My Blog List

My Blog List

album lajnah tarbiah

Monday 12 December 2011

USRAH NEGERI 3 Sambungan Penyakit “ الكبت " Mengekang Dan Memendam Rasa.


Sambungan Penyakit  الكبت " Mengekang Dan Memendam Rasa.

SEBAB-SEBAB BERLAKUNYA “MEMENDAM RASA.
            Banyak sebab yg membawa kepada “memendam rasa”,disini kami sebutkan sebahagian daripadanya :
            1- Seseorang yang sejak dari kecilnya lagi tidak dibenarkan untuk mengemukakan pendapat dan pandangan secara terang dan nyata.
            Seseorang yang sejak kecilnya lagi tidak dibenarkan untuk mengemukakan pandangan atau pendapat secara terang dan jelas,sukar baginya untuk mengemukakan pandangan atau pendapatnya apabila dia dewasa kelak,kerana sudah menjadi lumrah “bahawa sesiapa yang membesar dalam suatu keadaan tertentu, dia akan terus kekal dengan keadaannya” kecuali mereka yang  dilimpahi rahmat Allah keatasnya.
            Sebab itulah diantara asas-asas tarbiah dan pendidikan ialah memberi peluang kepada anak-anak kecil agar bebas memberi pendapat dan pandangan dengan terang dan jelas disamping kita memberi tunjuk ajar dan pembetulan sekiranya terdapat kecacatan dalam pandangan dan pendapat tersebut.
            2- Takut tersalah ungkap,disebabkan sakit atau sebagainya sedangkan orang-orang disekelilingnya tidak membetulkannya,bahkan mereka mempermain-mainkannya.
            Perkara ini berlaku kerana sesungguhnya seseorang itu kadang-kadang ia mengalami kecacatan bertutur atau ia tidak pernah dilatih bagaimana untuk bercakap dan berbual dengan orang lain sejak dari kecil,oleh itu,ia tidak suka untuk memberi pendapat atau pandangan dalam sesuatu perkara kerana takut berlaku kesilapan,sedangkan orang-orang disekelilingnya tidak memberi teguran dan pembetulan bahkan mereka mengejek dan mempersendakan dia  atau seumpamanya.Oleh itu,wajiblah diambil perhatian terhadap kanak-kanak yang mengalami setengah-setengah penyakit terutama sekali yang berhubung kait dengan pertuturan,maka hendaklah diubati segera,begitu juga hendaklah melatih dan mengajarnya bagi membiasakan dirinya untuk  bertemu dengan orang lain,dan berinteraksi dengan mereka agar hilang penyakit takut dan gerun terhadap orang lain,sebaliknya berani mengemukakan pandangan dengan sikap terpuji.
3- Tidak menilai dan menghargai pendapat orang lain serta tidak mahu mengambil manfaat dengan pendapat tersebut.
            Sikap tidak menghargai pendapat orang lain serta tidak mahu mengambil manfaat daripada pendapat tersebut  juga merupakan antara sebab-sebab yang membawa kepada berlakunya “pendam rasa”, seperti apa yang berlaku di negara-negara Arab, juga negara-negara Islam,apabila pemerintah atau pihak berwajib membuat satu-satu keputusan tanpa menghiraukan pandangan dan pendapat kumpulan-kumpulan yang mempunyai pendapat yang bersih dan bernas  lagi bermanfaat,mereka abaikan dan mensia-siakan pendapat tersebut bahkan terus mempersendakannya.
            Contoh seperti ini juga dapat dipraktikan kepada dua ibu bapa terhadap anak-anak kecil mereka,begitu juga dengan sesama teman-teman ,sahabat handai  dan sebagainya.
4- Tekanan adat budaya yang salah disamping berpegang teguh dengan tata cara yang dianjurkan oleh syariat islam.
Sesungguhnya tekanan adat budaya yang salah disamping berpegang teguh dengan tata cara yang dianjurkan oleh Islam,menyebabkan seseorang itu akan mengalami penyakit “pendam rasa” berbuku di dada,terutamanya bagi mereka yang masih muda,belum matang,belum memiliki kekebalan diri bagi menyanggah dan melawan kebatilan adat dan budaya tersebut.
Keadaan ini dapat dilihat dengan jelas dalam kehidupan kita masa kini,terlalu banyak keburukkan dan kejahatan,fitnah-fitnah ditabur  dimerata-rata,untuk mendapat orang yang benar-benar baik dan mulia lebih sukar daripada usaha mencari  belerang merah,atau untuk mendapat batu-batu permata di padang pasir sehara terhampar luas tidak bertepi.

5- Mengutamakan orang yang tidak berkelayakkan atau lemah daripada orang yang berkemampuan tetapi  disekat atau digam.
Apabila orang-orang yang tidak berkelayakan  diutamakan,orang-orang yang  berkemampuan dipinggirkan dan tidak dibenarkan bercakap dan memberi  pendapat maka mereka akan  mengalami perasaan kecewa dan memendam rasa,bukan kerana hasad dan dengki, tetapi kerana ummah ini dinafikan hak kemampuan dan keupayaan mereka dalam (bidang-bidang tertentu) akhirnya mereka dilibatkan kedalam suatu keadaan yang tidak baik kesudahannya,angkara jahat mereka yang tiada berkelayakkan atau lemah dan tidak mampu.
6- Mempersendakan nilai-nilai murni dan prinsip-prinsip yang mulia serta tidak dibenarkan memberi pendapat.
Apabila nilai-nialai murni dan prinsip-prinsip mulia dipersendakan seperti memperkatakan sesuatu terhadap zat tuhan,menghina para nabi dan rasul,para malaikat,menentang Al-Quran,mempersendakan tentang hari akhirat,memperkecilkan “sesuatu kelebihan” dan seumpamanya.Apabila perkara-perkara ini berlaku,sedang mereka tidak diberi peluang untuk bercakap untuk mengubahnya,ini semua akan mewarisi penyakit “pendam rasa”, rasa ditekan,dikekang,inilah waqie’ yang sedang dihayati dan dialami oleh umat Islam hari ini,sama ada dinegara-negara Arab dan  negara-negara Islam yang lain.Mereka menguasai  media massa,menguasai peranan pelajaran dan pendidikan ,untuk menjatuhkan Islam dan penganut-penganutnya,perkara inilah yang menyebabkan lahir keadaan “memendan rasa” dan rasa tertekan,semuanya tersebar luas di seluruh negara terutamanya dikalangan “pemuda-pemuda”,ia akan melahirkan kesan-kesan pahit dan parah.
7- Neraca penilaian manusia pincang…
               Sebenarnya neraca penilaian manusia itu tetap,tidak berubah-ubah sejak sediakala lagi,iaitu ketakwaan yang betonggakkan keimanan kepada Allah S.W.T,para malaikat,kitab-kitab Allah,rasul-rasulnya,hari akhirat,qoda’ dan qodar kemudian amal soleh.Kadang-kadang manusia lupa tentang ini disebabkan satu-satu sebab,lantas mewujudkan neraca lain untuk menilai manusia,iaitu berdasarkan harta benda,pangkat darjat,keturunan dan keluarga,dan seumpamanya,neraca penilaian dan pengukuran ini telah dinodai hawa nafsu,diselubungi penipuan sehinggakan orang yang lemah(tidak berkelayakkan) dihormati dan disanjung kerana ia daripada golongan jutawan,atau daripada keluarga besar,  orang berpangkat darjat,sedangkan orang-orang yang berkelayakkan dan berkemampuan dihina,oleh itu,bagi mereka tidak ada jalan lain hanyalah dengan “memendam rasa” perkara-perkara baik yang ada pada mereka dengan penuh rasa kesal dan derita.
            8- Tidak punya teman yang setia lagi jujur dalam hidup.
            Syakhsiah dan keperibadian seseorang itu akan menjadi matang apabila ia sentiasa bergaul dan mendampingi teman yang setia dan jujur yang berpegang teguh dengan ajaran Islam.Kadang-kadang berlaku dengan sebab banyaknya kejahatan dan keburukkan,maka seseorang yang tidak punyai teman yang setia dan jujur untuk meluahkan segala keresahan dan penderitaannya  yang bersarang didalam benaknya agar dapat ditanggung bersama,maka ketika itu tidak ada jalan lain hanyalah jalan “memendam rasa”,sebab itu Nabi Musa Alaihissalam memohon dari Tuhannya ketika ditugaskan untuk berjumpa dengan Firan supaya mendapat bantuan daripada saudaranya Nabi Harun Alaihissalam bagi menolak segala kezaliman Firaun terhadapnya.
Firman Allah(ayat 29-35 surah  طه)

وَٱجْعَل لِّى وَزِيرًا مِّنْ أَهْلِى ﴿٢٩﴾ هَٰرُونَ أَخِى ﴿٣۰ٱشْدُدْ بِهِۦٓ أَزْرِى ﴿٣١﴾ وَأَشْرِكْهُ فِىٓ أَمْرِى ﴿٣٢﴾ كَىْ نُسَبِّحَكَ كَثِيرًا ﴿٣٣﴾ وَنَذْكُرَكَ كَثِيرًا ﴿٣٤﴾ إِنَّكَ كُنتَ بِنَا بَصِيرًا ﴿٣٥﴾
Yang bermaksud : Dan jadikanlah untukku seorang pembantu dari keluargaku,(29)(yaitu) Harun, saudaraku,(30)Teguhkanlah dengan dia kekuatanku,(31)Dan jadikankanlah dia sekutu dalam urusanku,(32)Supaya kami banyak bertasbih kepada Engkau,(33)Dan banyak mengingat Engkau.(34)Sesungguhnya Engkau adalah Maha Melihat (keadaan) kami".(35)
9- Layanan buruk dalam bentuk dalam persendaan,maki hamun dan penderaan dan seumpamanya.
Kadang-kadang layanan buruk dalam bentuk persendaan,maki hamun(pencelaan)dan penderaan penahanan (penjara), menyeksa ahli keluarga sahabat handai dan sebagainya,seperti yang dilakukan oleh kebanyakkan pemerintah Negara-negara Arab dan Negara-negara Islam,terhadap warga-warganya yang berpegang teguh dan menyanjung tinggi dengan perkara-perkara baik,serta menolak dan menyanggah perkara-perkara  buruk dan munkar,redha Allah sebagai tuhannya,Islam sebagai agamanya Nabi Muhammad S.A.W  sebagai Rasulnya,dilakukan kesemua ini dengan dakwaan atau tuduhan pelampau dan pengganas sehingga terdapat dikalangan mereka yang tidak sanggup lagi menanggung penderitaan ini,cuba lahir dalam bentuk “kumpulan yang mengharuskan segala-gala” tidak kenal baik dan buruk,mulia dan hina,berada di kelab-kelab malam dan sarang pelacur,walaupun mereka tidak melakukan perkara-perkara jahat,tidak menggantungkan gambar-gambar lucah dibilik mereka,kesemuanya dilakukan untuk tidak dituduh sebagai pengganas atau pelampau,inilah yang dikatakan “pendam rasa” membara dijiwa.Di zaman Rasulullah S.A.W seorang sahabat yang mulia ‘Ammar bin Yasir  رضى الله عنه menyembunyikan Islamnya dibawah penderaan dan penyiksaan yang dahsyat,kerana tidak sanggup  menanggung penderitaan ini,lantas menyahut kepada asalnya,selepas beliau datang berjumpa Rasulullah S.A.W mengadu hal tentang peristiwa tersebut dengan katanya “musnah,habislah aku” Rasulullah S.A.W menjawab : Bagaimana dengan hatimu?beliau menjawab : “hatiku tenang tetap beriman”, sabda Rasulullah S.A.W : kalau mereka itu mengulanginya lagi,kamu pun ulang balik.maka turunlah ayat Al-Quran di dalam surah
(النحل  ayat 106 )
مَن كَفَرَ بِٱللَّهِ مِنۢ بَعْدِ إِيمَٰنِهِۦٓ إِلَّا مَنْ أُكْرِهَ وَقَلْبُهُۥ مُطْمَئِنٌّۢ بِٱلْإِيمَٰنِ وَلَٰكِن مَّن شَرَحَ بِٱلْكُفْرِ صَدْرًا فَعَلَيْهِمْ غَضَبٌ مِّنَ ٱللَّهِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ﴿١۰٦﴾
Yang bermaksud : Barangsiapa yang kafir kepada Allah sesudah dia beriman (dia mendapat kemurkaan Allah), kecuali orang yang dipaksa kafir padahal hatinya tetap tenang dalam beriman (dia tidak berdosa), akan tetapi orang yang melapangkan dadanya untuk kekafiran, maka kemurkaan Allah menimpanya dan baginya azab yang besar.
10-  Lemah iman.
            Kadang-kala berlaku juga perkara ini disebabkan imannya lemah (lemah iman),oleh kerana orang yang lemah imannya.Apabila ditimpa bencana,mala petaka ia tidak boleh mengurus dan mengatasi dengan baik,dia melatah dan tidak keruan,akhirnya diam “mengurung diri memendam rasa”, lain pula dengan mereka yang kuat dan kukuh iman,mereka menganggap kesemuanya itu adalah ujian dari Allah S.W.T, mereka terima dengan rela hati dan menyerah diri kepada Allah S.W.T dan terus menjalani kehidupan agar Allah S.W.T  menggantikan keadaannya dengan keadaan yang lebih baik dan lebih mulia.
11- Tidak dapat meramal akibat buruk daripada penyakit “memendam rasa” ini ialah seseorang itu tidak tahu membaca atau meramal akibat buruk yang akan diterima,sebab itu ia terjerumus kedalamnya,oleh yang demikian, hendaklah seseorang berfikir panjang dan mendalam tentang natijah dan kesudahan sesuatu perkara,sebelum melakukan perkara tersebut.                                                                                         
والله أعلم                  

No comments:

Post a Comment