebagai` passport ’ untuk menjayakan hijrah beliau. ( setelah beliau
diletakkan syarat bahawa beliau hanya dibenarkan hijrah selepaskan
meninggalkan seluruh hartanya.)
Harta
telah tiada nilainya lagi bagi Suhaib berbanding kepentingan hijrah
kearah mendaulatkan syariat Allah swt.di muka bumi ini. Demi hijrah yang
bermisikan kedaulatan Islam itu , Suhaib memilih untuk tidak bersama
hartanya asal sahaja beliau dibebaskan pergi ke Madinah melepasi
halangan atau sekatan kuffar Musyrikin .
Mendengar berita pengorbanan Suhaib ar Ruumi rha tersebut , baginda Rasul saw. berkata :
“ beruntunglah Suhaib , beruntunglah Suhaib “
Pengorbanan
yang dilakukan oleh Suhaib ar Ruumi bukan sahaja mendapat pengiktirafan
dari Rasulullah saw. bahkan turut mendapat sanjungan dari Allah swt.
Dengan Firman Nya :
207.
Dan di antara manusia ada Yang mengorbankan dirinya kerana mencari
keredaan Allah semata-mata; dan Allah pula amat belas-kasihan akan
hamba-hambanya.
Surah al Baqarah .Ayat : 207
Pengorbanan Perasaan .
Pengalaman
yang dialami oleh Abu Salamah Rha melakarkan segalanya , bagaimana
perasaan terpaksa diketepikan jua demi mengharapkan agar hijrah berjaya
dilakukan .
Sebagaimana
umum mengetahui bahawa hijrah berhadapan dengan sekatan ( road block )
dan halangan oleh pihak kuffar guna menghalang dan menggagalkan
hijraturrasul saw.
Antara
mereka yang berhadapan dengan sekatan kuffar itu ialah Abu Salamah dan
isterinya Ummu Salamah Radiyallahu ‘anhuma . Turut serta dalam sekatan
itu ialah anggota keluarga Abu Salamah dan keluarga Isterinya .
Keluarga
isterinya mengambil isterinya ( ummu Salamah Rha ) dan keluarganya
mengambil anaknya . Namun Abu Salamah tetap meneruskan hijrah ke Madinah
tanpa anak dan Isterinya.
Sehinggalah
beberapa ketika setelah pemergiaan Abu Salamah , Ummu Salamah hanya
menangis pagi dan petang dan akhirnya menimbulkan rasa simpati dari
sebahagian anggota keluarganya dan Umma Salamah dan anaknya dibenarkan
kembali ke pangkuan suaminya di Madinah . Ummu Salamah berhijrah bersama
anaknya meredah padang pasir sejarak 500 kilometer .
Ummu
Salamah dibantu oleh Uthman bin Talhah bin Abi Talhah sejurus beliau
tiba bersama anaknya di Tan`im yang membawanya sampai ke Quba’ .
Pengorbanan
perasaan yang dilalui oleh para sahabat ini turut dilihat melalui doa
baginda saw. bagi menenangkan perasaan para sahabat yang amat merindui
kampung halaman dan ahli keluarga mereka .
“ Ya Allah ! campakkan rasa kasih kami kepada Madinah sebagaimana kami kasih kepada Makkah atau lebih kasih daripadanya. “
Hijrah adalah Penyatuan
Hijraturrasul
saw. turut mencatat sejarah bagaimana Baginda saw. mempersaudarakan
golongan Ansar ( Madinah ) dengan golongan Muhajirin ( Makkah ) serta
berjaya menamatkan persengketaan kaum antara Aus dan Khazraj yang
berselisih sejak sekian lama .
Hijrah
membuka lembaran baru yang menyatukan mereka sedang penyatuan itu pula
menjanjikan kekuatan dan kehebatan kepada mereka serta mereka mula
digeruni oleh lawan. Malah persaudaraan erat mereka menjadikan mereka
mendapat keampunan dan kemuliaan disisi Allah swt . Firman Allah swt :
74.
Dan orang-orang Yang beriman dan berhijrah ( Muhajirin ) serta berjihad
pada jalan Allah (untuk membela Islam), dan orang-orang (Ansar) Yang
memberi tempat kediaman dan pertolongan (kepada orang-orang Islam Yang
berhijrah itu), merekalah orang-orang Yang beriman Dengan
sebenar-benarnya. mereka beroleh keampunan dan limpah kurnia Yang mulia.
Surah al Anfaal .Ayat : 74
Nilai
perpaduan yang diterap dan dididik oleh Rasulullah saw sangat berkesan
dan menyentuh perasaan . Lihat sahaja bagaimana keperihatinan Nabi saw
terhadap nilai persahabatan dan perpaduan ini dalam peristiwa gotong
royong membina Masjid an Nabawi di atas tapak tanah tempat baginda
berhenti dan turun dari unta dalam peristiwa hijrah.
“ Ya Allah , Tiada kehidupan sebenar kecuali kehidupan di akhirat , maka ampunilah Ansar dan Muhajirin . ”
Kemuliaan
dan kehebatan perpaduan mereka sebenar dicerna dari nilai persaudaraan
dan persahabatan yang tiada taranya. Saksikan bagaimana mereka ( Ansar
dan Muhajirin ) mempamerkan nilai ukhuwwah mereka dalam membentuk
perpaduan kental yang tentunya menjadi syarat kekuatan ummatini .
“
Tatkala mereka sampai ke Madinah , Rasulullah saw. telah
mempersaudarakan diantara Abdur Rahman bin Auf dengan Saad bin Rabi’ .
Saad telah berkata kepada Abdur Rahman bin Auf : “ Saya adalah orang
yang paling kaya dikalangan Ansar , marilah kita bahagi dua hartaku dan
saya mempunyai dua isteri , maka lihatlah yang mana satu kamu suka agar
aku ceraikan dia lalu apabila selesai iddahnya maka kamu kahwinilah ia ,
Abdur Rahman bin Auf menjawab : Semoga Allah memberkati kamu dan
keluargamu dan hartamu , tunjukkan aku dimanakah pasar kamu , maka ia
dibawa ke pasar Bani Qainuqa’ ..”
Hijrah adalah Kedaulatan
Kemuncak
kejayaan hijrah ialah apabila baginda meletakkan Piagam Madinahatau
Miithaaqul Maadinah sebagai perlembagaan negara Islam pertama justeru ia
menepati sebuah perjanjian antara kerajaan yang dibentuk dengan rakyat
yang dipimpin.
Asas terpenting di dalam piagam ini ialah :
“ Apa jua yang menjadi perselisihan dikalangan kamu maka tempat rujuknya ialah Allah Azza wa Jalla dan Muhammad saw. ”
Inilah kedaulatan Islam .
Hijrah
Rasul saw. membina kedaulatan Islam dan meletakkan ummatnya aman ,
harmoni , bahagia , tenang , selamat , bertamaddun , maju , berjaya dan
kuat . Islam menjadi asas dan sumber pedoman atau petunjuk , sementara
ummah pula sebagai khalifah yang mentadbir dan mengurus kehidupan di
dunia berasaskan agama .
Syiar Negara Islam pula sebagaimana ungkapan Ruba`i bin `Amir kepada Rustam Panglima Parsi :
“
Sesungguhnya Allah telah mengutuskan kami untuk mengeluarkan manusia
dari perhambaan sesame hamba kepada menghambakan diri kepada Allah yang
maha Esa , ( mengeluarkan manusia ) dari kesempitan dunia kepada
keluasannya dan ( mengeluarkan manusia ) dari kedholiman ideology kepada
keadilan Islam .”
Hijrah adalah Kemenangan
Bermula
dengan kejayaan nabi saw. melepasi kepungan rumah baginda oleh 11
mafia yang dilantik mewakili kabilah masing – masing , nabi saw. terus
mencipta kejayaan demi kejayaan sehinggalah tiba di Madinah .
Ancaman pertama ( di rumah baginda ), Nabi saw. berjaya melepasinya dengan menabur pasir ke atas kepala musuh seraya membaca firman Allah swt :
9.
Dan Kami jadikan (sifat tamak dan gila mereka kepada harta benda dan
pangkat itu sebagai) sekatan (yang menghalang mereka daripada memandang
kepada keburukan dan kesingkatan masa dunia Yang ada) di hadapan mereka,
dan sekatan (yang menghalang mereka daripada memikirkan azab Yang ada)
di belakang mereka (pada hari kiamat).lalu Kami tutup pandangan mereka;
maka Dengan itu, mereka tidak dapat melihat (jalan Yang benar).
Surah Yaasin .Ayat : 9
Ancaman
kedua ialah sewaktu baginda Rasul saw. bersama Abu Bakar di dalam Gua
Thur. Ianya adalah saat yang paling getir pula terputus hubungan dengan
pihak luar.
Peringkat
awal , Abu Bakar rha. telah menunjukkan rasa resah berhadapan dengan
situasi sedemikian , tetapi nabi saw. sangat optimis bahawa hijrahnya
untuk menegakkan Negara Islam dan mendaulatkan syariat Allah pasti tidak
disia – siakan oleh Allah Jalla wa `Ala . Lantas baginda menegaskan :
“ Jangan bimbang ( berduka cita ) sesungguhnya Allah bersama kita “
Penegasan tersebut telah dirakamkan oleh Allah swt .dalam firman-Nya di surah at taubah :
40.
Kalau kamu tidak menolongnya (Nabi Muhammad) maka Sesungguhnya Allah
telahpun menolongnya, Iaitu ketika kaum kafir (di Makkah)
mengeluarkannya (dari negerinya Makkah) sedang ia salah seorang dari dua
(sahabat) semasa mereka berlindung di Dalam gua, ketika ia berkata
kepada sahabatnya: "Janganlah Engkau berdukacita, Sesungguhnya Allah
bersama kita".
maka
Allah menurunkan semangat tenang tenteram kepada (Nabi Muhammad) dan
menguatkannya Dengan bantuan tentera (malaikat) Yang kamu tidak
melihatnya. dan Allah menjadikan seruan (syirik) orang-orang kafir
terkebawah (kalah Dengan sehina-hinanya), dan kalimah Allah (Islam)
ialah Yang tertinggi (selama-lamanya), kerana Allah Maha Kuasa, lagi
Maha Bijaksana.
Surah at Taubah .Ayat : 40
Ternyata
Allah swt.telah menghantar nusrah dan ma`unah-Nya kepada mereka yang
berjuang untuk menegakkan agamaNya. Nabi saw. dan Abu Bakar rha. selamat
dari kepungan tersebut dan meneruskan hijrahnya ke Madinah .
Ancaman
ketiga , dikala Nabi saw. berhadapan dengan Suraqah bin Malik yang
begitu teruja dengan tawaran pembesar Quraisy lalu berhajat benar ia
membunuh Nabi saw. Ternyata Suraqah bukan sahaja tidak berjaya membunuh
Nabi saw. malah mencederakan baginda pun tidak berupaya .
Sebaliknya
Nabi saw. penuh bergaya dan hebat , menawarkan hadiah lebih lumayan
mengatasi apa yang ditawarkan oleh pembesar musyrikin . Nabi saw.
menawarkan 2 gelang maharaja Farsi . Gelang yang ditawarkan oleh nabi
saw. akhirnya dipakaikan kepada Suraqah bin malik di zaman pemerintahan
Saiyidina Omar al Khattab rha. setelah amirul mukminin berjaya
mengalahkan Parsi sang kuasa besar dunia dan merampas gelang tersebut.
Saiyidina Omar al Khattab memanggil Suraqah untuk memakai gelang tersebut seraya mengajar Suraqah agar berkata :
“
Segala puji bagi Allah , Tuhan yang telah merampaskan keduanya dari
Kisra bin Hurmuz yang pernah berkata : Akulah tuhan kepada manusia dan
Tuhan telah memakai keduanya kepada Suraqah bin Malik .”
Ketibaan
nabi saw. di Madinah disambut penuh gembira dan meyakinkan oleh
golongan Ansar dengan slogan yang menandakan mereka adalah golongan yang
menang dan berjaya malah bakal muncul menjadi ummat yang terbaik
memimpin dunia.
“
Bulan purnama telah terbit menaungi kita , dari arah Tsaniah al Wida’
Wajiblah ke atas kita bersyukur , apa yang diseur kerana Allah oleh yang
menyeru Wahai orang yang dibangkitkan dikalangan kita , kamu membawa
perkara yang mesti ditaati . ”
No comments:
Post a Comment