“AL-KABT”
KEEMPAT:
Akibat-akibat dan kesan-kesan hasil daripada “Al-Kabt”
“Al-Kabt” membawa kepada
akibat-akibat yang amat memudaratkan dan kesan-kesan yang membinasakan sama ada
kepada Amilin atau Amal Islami itu sendiri. Dihadapan kamu aku bentangkan
kesan-kesan dan akibat-akibatnya ini:
1)
KE ATAS
AMILIN
Ianya
banyak, kita sebutkan sebahagiannya
1- Gangguan Saraf (Nerve Disorder)
Ini
disebabkan “Al-Kabt” salah satu jenis tekanan kepada saraf-saraf. Perkara ini
akhirnya akan membawa kepada kepincangan tingkah laku dan pandangan yang tidak
seimbang, bahkan tidak mampu menyesuaikan diri bersama masyarakat. Sesiapa yang
mengikut perkembangan sejarah penjenayah-penjenayah nescaya akan mendapati nisbah
yang begitu tinggi dari jenayah tersebut puncanya adalah “Al-Kabt”.
2-
Tiada
perasaan belas kasihan atau simpati ke atas orang lain apabila kuasa di
tangannya
Ini
kerana mereka yang ditimpa “al-Kabt” merasakan diri tidak pernah mendapat belas
kasihan dan simpati, seterunya dia ingin
membalas segala perasaanya dan ingin melepaskan kemarahan dan perasaan
dengkinya dengan cara tidak belas kasihan dan bersimpati kepada orang lain
apabila orang lain berada di bawahnya. Dia merasakan ini merupakan satu balas dendam
atau qisas. Sesiapa yang mengamati kehidupan para diktator atau mereka yang
berkuasa atau pemerintah yang zalim nescaya akan mendapati kehidupan mereka ini
secara umum dan kebiasaan, paksinya adalah “al-Kabt” pada satu tempoh dari
tempoh kehidupannya.
3- Bersungguh-sungguh membalas dendam kepada
mereka yang menjadi penyebab “al-Kabt” apabila terdapat peluang
Pendirian
Bilal dari Umayyah bin Khalaf pada Hari Badr kerana dia berkemahiran dalam
mempelbagai penyeksaan dan penindasan ke atasnya (Bilal) ketika di Mekah merupakan
sebaik-baik bukti untuk ini, ketika mana berkata Abd Rahman Bin Auf:
“Aku
menulis sepucuk surat
kepada Umayyah bin Khalaf untuk menjaga segala harta benda & ahli keluarga
ku yang berada di Mekah dan aku akan menjaga segala harta benda & ahli
keluarganya di Madinah. Apabila aku menyebut (Ar-Rahman) dia berkata: Aku tidak
mengenal siapakah Ar-Rahman, tulis kepadaku dengan namamu di masa Jahiliyyah.
Maka lalu aku menulis kepadanya dengan Abu Amr.
Apabila
pada hari Badar, aku keluar ke bukit untuk menjaganya (dari dibunuh) ketika
orang ramai tidur. Bilal melihatnya(Umayyah), maka dia keluar sehingga berdiri
pada sekumpulan Ansar lalu berkata: Berjaga-jaga Umayyah Bin Khalaf. Aku tidak
akan selamat jika Umayyah selamat.
Maka
keluar bersamanya(Bilal) sekumpulan daripasa Ansar menjejaki kami. Apabila aku
merasa khuatir mereka akan dapat menjejaki kami, aku tinggalkan anaknya(anak
umayyah) kepada mereka agar mereka sibuk dengannya. Mereka membunuhnya. Mereka
enggan berpatah balik dan terus mengikut kami – Umayyah seorang lelaki yang
gemuk – Apabila mereka menemui kami aku katakan kepadanya: Duduk, lalu dia
duduk. Aku meletakkan diriku padanya untuk menjadi pengadangnya maka mereka
menikam pedang di celah-celah kakiku sehingga mereka membunuhnya. Pedang salah
seorang mereka terkena kakiku. Abd Rahman Bin Auf menunjukkan kepada kami kesan
luka di belakang kakinya.
4-
Uzlah
dan memutus hubungan dengan orang ramai atau apa yang dinamakan kemurungan.
Yang
ditimpa dengan “Al-Kabt” atau penganiayaan tidak mendapat peluang untuk
menzahirkan apa di dalam diri mereka. Mereka menterjemahkannya dalam bentuk
uzlah dan memutuskan hubungan dengan orang ramai atau apa yang dinamakan dengan
kemurungan. Dengan itu, menjadi kerugian kepada ummat dengan segala kemampuan
dan kebolehan mereka yang mampu memberi saham untuk melonjak perjalanan Ummah
ke hadapan dan menobat bendera untuk dikibar ke seluruh alam.
5-
Nifak
“Al-Kabt”
atau Penganiayaan membawa pengidapnya kepada Nifak atau memperlihatkan perkara
yang berlainan dengan apa di dalam hati demi mengelakkan dari disakiti golongan
zalim atau penguasa zalim atau yang diktator.
6-
Dengki
kepada yang lain
Akibatnya
juga boleh berlaku sedemikian: Dengki kepada orang lain secara khusus jika
berteruskan “al-Kabt” atau penindasan tanpa diberi abreaksi (kelegaan emosi) atau
melenyapkan perasaan. Pada hari tersebar segala kedengkian sesama manusia maka
mereka akan dibiarkan. Maka jadilah pintu terbuka luas di hadapan musuh-musuh
untuk memperolehi segala kebebasan dan kemuliaan mereka.
2)
KE ATAS
AMAL ISLAMI
Kesan
“Al-Kabt” ke atas Amal Islami
1-
Masyarakat
terhalang dari mendapat manfaat daripada kebolehan dan kepakarannya
Apa yang ditimpa ke atas
individu akan memundurkan masyarakat, menjadikan masyarakat terhalang dari
mendapat manfaat daripada kebolehan dan kepakarannya. Perkara ini menjadikan
perjalanan semakin jauh bersama banyaknya tanggungjawab.
2-
Tersebarnya
jenayah
Juga disebabkan “al-kabt” boleh
membawa kepada tersebarnya jenayah di sekitar masyarakat dan hilangnya perasaan
aman dan keamanan. Masyarakat menjadi mundur, tanggungjawab menjadi semakin
besar dan perjalanan menjadi semakin jauh.
3-
Perpecahan
dan perselisihan
Terakhir, kebencian diantara sesama masyarakat
membawa kepada perpecahan dan perselisihan. Perkara ini diinginkan musuh yang
membawa mereka memperolehi kehormatan dan kemuliaan ummah.
Diterjemah oleh,
Ustaz muhd zainul
asri bin haji romli
20 julai 2011
18 syaaban 1423
No comments:
Post a Comment