My Blog List

My Blog List

album lajnah tarbiah

Tuesday 4 March 2014

13.SAMBUNGAN MENGUBATI PENYAKIT "PUTUS ASA" DAN MENCEGAH DARIPADANYA.



12)     Berusaha memupuk “wehdah Islamiah” serta menjaga keberkesanannya.

            Kita hendaklah berkeyakinan penuh bahawa wehdah Islamiah yang  terus dipupuk dan dijaga merupakan satu jalan untuk membenteras penyakit “putus asa” , bahkan ianya dapat menanam dalam hati rasa kepercayaan penuh terhadap Allah سبحانه وتعالى, dan memupuk harapan di dalam jiwa, namun demikian “wehdah Islamiah” tidak akan terlaksana kecuali dengan penuh keikhlasan dan persaudaraan Islam, yang mana seseorang itu dapat menasihati saudaranya yang lain,dan dapat membimbing serta membantu saudaranya untuk melepaskan diri daripada keaibannya secara praktik dan bersedia untuk menjadi teman bagi memenuhi kekosongan hidupnya agar tidak dapat dikuasai syaitan  manusia dan syaitan jin walau sesaat pun, juga memberinya pengalaman dan pengajaran, serta membuka pintu-pintu untuk mendapat pahala dan ganjaran yang lebih banyak, dapat menghilangkan rasa jemu dan bosan, seterusnya dapat menghilangkan rasa putus asa. Dengan demikian dapat nmembantunya bagi melaksanakan tugas dan kerjanya dengan cara yang singkat tanpa memerlukan perbelanjaan yang banyak, kehebatannya terpelihara dikalangan orang ramai.
            Begitulah persaudaraan Islam dapat membuahkan “wehdah Islamiah” yang merangkumi semua bidang. Dengan demikian dapatlah kita berdiri teguh menentang musuh dan lawan, dapat mematahkan segala tipu daya, helah, dan pakatan jahat dengan syarat jangan memdengar lansung pujuk rayu musuh, dan jangan percaya apa yang lahir dari mereka yang mana akhirnya merupakan mesyuarat dan perbincangan bagi kebaikan, sedangkan batinnya merupakan azab penderitaan kemusnahan lagi memusnahkan.

13)     Bebaskan diri daripada bergaul dengan mereka yang terkenal dengan “putus asa” dan hiduplah serta bergaulah dengan mereka yang optimis dalam hidup.

            Begitu juga kita harus bebaskan diri daripada bergaul dengan mereka yang terkenal dengan “putus asa”, agar tidak berjangkit dengan penyakit yang mereka alami, dan hendaklah hidup bergaul dengan mereka yang optimis dalam hidup agar mereka ini dapat membuka pintu harapan yakin kepada Allah سبحانه وتعالى yang menjanjikan kemenangan kepada orang yang beriman , benarlah sabda Rasulullah صلى الله عليه وسلم :
إِنَّمَا مَثَلُ الجليس الصالحُ والجليسُ السوءِ كحامِلِ المسك، ونافخِ الكِيْرِ فحاملُ المسك: إِما أن يُحْذِيَكَ، وإِما أن تبتاع منه، وإِمَّا أن تجِدَ منه ريحا طيِّبة، ونافخُ الكير: إِما أن يَحرقَ ثِيَابَكَ، وإِما أن تجد منه ريحا خبيثَة
Yang bermaksud : Bandingan teman yang baik dan teman yang jahat seperti penjual kasturi dan tukang besi, penjual kasturi sama ada ia memdampingi engkau atau engkau membeli kasturi daripadanya, engkau akan menghidu bau wanginya dan tukang besi pula sama ada pakaian kamu terbakar atau engkau akan menghidu bau busuk hapak.

14)     Sentiasa ingat tentang dosa berlipat ganda bagi orang yang “berputus asa”.

            Oleh kerana orang yang hidup dalam keadaan “putus asa” ia berdosa, bukan diberi pahala. Ini kerana ia mendengar hasutan dari bisikan syaitan dan tidak mendengar kalam Allah سبحانه وتعالى dan sabda Rasulnya صلى الله عليه وسلم, manusia jenis ini akan dicontohi oleh orang-orang lain, terutama sekali golongan muda, maka dosanya akan dilipatgandakan, dosa dirinya dan dosa orang lain (yang mengikutinya), ia akan bertemu dengan azab yang pedih di dunia dan di akhirat.

Firman Alllah سبحانه وتعالى dalam سورة العنكبوت  ayat   13  :
 
Yang bermaksud : Dan sesungguhnya mereka akan menanggung beban-beban dosa mereka dan beban-beban (dosa orang-orang yang mereka sesatkan) bersama-sama dengan beban-beban dosa mereka sendiri.

Lagi Firman Alllah سبحانه وتعالى dalam سورة النحل  ayat   25  :



Yang bermaksud : (Mereka dibiarkan menuduh dengan yang demikian) supaya mereka memikul dosa-dosa mereka dengan sepenuhnya pada hari kiamat, dan juga memikul sebahagian dari dosa orang-orang yang mereka sesatkan dengan tidak berdasarkan pengetahuan yang benar; sesungguhnya amatlah buruknya dosa-dosa yang mereka lakukan itu.


15)     Hadapi “putus asa” dengan himmah yang tinggi dan keazaman yang jitu.

            Sesungguhnya himmah yang tinggi, keazaman yang jitu, hendaklah yang kukuh dan dapat membantu seseorang menghadapi apa jua kesulitan, putus asa yang bertali arus tanpa putus, begitu juga dapat membantu seseorang untuk melepasi rintangan dan halangan agar bahtera hidupnya selamat sampai ke pantai bahagia, daratan aman.

Firman Alllah سبحانه وتعالى dalam سورة العنكبوت  ayat   69  :


Yang bermaksud : Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak ugama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredaan); dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya.

Lagi Firman Alllah سبحانه وتعالى dalam سورة النحل  ayat   128  :

Yang bermaksud : Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertaqwa, dan orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya.


16)     Berpandukan “sunnatullah” dalam menghadapi kekecewaan dan kegagalan.

            Setiap sesuatu di dalam alam ini mengikut sunnah yang Allah tetapkan , begitu juga dengan “putus asa” jika sekiranya orang yang berputus asa ini telah kecewa dan gagal untuk membebaskan diri daripada penyakit “putus asa” hendaklah mereka mencari sunnatullah dan jadikan panduan. Sebahagian daripada sunnatullah ini ialah, berjaya mengimarahkan, memakmurkan bumi sehingga dapat menguasainya, serta mengetahui hukum Allah dan melaksanakannya pada setiap perkara kecil atau besar, kemudian mengawas dan memelihara kebenaran daripada dinodai oleh musuh-musuh Islam, dan campur tangan orang-orang yang tidak berotoriti, serta sabar menanggung beban sehinggalah Allah سبحانه وتعالى menentukannya.
            Dengan lain perkataan, wajib atas para ulamak - Dalam semua bidang pengkhususan mereka – hendaklah mereka menghitung apa yang telah dicapai oleh manusia dari sudut kemajuan dan tamadun , kemudian hendaklah mereka tambah yang baru lagi canggih agar mereka mendahului orang lain dizamannya. Begitu juga para hartawan dan jutawan hendaklah membantu para ulamak (saintis)dalam usaha meningkatkan kajian sains bagi melangkah ke  beberapa langkah kehadapan bagi mereka yang tidak mampu dalam bidang-bidang (tersebut diatas) hendaklah meringankan badan/ tulang bagi menyelesaikan keperluan manusia, dengan menggali telaga  (telaga minyak), perihatin terhadap OKU (orang-orang kurang upaya) dan orang –orang lanjut usia (warga emas) memandu orang-orang sesat, membantu orang-orang miskin, menyelesakan orang-orang yang ditimpa bencana, begitulah seterusnya, beserta menyuruh perkara maa’ruf (amar maa’ruf) dan mencegah kemungkaran (nahi mungkar) mengikut kemampuan dan kesesuaian masing-masing, sama ada mengubah dengan tangan atau dengan segala kesusahan dan keperitan.

Firman Alllah سبحانه وتعالى dalam سورة العصر  ayat   1-3  :

 Yang bermaksud :  Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian - Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.


Lagi Firman Alllah سبحانه وتعالى dalam سورة التوبة  ayat  105 :

Yang bermaksudDan katakanlah (wahai Muhammad): Beramalah kamu (akan segala yang diperintahkan), maka Allah dan RasulNya serta orang-orang yang beriman akan melihat apa yang kamu kerjakan; dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang Mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan yang nyata, kemudian Ia menerangkan kepada kamu apa yang kamu telah kerjakan".

Lagi Firman Alllah سبحانه وتعالى dalam سورة الرعد  ayat  11 :

Yang bermaksudSesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri.

17)     Sentiasa ingat akibat dan kesan buruk “putus asa”.

            Akhir sekali , kita hendaklah sentiasa ingat tentang akibat dan kesan buruk “putus asa” terhadap orang perseorangan dan jamaah. Oleh itu, hendaklah kita memandang serius perkara ini agar menjadi pemangkin bagi melepaskan diri daripada penyakit putus asa dan mendorong diri agar tidak terlibat dengan “putus asa”. Sesungguhnya mereka yang sering mengigati akibat buruk bagi sesuatu perkara, dan benar dengan diri mereka, sentiasa  muraqabatullah, mereka pasti akan tinggal perkara tersebut, dan berusaha gigih agar pisang tidak berbuah dua kali.


  
Diterjemah Oleh,
Tuan Syeikh Haji Ismail Bin Kamis

Disediakan oleh,
Lajnah Tarbiah Dan Kapimpinan PAS Kedah

19/12/2012  -  5 Safar 1434

No comments:

Post a Comment