KONSEP JIHAD DALAM
GERAK KERJA PILIHANRAYA
فَلَمَّا
فَصَلَ طَالُوتُ بِالْجُنُودِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكُم بِنَهَرٍ فَمَن
شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي وَمَن لَّمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّي إِلَّا
مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِيَدِهِ ۚ
فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلَّا قَلِيلًا مِّنْهُمْ ۚ
فَلَمَّا جَاوَزَهُ هُوَ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ قَالُوا لَا طَاقَةَ لَنَا
الْيَوْمَ بِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ ۚ
قَالَ الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُم مُّلَاقُو اللَّهِ كَم مِّن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ
غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ ۗ
وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ
Yang bermaksud :
Maka
Tatkala Thalut keluar membawa tenteranya, ia berkata “ Sesungguhnya Allah akan menguji kamu dengan
suatu sungai. Maka siapa di antara kamu meminum airnya; bukanlah ia pengikutku.
Dan barang siapa tiada meminumnya, kecuali menceduk seceduk tangan, maka dia
adalah pengikutku. “ Kemudian mereka meminumnya kecuali beberapa orang di
antara mereka. Maka Thalut dan orang-orang beriman bersama dia telah
menyeberangi sungai itu, orang-orang telah minum berkata: “Tidak ada
kesanggupan kami pada hari ini untuk melawan Jalut dan tenteranya. “
orang-ornag yang meyakini mereka akan menemui Allah, berkata: “ Berapa banyak
terjadi golongan yang sedikit dapat mengalahkan golongan yang banyak dengan
izin Allah. Dan Allah beserta orang-orang yang sabar.(Al-Baqarah 249).
MUQADDIMAH
Pilihanraya umum yang ke-13 adalah
medan jihad yang berbentuk Muwajahah Salmiyyah sudah pasti ianya memerlukan
kepada kepimpinan, strategi dan sebahagian daripadanya peperangan bersenjata.
Tanda-tanda pilihanraya umum yang ke-13 semakin nyata yang menandakan dekatnya
tarikh keramat itu dengan kita. Justeru itu, konsep jihad dalam gerak kerja
pilihanraya perlu diamati dan diamalkan supaya jihad dan amal kita diterima
Allah SWT.
TAKRIF JIHAD DAN FADHILAT
Takrif: Kewajipan Menegakkan
Perjuangan
Perjuangan atau jihad adalah menara
ketinggian Islam.
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud “
Jihad ialah mercu ketinggian Islam”.
Orang-orang yang berjuang bekerja
keras dalam:
1- Membangunkan
kekuatan menentang ancaman terhadap Islam
2- Menyampaikan
ajaran Islam tanpa gentar dan takut
3- Bermuwajahah
salmiyyah secara politik untuk membangunkan sistem Islam dalam
pelbagaibidang kehidupan
4- Melaksanakan
Amar makruf nahi mungkar
5- Membina kehidupan
Islam untuk diri, keluarga, masyarakat, negara dan dunia.
Orang-orang yang beriman sentiasa
bersungguh-sungguh (bermujahadah) untuk menjayakan matlamat perjuangannya
kerana tanpa kesungguhan hilanglah erti perjuangan. Ibnu Taimiyyah mentakrifkan
jihad sebagai kesungguhan yang sebenar-benarnya atau bermati-matian untuk
mencari keredhaan Allah SWT.
Hakikat ini dituntut dalam firman
Allah SWT :
وَجَاهِدُوا
فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ ۚ
هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ ۚ
مِّلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ ۚ
Yang bermaksud :
Dan
berjihadlah kamu pada jalan Allah dengan Jihad yang sebenar-benarnya. Dia telah
memilih kamu dan dia sekali-kali tidak menjadikan untuk kamu dalam agama suatu
kesempitan . ( Ikutilah) agama orang tuamu Ibrahim .(surah
Al-Haj:78)
Dan kesungguhan mereka sehingga
keperingkat mencintai syahid pada jalan Allah kerana menyedari bahawa perjaungan
itu tidak ada hentinya sehinggalah ke akhir hayat.
FADHILAT DAN DOSA MENINGGALKANNYA
Hadith Rasulullah SAW
Yang bermaksud
“
Sesungguhnya di dalam syurga kelak Allah sediakan 100 darjat syurga untuk para
mujahidin di jalan Allah. Jarak antara 2 darjat itu ibarat langit dan bumi”
Firman Allah SWT
إِنَّ
اللَّهَ اشْتَرَىٰ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ
الْجَنَّةَ ۚ
يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ ۖ
وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنجِيلِ وَالْقُرْآنِ ۚ
وَمَنْ أَوْفَىٰ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ ۚ
فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُم بِهِ ۚ
وَذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ
Yang bermaksud
“
Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin diri dan harta mereka
dengan memberikan syurga untuk mereka.
Mereka berperang pada jalan Allah ; lalu mereka membunuh atau terbunuh . (Itu
telah terjadi) janji Allah yang benar di dalam Taurat, Injil dan Al-Quran. Dan
siapkah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada Allah? Maka
bergembiralah dengan jual beli yang kamu lakukan itu, dan itulah kemenangan
yang besar. ( surah At-Taubah: 111)
Gerakkerja pilihanraya adalah jihad kerana
1-Kuasa Islam dapat
ditegakkan dengan kuasa yang diperolehi dapat melaksanakan Islam secara
keseluruhannya
2- Semua kezaliman
dapat dihapuskan dan digantikan dengan keadilan
3- Pilihanraya
adalah medan dakwah untuk menyampaikan seruan Islam.
“Tidak sempurna sesuatu kewajipan
melainkan dengannya maka ianya juga adalah wajib”
4 Ciri-Ciri
Jihad
1- Berani
2- Yakin
3- Komitmen
4- Bersungguh-sungguh
Adakah kita sebagai hamba Allah
yang mencintai jihad dijalan-Nya mempunyai sifat-sifat tersebut?
FAKTOR-FAKTOR KEMENANGAN ISLAM
1- Akhidah yang utuh iaitu Islam:
Allah berfirman
:وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا
فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ
yang bermaksud :
“ Barang siapa menuntut agama, selain Islam
maka tiadalah diterima daripadanya, sedang dia di akhirat termasuk orang-orang yang rugi” (surah
Ali-Imran : 85)
2- Kepimpinan yang baik iaitu kepimpinan
ulama terjemah itu pewaris para nabi dan rasul
3- Organisasi jemaah yang mantap dan utuh
Allah berfirman:
إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ
الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُم بُنْيَانٌ مَّرْصُوصٌ
yang bermaksud :
“ Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang
yang berperang dijalan-Nya, denagn berbaris-baris, seolah – olah mereka
bangunan tembok yang sangat rapat (menjadi satu)
(
Surah As-Shaf : 4)
4- Amilin / petugas yang istiqamah dan
beriltizam serta komited
Allah berfirman :
وَجَاهِدُوا
فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ
yang bermaksud :
“
Berjuanglah kamu dijalanAllah dengan bersungguh-sungguh”
(
Surah Al-Hajj: 78)
5- Kewangan yang mencukupi keperluan
Allah berfirman :
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ
الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا
بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۚ
bermaksud :
“ Sesungguhnya
orang mukmin itu ialah mereka yang benar-benar beriman kepada Allah dan
RasulNya kemudian tidak ada keraguan dan mereka berjuang dengan harta dan diri
mereka pada jalan Allah” (
Surah Al-Hujurat: 15)
6- Strategi Dan
Teknik
“ Ingatlah waktu engkau keluar ke medan
peperangan seawal pagi untuk membuat persiapan tempat-tempat di medan perang.”
PENUTUP.
Walau bagaimanapun kita perlu
memastikan setiap gerak kerja pilihanraya kita adalah sebagai ibadah
berdasarkan syarat-syarat di bawah.
1- Niat Kerana Allah
Setiap amalan yang
dilakukan tanpa niat kerana Allah maka amalan tersebut sia-sia sahajadan tidak
dikira sebagai satu amalan yang diiktiraf oleh Allah SWT. Kerana niat adalah
teras kepada ibadah, niat kerana Allahlah yang membolehkan sah solat kita.
2- Perkara Yang Dibenarkan Syarak
Walaupun niat
kerana Allah tetapi amalan yang dilakukan bertentangan dengan agama maka ia
diharamkan. Seperti seorang yang memaki hamun, menganiya orang lain, hanya
semata-mata untuk mencapai matlamat jihadnya, maka ini tidak diiktiraf oleh
Allah SWT. Islam tidak mengiktiraf “matlamat menghalalkan cara”
3- Semua amalan mestilah mengikut peraturan
yang ditentukan.
Oleh itu, amal
ibadah tidak sah sekiranya bercanggah dengan peraturan yang ditentukan Allah
SWT. Misalnya , zohor 4 rakaat, rukun sembahyang 13 perkara. Dan ini tidak
boleh diubah mengikut sesuka hati dan manjadikan amalan itu tidak sah.
4- Ibadat Khusus Tidak Boleh Diabaikan
Amalan yang
dilakukan oleh seorang tidak dinamakan ibadah jika mengabaikan amalan fardhu.
Membincangkan strategi jentera pilihanraya sehingga terlepas solat subuh.
Ramai dikalangan sahabat saya dalam PAS beranggapan bahawa medan peperangan boleh diqiyas menjadi medan perjuangan ketika musim pilihanraya. Dua hal yang diqiyaskan inilah sebenarnya menjadi punca huru-hara dunia. Siapa yang bertanggungjawab? Ya, jawapannya adalah ulamak-ulamak jahat yang sengaja mengelirukan untuk tujuan menyesatkan umat dari Islam. Pengikut-pengikut PAS yang beranggapan demikian, apa lagi.. mengerahkan segenap tenaga, masa dan wang ringgit demi kerana 'jihad' dan menanam cita-cita untuk syahid dimusim pilihanraya.
ReplyDeleteMasyallah! Apa dah jadi ni? Dua-dua hal tersebut adalah sangat berbeza dan tak mungkin akal yang waras bersetuju untuk menganalogikannya. Kedua-duanya mendukung maksud yang sangat berbeza, kesannya pun berbeza, hukumnya pun berbeza apatah lagi aktivitinya sangat-sangat berbeza antara sesamanya. Tapi, itulah sindrom fanatisme! Bila dah taksub atau fanatik, habis otak dan akal tertutup. Yang benar itu adalah tok guru, Al-Quran dan Sunnah pun dah jadi lain.. tok guru atau ulamak tu je lah yang betul benar.
Allah Maha Kuasa, ketika musim pilhanraya kali ke-11 (sekitar tahun 2004), berlaku insiden kemalangan ketika penyokong PAS sibuk menggantung bendera dan poster. Mangsa meninggal ditempat kejadian. Bila jenazah diuruskan, timbul perbalahan antara sesama mereka. Ada yang kata wajib dimandikan seperti biasa. Ada yang kata, "Tok guru kata dia mati syahid, tak payah bagi mandi. Solat jenazah pastu kebumikan je.."
Haha.. ada dua kemungkinan insiden sebegini berlaku;
1. Tok guru belum sempat perturun ilmu urus jenazah mati ketika musim pilihanraya
2. Mereka khilaf tak sempat ijtihad untuk tarik satu hukum tentang jenazah mati akibat gantung bendera dan poster PAS
Inilah senario yang kalian bisa temui..