My Blog List

My Blog List

album lajnah tarbiah

Wednesday 5 March 2014

18.MENGUBATI PENYAKIT “MAKAN BENDA HARAM” DAN MENCEGAH DARIPADANYA



KELIMA :  MENGUBATI PENYAKIT “MAKAN BENDA HARAM” DAN MENCEGAH                                          DARIPADANYA

            Kita telahpun selesai mengetahui dan mengenali pengertian “ makan benda haram “, contoh gambaran utama tentang “makan haram”, sikap dan pendirian Islam terhadapnya, dan sebab-sebab dan dorongan yang membawa kepada “makan haram” serta kesan dan akibatnya terhadap “amilin” dan kerja-kerja Islam, oleh itu senanglah bagi kita untuk melakar cara-cara untuk mengubati penyakit tersebut dan juga untuk mencegah daripada berlakunya, iaitu dengan mengikuti langkah-langkah berikut :

1)        Mengetahui secara betul dan mendalam tentang sistem Kewangan       Islam,  kandungannya dan tujuannya.

            Seolah-olah langkah pertama bagi mengubati penyakit “makan haram” bahkan untuk mencegah daripadanya, hanya sanya iaitu sesungguhnya  terkandung dalam “memahami secara betul tentang sistem Kewangan Islam, kandungannya dan tujuannya iaitu ” : Asal setiap pekerjaan atau perusahaan adalah harus kecuali barang yang terdapat padanya nas-nas yang mengatakan haram.
Sabda Rasulullah صلى الله عليه وسلم
 )ما أَحَلَّ اللهُ في كِتَابِهِ فهو حلال ، وما حَرَّمَ فهو حرامٌ ، وما سَكَتَ عنه فهو عفو ، فَاقْبَلُوا  مِنَ الله عَافِيَتَهُ ، فإِنَّ الله لم يكن لِيَنْسَى شَيْئًا، وتلا : وَمَا كَانَ رَبُّكَ نَسِيًّا)
Yang bermaksud :
            Barang yang dihalalkan oleh Allah didalam kitabnya, maka dia    adalah halal, dan        barang yang diharamkan oleh Allah , maka dia    adalah haram, dan barang yang       (ALLAH) diam daripada menyebutnya maka dia adalah dimaafkan , maka terimalah daripada Allah barang yang dimaafkan itu, maka sesungguhnya             Allah tidak lupa sesuatu  pun, dan lalu baginda membaca sepotong ayat Al-Quran         Yang bermaksud : Dan tidaklah tuhan kamu itu lupa.

Memakan harta orang secara zalim dan secara ceroboh dalam apa jua bentuk sekalipun adalah haram, seperti  “riba” ,  samun , songlap, monopoli, menjual sesuatu ke atas jualan orang lain tanpa izinnya, tipu jual النجش tipu rashwah dan lain-lain lagi :

Firman Allah سبحانه وتعالى dalam سورة البقرة  ayat 188 :  

Yang bermaksud : Dan janganlah kamu makan (atau mengambil) harta (orang-orang lain) di antara      kamu   dengan jalan yang salah, dan jangan pula kamu menghulurkan harta kamu       (memberi rasuah)      kepada hakim-hakim kerana hendak memakan (atau        mengambil) sebahagian dari harta manusia dengan (berbuat) dosa, padahal           kamu mengetahui (salahnya).


Firman Allah سبحانه وتعالى dalam سورة النساء  ayat 29:

Yang bermaksud : Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu makan (gunakan) harta-harta      kamu   sesama kamu dengan jalan yang salah (tipu, judi dan sebagainya), kecuali           dengan jalan   perniagaan yang dilakukan secara suka sama suka di antara kamu.

Sabda Rasulullah صلى الله عليه وسلم:
كُل المُسْلِمِ على المُسْلِمِ حَرَامٌ : دَمَهُ، ومَالَهُ، وعِرْضَهُ
 Yang bermaksud :Keseluruhan hak seseorang muslim adalah haram atas seseorang muslim yang lain     (bertindak terhadapnya menurut cara yang tidak dibenarkan oleh syarak) iaitu:     Darahnya (keselamatan nyawa dan tubuh badannya ) harta bendanya dan       kehormatannya.
           
            Segala barangan jualan mestilah yang termaklum , dan boleh “diserah terima” . Mengapa langkah ini diambil ? Ialah untuk membezakan antara  halal , daripada yang haram , bahkan daripada “shubhah” , dan untuk mengetahui balasan dosa makan benda haram, dan ganjaran pahala makan yang halal.
Sabda Rasulullah صلى الله عليه وسلم:
مَنْ يُرد اللهُ بِهِ خَيْرًا يُفَقِّههُ في الدين...
Yang bermaksud:Barangsiapa yang dikehendaki oleh Allah akan kebaikannya , diberi faham   kepadanya tentang agama (Islam).

Berkata Saiyyidina Omar Al-Khattab  رضي الله عنه   :
لا يَبِعْ في سُوْقِنَا إلا مَنْ قَد تَفَقَّهُ في الدينِ

Yang bermaksud :Tidak boleh berjual  beli dalam pasaran kita ini kecuali mereka yang benar-benar         faham agama.

Berkata Sheikh Ahmad Shakir dalam komentarnya terhadap kata-kata Saiyyidina Omar ini :
            “Ya benar, …. Sehingga dapat seseorang itu tahu apa yang harus ia ambil dan apa        yang patut ia tinggal, dan ketahui mana yang halal dan mana yang haram, agar         tidak dicemarkan jual beli dengan kebatilan dan pembohongan” serta terserap           masuk unsur-unsur riba dalam jualan mereka tanpa disedari pembeli,           kesimpulannya : segala urusan perniagaan merupakan “perniagaan mengikut acuan Islam” yangsebenar dan tulin , boleh disenangi oleh orang-orang  Islam             dan      yang bukan Islam, tidak ada penipuan dan kekecohan.

2)        Mendidik dan memupuk bakat “   المراقبة لله عزوجل " .
            Iaitu dengan menghayati  secara mendalam terhadap ayat-ayat Allah سبحانه وتعالى yang tersusun atur (Al-Quran Al-Karim ) dan ayat-ayat Allah (tanda-tanda kebesaran dan keagungan-Nya ) dalam bentuk melihat dan merenung  (dalam diri dan alam semesta ) kerana yang demikian itu dapat menguatkan keimanan terhadap Allah سبحانه وتعالى dan menyakini bahawa Allah سبحانه وتعالى sentiasa melihat , memerhati segala tindak-tanduk hamba-hamba-Nya dikala sepi mahupun nyata dan terang.

Firman Allah سبحانه وتعالى dalam سورة الذاريات  ayat 20-21 :   

Yang bermaksud :20.Dan pada bumi ada tanda-tanda (yang membuktikan keesaan dan kekuasaan      Allah) bagi             orang-orang (yang mahu mencapai pengetahuan) yang yakin. 21.       Dan juga pada diri kamu             sendiri. Maka mengapa kamu tidak mahu melihat            serta memikirkan (dalil-dalil dan bukti             itu)?


Firman Allah سبحانه وتعالى dalam سورة فصلت  ayat 53 :

  Yang bermaksud : Kami akan perlihatkan kepada mereka tanda-tanda kekuasaan Kami di merata-rata tempat  (dalam alam yang terbentang luas ini) dan pada diri mereka sendiri,      sehingga ternyata jelas kepada mereka bahawa Al-Quran adalah benar. Belumkah ternyata kepada mereka kebenaran itu dan belumkah cukup (bagi  mereka) bahawa Tuhanmu mengetahui dan menyaksikan tiap-tiap sesuatu?

Firman Allah سبحانه وتعالى dalam سورة آل عمران  ayat 5 :

Yang bermaksud : Sesungguhnya Allah tidak tersembunyi kepadaNya sesuatu pun yang ada di bumi         dan juga  yang ada di langit.


Sabda Rasulullah  صلى الله عليه وسلم:
إتق الله حيثما كنت...
Yang bermaksud :  Bertaqwalah kepada Allah dimana sahaja kamu berada.

            Begitulah sekiranya kukuh dan kuatnya bakat المراقبة لله  tersemat dijiwa maka sesungguhnya ia dapat mambantu bagi membenteras “makan benda haram” bahkan ia dapat mencegah daripada berlaku kerana malu kepada Allah سبحانه وتعالى

3)        Memperbanyakkan  “Keperluan Hidup” Untuk Semua Orang.

            Oleh kerana disana terdapat “ keperluan hidup ” yang mesti dimiliki oleh setiap orang , manusia  tidak mungkin hidup tanpa keperluan-keperluan ini, inilah yang dijanjikan oleh Allah سبحانه وتعالى kepada Aadam عليه السلام ketika ianya menjadi penghuni shurga .

Firman Allah سبحانه وتعالى dalam سورة طه  ayat 118-119 :

 Yang bermaksud :118."Sesungguhnya telah dikurniakan berbagai nikmat bagimu, bahawa engkau tidak akan lapar dalam Syurga itu dan tidak akan bertelanjang. 119. "Dan   sesungguhnya engkau juga   tidak akan dahaga dalam Syurga itu, dan tidak akan   merasa panas matahari".

            Semua keperluan ini hendaklah meliputi semua orang, dengan demikian tersekat jalan syaitan untuk menghasut dan menggodanya, kerana syaitan tidak ada kerja lain hanyalah untuk menggoda manusia agar melakukan maksiat terutamanya “makan benda haram” buktinya ialah Allah سبحانه وتعالى memberi amaran dan peringatan selepas sahaja menyuruh manusia untuk makan yang halal :


Firman Allah سبحانه وتعالى dalam سورة البقرة ayat 168-169 :
Yang bermaksud :168. Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik, dan  janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan; kerana sesungguhnya  Syaitan itu ialah musuh  yang terang nyata bagi kamu.  169. Ia hanya  menyuruh kamu melakukan kejahatan dan perkara-perkara yang keji, dan (menyuruh) supaya kamu berkata (dusta) terhadap Allah apa   yang kamu tidak  ketahui (salah benarnya).

            Memperbanyakkan “keperluan hidup” ini adalah tanggungjawab “Sultan” (ketuanya) yakni “kerajaan”. Tanggungjawab masyarakat tempat kedua, terutamanya orang-orang kaya dan mewah untuk menyediakan bidang pekerjaan yang halal lagi mulia, bagi mereka yang mempunyai kelayakkan, institusi-institusi pengajian dan latihan mesti menyediakan bidang pengajian dan latihan bagi mereka yang belum berkelayakkan. Ini adalah pelaburan modal insan – membekalkan “keperluan hidup” adalah sudut perbelanjaan.

4)        Berjimat dalam perbelanjaan.

            Sesungguhnya berjimat dalam perbelanjaan itu dapat mengawal seseorang daripada terjebak dengan gejala hutang , yang akhirnya akan terlibat dalam “makan haram”, Allah سبحانه وتعالى telah mengarahkan agar berjimat dalam perbelanjaan ,

Firman Allah سبحانه وتعالى dalam سورة الفرقان  ayat 67:

Yang bermaksud :Dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah) yang apabila membelanjakan   hartanya, tiadalah melampaui batas dan tiada bakhil kedekut; dan (sebaliknya)        perbelanjaan mereka adalah betul sederhana di antara kedua-dua cara (boros dan           bakhil) itu.


Firman Allah سبحانه وتعالى dalam سورةالأعراف   ayat 31 :  

Yang bermaksud :Wahai anak-anak Adam! Pakailah pakaian kamu yang indah berhias pada tiap-tiap kali kamu ke tempat ibadat (atau mengerjakan sembahyang), dan makanlah serta minumlah, dan jangan pula kamu melampau; sesungguhnya Allah tidak suka akan orang-orang yang melampaui batas.


Firman Allah سبحانه وتعالى dalam سورةالمائدة  ayat 87 :

 Yang bermaksud : Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu haramkan benda-benda yang baik-baik yang telah dihalalkan oleh Allah bagi kamu, dan janganlah kamu         melampaui batas (pada apa yang telah ditetapkan halalnya itu); kerana      sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang melampaui batas.

Sabda Rasulullah صلى الله عليه وسلم:
مَا مَلأَ ابن آدم وِعاءَ شَرًّا مِنْ بَطْنِ ، بحسب ابن آدم أُكلات يُقِمْنَ صُلْبَهُ ، فإن كان لا محالة ، فثلث لطعامه ، وثُلُثُ لشرابه ، وثلث لنفسه
Yang bermaksud :Tidak ada satu bekas yang diisi oleh anak adam yang lebihjahat daripada      pengisian perut , cukuplah anak adam makan sekadar untuk membetulkan tulang           belakang. Sekiranya tidak dapat tidak maka 1/3 untuk makanan , 1/3 untuk        minuman dan 1/3 untuk pernafasan.

5)        Jauhkan diri daripada bergaul dengan orang-orang yang “makan benda haram” dan berusaha untuk bersahabat dengan orang-orang yang makan        benda halal.

            Seseorang itu dia mengikut agama temannya, (sikap dan bawaan). Oleh itu, bagi mereka yang ingin melepaskan diri daripada mereka yang terkenal dengan “makan haram”, dan berkawan atau bergaul dengan mereka yang makan halal, ketika itu ringanlah tekanan jiwa dan mengatasi “makan benda haram”, bahkan dapat mengawal dan mencegah dari “makan haram” , oleh itu, warid hadis  
Rasulullah صلى الله عليه وسلم
لا تصاحب إلا مؤمنا ، ولا يأكل طعامك إلا تقى... الحديث
 Yang bermaksud :
             Jangan kamu berkawan atau bersahabat kecuali dengan orang yang beriman dan      jangan memakan  makanan kamu kecuali orang bertaqwa.

6)        Sentiasa merenung sirah orang-orang terdahulu yang terkenal dengan            menjaga makan halal. 
           
            Antara contoh yang berhubung dengan perkara ini apa yang dikisahkan oleh Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم kepada kita, yang berlaku pada Bani Isra’il, Baginda berkata : Seorang lelaki telah membeli  sebidang tanah daripada seorang lelaki lain, pembeli menjumpai sebuah tempayan  yang penuh berisi dengan emas tertanam dalam tanah yang dibelinya, pembeli berkata kepada tuan tanah (penjual) ambillah emas engkau ini, aku hanya membeli tanah , bukan beli emas , maka jawab tuan tanah itu (penjual) , aku menjual tanah serta semua isi kandungan didalam tanah tersebut, lalu kedua-dua mereka pergi kepada seorang lelaki lain untuk menyelesaikan masalah ini. Lelaki itu (hakim) berkata : Kamu berdua ini ada anak ? Salah seorang berkata : Aku ada seorang anak lelaki. Kata seorang lagi : Aku ada anak perempuan. Kata tuan hakim: kahwinkan  anak kamu berdua ini, dan belanjakan untuk mereka berdua dan hendaklah kedua-dua sedekahkan (emas tersebut).

            Disana terdapat kisah tentang wanita dizaman silam yang berkata kepada suaminya yang keluar musafir untuk mencari nafkah sara hidup untuk anak  dan isterinya : Wahai kanda : bertaqwalah kepada Allah (yakni jangan terlibat dengan benda haram), kami sanggup berlapar berbulan-bulan, tetapi kami tidak sabar duduk dalam api neraka walaupun seminit.

            Ini pulak kisah Hasan Al-Hudhaibi (المرشد العام لإخوان المسلمين ), salah seorang anaknya meminta kertas untuk membuat “kerja rumah” sebahagian daripada pelajarannya, dan memang terdapat kertas-kertas dihadapannya yang dibawa pulang daripada mahkamah untuk membuat “kertas kerja” mahkamah, Hasan Al-Hudhaibi tidak membenarkan anaknya mengambil keras tersebut, bahkan beliau memberi wang kepada anaknya untuk membeli kertas di kedai, anaknya berkata : Kertas-kertas itu banyak di hadapan ayah, tidak perlu lagi beli di kedai . Hasan Al-Hudhaibi menjawab: kertas-kertas ini bukan hak milik kita, tetapi ia adalah amanah kepada kita, tidak boleh digunakan hanya untuk apa-apa yang bersangkut dengan mahkamah sahaja.

            Cerita – cerita dan sirah ini menunjukkan kemuncak ketaqwaan kepada Allah , dan takut kepada Nya serta warak yang membantu seseorang dapat membersihkan dirinya daripada “makan haram” dan mengawal dirinya daripada terlibat dengannya.

7)        Keluarga mestilah menjadi “contoh utama” dalam pengambilan “benda          halal”.

            Seseorang yang hidup membesar dalam sesebuah rumah (keluarga) yang cukup mengambil berat dengan “makan halal” tetap member kesan kepada seseorang itu, yang menyebabkan dia sentiasa berwaspada dan mencegah dirinya daripada terlibat “makan haram” , lntaran itulah Islam menyarankan bahawa setiap rumah tangga yang dibina mestilah berasaskan ketaqwaan dan agama.

8)        Menjadikan taqwa sebagai benteng yang menjamin  masa depan anak-          anak.

            Dengan sebab bertaqwa kepada Allah dengan mentauhidkannya, maka segala maksiat dan kejahatan dapat ditinggalkan, segala ketaatan dilaksanakan, inilah merupakan benteng yang kukuh menjamin masa hadapan anak-anak agar tidak terlibat dengan “makan haram” , seperti
Firman Allah سبحانه وتعالى dalam سورة النساء  ayat 9 :

Yang bermaksud :Dan hendaklah takut (kepada Allah daripada melakukan aniaya kepada anak-  anak yatim oleh) orang-orang (yang menjadi penjaganya), yang jika ditakdirkan   mereka pula meninggalkan anak-anak yang daif (yatim) di belakang mereka,             (tentulah) mereka akan merasa bimbang terhadap (masa depan dan keselamatan) anak-anak mereka; oleh itu hendaklah mereka bertaqwa kepada Allah, dan       hendaklah mereka mengatakan perkataan yang betul (menepati kebenaran).

9)        Bebaskan diri daripada perasaan menonjol diri sebagai orang kaya dan         ternama.

            Kemampuan untuk membebaskan diri daripada penonjolan diri sebagai orang kaya dan ternama dapat membebaskan seseorang itu daripada “makan haram” dan memiliki harta yang banyak , dengan dakwaan bahawa inilah yang mendapat penghormatan orang ramai, (kerana banyak harta) sebenarnya dia lupa atau buat-buat lupa yang sebenarnya bukanlah kekayaan tetapi “letaqwaan” dan “amal soleh” yang dinilai dan dihormati .

Firman Allah سبحانه وتعالى dalam سورة الحجرات  ayat 13:

Yang bermaksud :
            Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki            dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan            yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih        taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya).             Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya            (akan keadaan dan amalan kamu).

10)     Hidup suburkan pemantauan manusia, pemerintah dan yang diperintah       (ummah seluruhnya).

            Kerana dengan pemantauan sebegini (pemerintah dan yang diperintah) dapat mencegah daripada “makan benda haram” ,

Firman Allah سبحانه وتعالى dalam سورة التوبة  ayat : 71
 
 Yang bermaksud :Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi    penolong bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan, dan            melarang daripada berbuat kejahatan


11)     Sabar menahan  lapar dan derita kemiskinan.

            Allah S.W.T  sahaja yang mengagih rezeki kepada sesiapa yang ia kehendaki dan dialah yang mengetahui hikmah dan rahsia pengagihan itu.

Firman Allah سبحانه وتعالى dalam سورة العنكبوت  ayat 62 :



Yang bermaksud :Allah memewahkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendakiNya di antara hamba- hambaNya dan menyempitkan (rezeki itu) baginya; sesungguhnya Allah Maha    Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.

            Disana tersingkap hikmah dan rahsia tentang pengagihan rezeki yang berbagai-bagai itu dari  Firman Allah سبحانه وتعالى dalam سورة الشورى  ayat 27 :  

Yang bermaksud :Dan kalaulah Allah memewahkan rezeki bagi setiap hambaNya, nescaya mereka  akan melampaui batas di bumi (dengan perbuatan-perbuatan liar durjana); akan tetapi Allah menurunkan (rezekiNya itu) menurut kadar yang tertentu   sebagaimana yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Ia Mengetahui dengan mendalam akan segala keadaan hambaNya, lagi Melihat dengan nyata.

            Menjadi kewajipan hamba-hamba Allah apabila keadaan hidupnya ditimpa kesempitan dan kefakiran. Sesudah ia berusaha sedaya upaya untuk mengatasinya, maka hendaklah ia bersabar dengan penuh keyakianan bahawa kesabaran dan ketabahan menghadapi ini semua adalah lebih baik seribu kali daripada ia “memakan benda haram” yang kesannyamengakibatkan kecelakaan di akhirat kelak .

12)     Tutup rapat segala pintu yang membawa kepada “makan haram” serta           wujudkan jalan  keluar sebagai ganti.

            Bagi mengubati penyakit  “makan haram”  ini bahkan untuk mencegahnya hendaklah ditutup segala pintu yang membawa kepada  “makan haram” seperti perbadanan riba, rumah pelacuran, kedai-kedai arak, kilang-kilang membuat potong-potong menjual anjing, jual babi dan lain-lain disamping itu diganti dengan  benda-benda halal , seperti yayasan permodalan , bank-bank, permis-permis perniagaan, kilang-kilang yang didirikan mengikut yang diluluskan oleh syarak, sesungguhnya Allah memberi  jaminan kepada manusia apabila mereka membuat yang demikian.
Firman Allah سبحانه وتعالى dalam سورة التوبة  ayat 28

Yang bermaksud:Dan jika kamu bimbangkan kepapaan, maka Allah akan memberi kekayaan       kepada kamu dari limpah kurniaNya, jika dia kehendaki. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.



13)     Hidupkan semangat bekerja, nyahkan pengangguran .

            Bekerja secara berterusan , abaikan pengangguran boleh membantu seseorang untuk mendapat “makan halal” bagi menjauhkan diri daripada  sumber-sumber haram , bagi kita terdapat sirah-sirah para Nabi dan Rasul yang menjadi contoh tauladan kepada kita , mereka punya pekerjaan , keseluruhan para Nabi dan Rasul adalah “Memlihara Kambing”

14)     Sentiasa ingat tentang akibat “makan benda haram”

            Oleh kerana manusia selalu lupa, disebabkan beberapa sebab, terhadap akibat “makan haram” dan sebaik-baik ubat bagi penyakit lupa itu ialah : selalu memberi peringatan tentang akibat “makan haram ”
Firman Allah سبحانه وتعالى dalam سورة الذاريات  ayat 55

Yang bermaksud : Dan tetap tekunlah engkau memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan     itu mendatangkan faedah kepada orang-orang yang beriman.

والله أعلم


Diterjemah Oleh,                                           Disediakan oleh,
Tuan Syeikh Haji Ismail Bin Kamis              Lajnah Tarbiah Dan Perkaderan PAS Kedah
22 Januari   2014  -  20 Rabiul Awwal 1435

Pej : 04-748 1125              H/Phone/ Whatsapp/Telegram  : 019-551 5985
Email :  tarbiahkedah@gmail.com             Blog : tarbiahpaskedah.blogspot.com

No comments:

Post a Comment