My Blog List

My Blog List

album lajnah tarbiah

Thursday 31 January 2013

Siri Tarbiyah Kawasan 12 - RIYA’ DAN SUM‘AH (BHG.3)





Firman Allah SWT;

وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ خَرَجُوا مِن دِيَارِهِم بَطَرًا وَرِئَاءَ النَّاسِ

“Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang yang keluar dari kampungnya dengan rasa angkuh dan dengan maksud riya’ kepada manusia...”                                                              (al-Anfal:47)

MUQADDIMAH

Penyakit yang sering melanda para aktivis dalam gerakan adalah riya’ dan sum‘ah. Islam telah memberikan gambaran penyakit ini dengan jelas, baik pengaruh mahupun jalan menjauhkan diri daripadanya. Seperti mana penyakit ini memberi kesan yang mendalam terhadap para aktivis, ia turun memberi kesan yang besar terhadap perjuangan.

KESAN RIYA’ DAN SUMAH TERHADAP PERJUANGAN
           
Setelah dibahaskan  riya’ atau sum‘ah menimbulkan pengaruh dan kesan terhadap para aktivis, hakikatnya ia juga mempengaruhi gerakan dan perjuangan Islam. Pengaruhnya terhadap perjuangan Islam dapat diringkas sebagai berikut:

a-Jalan panjang dan banyak beban

Hal ini berlaku kerana orang-orang yang bersifat dengan riya’ dan sifatnya sum‘ah dalam kerja buatnya, ia tidak mungkin mendapat kejayaan, akibatnya ia tidak akan ditolong oleh Allah dan  ia bakal menempuh jalan yang sangat panjang dan banyak ujian:

“Allah tidak akan membiarkan orang-orang beriman seperti keadaan kalian alami sekarang hingga Dia membezakan antara yang buruk dengan baik....” (Ali Imran: 179)

“Apakah orang-orang mengira bahawa mereka akan dibiarkan mengatakan kami telah beriman dan tidak diuji. Sesungguhnya Kami telah menguji orang sebelum mereka sehingga Allah menjadi benar-benar tahu orang yang benar dan mengetahui orang dusta. (al-Ankabut: 2-3)

“Apakah kalian mengira bahawa kalian akan dibiarkan sedang Allah belum mengetahui orang yang berjihad di antara kalian dan tidak menjadikan selain Allah, Rasul-Nya dan orang-orang beriman sebagai penolong dan Allah Maha Mengetahui setiap kalian lakukan.” (at-Taubah: 16)

CARA MENGUBATI  RIYA’ DAN SUM’AH

Cara untuk mengubati riya’ atau sum‘ah dapat diringkaskan seperti berikut:

1.            Mengingati akibat duniawi dan ukhrawi sebagaimana telah dipaparkan sebelum ini kerana hal itu berkesan dalam menggerakkan hati bagi orang yang mempunyai hati lalu akan akan dapat menghindarkan serta membuang virus atau penyakit yang berbahaya ini.

2.            Meninggalkan persahabatan dengan orang yang dikenali riya’ atau sum‘ah. Kemudian berusaha untuk bergaul dengan orang yang ikhlas dan benar, kerana hal ini sangat berkesan baginya untuk membuang virus itu dari dirinya hingga benar-benar bebas.

3.            Mengenal Allah S.W.T dengan pengenalan yang sebenar-benarnya. Kerana pengenalan ini akan membantunya untuk menghargai Allah secara seimbang kemudian menghiasi diri dengan keikhlasan. Caranya adalah dengan berhubung rapat dengan al-Qur‘an dan Sunnah.

4.            Mujahadun nafs (mengendalikan nafsu) hingga terkawal dari kebiasaan diri yang menyukai riya’ dan sum‘ah. Justeru orang yang riya’ dan sum’ah adalah mendambakan kedudukan dan kepemimpinan selain tamak terhadap segala yang ada di tangan orang lain dan suka disanjung dan dipuji.

5.            Kepatuhan para pemegang amanah terhadap penilaian, kerana kepatuhan tidak berada pada suatu hal kecuali menghiasinya dan tidak hilang dari sesuatu kecuali menodainya.

6.            Komitmen dengan adab dan etika Islam dalam mu‘amalah sehingga tidak berlebihan dalam menghormati dan menghargai, namun tidak mengabaikan mahupun mengurangi. Mengambil di tengah-tengah, kerana sebaik-baik urusan adalah pertengahannya.

7.            Meneliti kisah dan akibat dideritai orang yang riya’. Hal ini dapat membantu untuk menjauhi penyakit atau virus ini. Supaya kesannya tidak sepertimana yang menimpa mereka itu.

8.            Secara rutin merenungi dan mendengar nas-nas yang mendorong keikhlasan dan memberi peringatan mengenai riya’. Kerana, untuk meninggalkan kesalahan itu dan komitmen pula kepada kebenaran, bermula dari pengamatan yang jelas dan persepsi yang benar. Orang yang tidak mengenali sesuatu biasanya akan memusuhinya sebagaimana Allah berfirman:

“Bahkan mereka mendustakan akibat dari perkara yang tidak mereka punyai ilmu dan kerana keterangannya belum datang kepada mereka.”(Yunus: 39)

9.            Menilai diri secara terperinci untuk mengetahui kekurangan yang ada, kemudian membebaskan diri dari kekurangan tersebut.

10.         Penuh pasrah kepada Allah dan memohon pertolongan kepada-Nya. Kerana orang yang pasrah dengan sebenar-benarnya kepada Allah serta sentiasa memohon pertolongan-Nya, nescaya Allah pasti akan mendokong dan menolongnya. Benar sebagaimana dikatakan oleh Rasulullah S.A.W dalam khutbah yang pernah disampaikan Baginda:

“Wahai sekalian manusia, waspadalah terhadap kemusyrikan ini, kerana ia lebih tersembunyi dari semut yang merayap.”

Seseorang bertanya, “Bagaimana kami dapat berwaspada terhadapnya sedangkan ia lebih tersembunyi dari semut yang merayap wahai Rasulullah?”

Baginda S.A.W menjawab:

“Ucapkan, ya Allah sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu dari menyekutukan-Mu dengan sesuatu yang kami ketahui dan kami memohon ampun kepada-Mu kerana hal-hal tidak kami ketahui.”[1]
PENUTUP

Sentiasalah kita selalu bermuhasabah dan mengingati bahawa segala sesuatu di alam ini berjalan sesuai dengan qadha dan qadar Allah:

Tidak ada suatu musibah yang menimpa di bumi mahupun dalam diri kalian kecuali telah ada di dalam kitab (Lauh Mahfuzh) sebelum Kami memberlakukannya, sesungguhnya hal itu mudah bagi Allah.”(al-Hadid: 22)

Bagi makhluk, bagaimanapun kekuatan dan kekuasaannya, tidak akan mampu mendatangkan kemanfaatan atau menghindarkan kemudaratan dari diri mereka sendiri, apatah lagi untuk melakukannya bagi orang lain.

“Sesungguhnya pihak-pihak yang kalian seru selain Allah adalah hamba-hamba semisal kalian. Kerana itu serulah mereka dan biarlah mereka memberi jawapan kepada kalian, jika kalian adalah orang-orang yang benar.” (al-A’raf: 194)

“Sesungguhnya mereka tidak akan dapat melindungi kalian dari Allah sedikitpun.” (al-Jatsiyah: 19)

Semoga kita semua sentiasa diselamatkan oleh Allah SWT daripada penyakit yang merbahaya ini,  insyaAllah.













[1] Hadis oleh Imam Ahmad dalam Al-Musnad 4/403 dari hadis Abu Ali, lelaki dari Bani Kahil yang mengatakan telah berkhutbah di hadapan kami Abu Musa Al-Asy‘ari berkata, “Wahai sekalian manusia, waspadalah terhadap kemusyrikan ini, kerana ia lebih tersembunyi dari semut yang merayap.” Maka berdirilah Abdullah bin Hazan dan Qais bin Madharib lalu berkata, “Demi Allah! Kamu tidak harus mentakhrij perkara yang kamu katakan itu atau (kalau tidak) kamu harus mendatangkan Umar, baik kami diizinkan atau tidak.” Abu Musa berkata, “Bahkan aku akan mentakhrij perkara yang aku katakan itu.” .....Telah berkhutbah kepada kami Rasulullah S.A.W pada suatu hari lalu berkata, “Wahai sekalian manusia....(hingga akhir hadis)” Al-Mundziri menyebutkannya dalam Targhib wa tarhib bab tarhib terhadap ruya. Tidak ada suatu pun tersembunyi dari yang diperkatakan. 1/76 dan membicarakan dengan pernyataannya, “Diriwayatkan oleh Ahmad dan Thabrani, perawi-perawinya sampai kepada Abu Ali, mereka digunakan sebagai hujah dalam As-Salih. Abu Ali dianggap thiqah oleh Ibnu Hibban, sementara saya tidak melihat ada seorang pun yang mentakhrijnya. Abu Ya’la meriwayatkan seperti itu dari hadith Hudzaifah, hanya ia mengatakan di dalamnya, “Ia mengucapkannya setiap hari tiga kali.”

No comments:

Post a Comment