teks usrah bulan september 2011
MUQADDIMAH
Harakah
Islamiah dewasa ini amat berhajat kepada pendukung-pendukungnya yang
mempunyai pandangan yang jelas mengenai kepentingan persediaan ruhiyyah
di dalam perjalanan dan perjuangan untuk mengembalikan semula Islam di
tempatnya.
Berjalan
di atas perjalanan kerohanian atau ruhiyyah adalah suatu keperluan yang
tidak dapat tidak , pendukung gerakan Islam mesti berada di atasnya.
Permasalahan tanzim dan takhtit semata-semata tidak menjamin keselamatan dan kesejahteraan para pendukungnya di dalam menghadapi situasi dan cabaran semasa.
Di dalam kertas kerja ini, kita cuba untuk mengetengahkan permasalahan kerohanian yang bersumberkan Al Quran dan As Sunnah dan pendapat ahlil haq yang bertepatan dengan keimanan kita.
“Perjalanan kepada Allah “ sama sekali tidak dapat disangkal dan dilupakan oleh pendukung-pendukung
gerakan Islam. Bahkan ia adalah suatu tuntutan dan kehendak yang wajib
dijelmakan ke dalam setiap peribadi anggota grakan agar kemenangan Islam
di era lalu dapat dikembalikan, justeru kita meyakini hanya golongan
yang mempunyai jiwa kerohanian sahajalah yang mampu membawa pelita
hidayah dan menerangi kegelapan jahiliyyah yang sedang meruntun setiap
ruang kehidupan ummah dewasa ini.
2. DEFINISI TARBIYYAH RUHIYYAH / KEROHANIAN
Tarbiyyah
ruhiyyah secara umumnya ditakrifkan ialah suatu proses tarbiah
membentuk roh dan jiwa, melalui beberapa marhalah tertentu dan
didasarkan kepada pembentukan hati yang sentiasa digilapkan dengan
aqidah, roh yang entiasa dididik dengan ibadah dan mempertingkatkan jiwa
kepada setinggi-tinggi pencapaian kesempurnaan.
TARBIYYAH RUHIYYAH BEKALAN DI ATAS JALAN DAKWAH
Jalan
dakwah adalah segalanya di dalam kehidupan pendakwah. Betapa jalan
dakwah dpenuhi onak dan duri, jalan berliku, bahkan terlalu jauh
matlamat dan tujuan yang hendak ditujui. Di atas jalan ini, pendakwah berhadapan dengan ketakutan dan ugutan, ancaman pembunuhan dan ujian.
Firman Allah yang bermaksud: ( iaitu orang yang mentaati Allah dan rasul ) yang kepada mereka ada orang-orang mengatakan : “ Sesungguhnya manusia telah mengumpulkan pasukan untuk menyerang kamu, kerana itu takutlah kepada mereka ”. Maka perkataan itu menambahkan keimanan mereka dan mereka menjawab : “ Cukuplah Allah menjadi penolong kami dan Allah sebaik-baik pelindung ”.
Sesungguhnya, hanya ‘ persedian ruhiyyah ‘ sahajalah yang dapat menyelamatkan pendakwah
dan melepaskannya daripada semua ujian itu. Betapa pendakwah amat
berhajat kepda bekalan ini agar pendakwah etap tidak tergugat di atas
jalannya, tidak teragak-agak dan cemas untuk meneruskan perjalanannya.
Tanpanya, pendakwah tidak akan mampu meneruskan perjalanannya.
OBJEKTIF TARBIYYAH RUHIYYAH
Objektif
Tarbiyyah Ruhiyyah ialah untuk mencapai hati yang sejahtera, bercahaya
dan nur iman yang sntiasa bertambah. Semua keadaan hati yang menjadi
matlamat perjalanan ini adalah hasil daripada amal ibadah, sehingga
dengan itu hati memuncak mencapai maqam Ihsan. Sabda
Rasulullah SAW : Sembahlah Tuhan mu seolah-olah kamu melihatNya,
sekalipun kamu tidak dapat melihatNya, sesungguhnya Ia melihat mu.
Mengikut
kadar kenaikan dan kesuburan iman dan pencapaian terhadap maqam Ihsan,
terbentuklah peningkatan istiqomah, akhlak dan pengamalan seorang
muslim.
PERJALANAN MENUJU ALLAH
Perjalanan
Tarbiyyah Ruhiyyah adalah perjalanan menuju Allah. Perjalanan menuju
Allah bererti berpindah daripada jiwa yang kotor kepada jiwa yang
bersih, pemikiran yang tidak syarie kepada pemikiran yang diredhai
syariat, daripada hai yang ingkar, fasiq dan sakit hati yang keras
membata kepada hati yang tenang dan sejahtera, daripada roh yang tidak
mengenal ketundukan kepada Tuhan kepada roh yang mengenal Tuhannya dan
menunaikan semua haq pengabdian kepada Tuhannya, daripada jasad yang
tidak patuh kepada peraturan syariat kepada jasad yang tunduk dan patuh kepada Allah dan daripada diri yang
tidak
sempurna kepada diri yang lebih atau paling sempurna. Semua yang
tersebut ini adalah ibarat pada pentakrifan erti perjalanan menuju Allah
yang terkandung di dalamnya ertikata yang lebih khusus, ianya adalah
matlamat pencapaian kita di dalam perletakan “ Tarbiyyah Ruhiyyah ” di dalam perjalanan jemaah.
TAQWA SEBAGAI JALAN
Taqwa
adalah jalan mencapai matlamat kerohanian di dalam Tarbiyyah Ruhiyyah
dan jalan untuk mencapai kepada maqam taqwa ialah dengan melalui
proses-proses :
a) Mua’hadah
Muahadah
ialah bersendirian diri seorang muslim dengan Tuhannya, membuat dan
memberi janji bahawa ia tidak akan memberi hak pengabdian melainkan
hanya pada Tuhannya, tidak memohon pertolongan melainkan hanya pada
Allah, adan tidak akan memenuhi kehidupannya melainkan hanya dengan
manhaj Tuhannya yang lurus. Inilah makna daripada ucapan seorang muslim
di dalam tiap rakaat solatnya :
b) Muhasabah
Muhasabah
ialah dengan perkiraan dan hisab seorang muslim terhadap dirinya setiap
kali berlalu dan berakhir amalannya, adakah amalannya ikhlas dan hanya
menuntut keredhaan Allah, adakah perasaan riya’
telah memasuki ketaatannya, adakah ia telah menunaikan hak yang wajib
ke atasnya terhadap Tuhannya dan hak yang wajib terhadap sesama manusia.
Seandainya pada pengamalannya seluruhnya adalah kebaikan maka kepada
Allah ia meletakkan pujian, dan seandainya berlaku sebaliknya, ia
hendaklah bersegera beristighfar dan memohon ampun kepada Allah. Inilah
makna yang terkandung di sebalik ucapan Saidina Umar RA :
c) Mujahadah
Ia
adalah usaha dan kesungguhan seorang muslim melawan hawa nafsunya ke
arah memperelokkan ketaatan yang mendekatkan dirinya kepada Allah,
berusaha menambah dan melipatgandakan ketaatan yang telah
dan sentiasa dikerjakannya, sehingga ketaatan itu menjadi keutamaan di
dalam hidupnya. Inilah makna yang terkandung di dalam firman Allah :
KEDUDUKAN MUJAHADAH DI DALAM TARBIYYAH RUHIYYAH
Tarbiyyah
Ruhiyyah seperti yang dijelaskan adalah perjalanan untuk sampai kepada
Allah. Hasil yang dicitakan ini hanya akan dapat dicapai dan diperolehi
melalui mujahadah.
Firman Allah Taala :
Maksudnya
: Dan orang-orang yang berjhad untuk mencari keredhan Kami, benar-benar
kami akan tunjukkan kepada mereka jalan-jalan kami.
Jelaslah mujahadah adalah merupakan usaha untuk mencapai matlamat di dalam perjalanan
kerohaniannya. Dan hidayah itu adalah limpah kurnia dan pemberian Allah
kepada hamba-hambanya. Sesungguhnya, mujahadah dan hidayah itu tidak
akan sempurna melainkan dengan taufik dan pertolongan Allah jua.
Firman Allah :
Maksudnya : Akan dikau kami sembah dan akan dikau kami mohon pertolongan
Firman Allah :
Maksudnya
: Dan orang-orang yamg mendapat petunjuk Allah, Allah menambah petunjuk
mereka dan member kepada mereka balasan ketaqwaan.
Kesimpulannya, mujahadah adalah wasilah untuk menyamaikankepada hidayah, sementara
hidayah dapat menyampaikan seorang muslim kepada ketaqwaan. Kedudukan
mujahadah di dalam Tarbiyyah Ruhiyyah hendaklah didasarkan kepada empat
persoalan pokok demi mujahadah yang di dalam tarbiyyah ruhiyyah tidak
terkeluar dan tergelincir daripada jalannya yang sebenar. Mujahadah yang benar adalah didasarkan kepada :
a) Keimanan kepada Allah dan mentauhidkannya serta mengimani kerasulan Nabi Muhammad SAW.
b) Mendirikan semua kefardhuan Ibadah di dalam waktunya
c) Mengisi diri dengan keperluan-keperluan ibadah sunat
d) Rukun mujahadah. Rukun mujahadah ialah :
i- U’zlah
ii- Mendimkan diri dari sesuatu yang tdak bermanfaat
iii- Berjaga malam dan menghidupkannya
iv- Berlapar
PEMUSATAN TERADAP PENGISLAHAN HATI
Marhalah
pertama di dalam perjalanan kerohanian ialah marhalah perpindahan dari
hati yang sakit kepada hati yang sihat sejahtera. Dan marhalah kedua
ialah marhalah pengisian hati dengan ‘ bekalan hariannya ‘
atau bekalan yang diperlukan oleh hati pada setiap detik dan waktu agar
hati tetap kekal terjaga di dalam keadaan keimanan yang tinggi
sehinggalah ia bertemu Tuhannya.
Firman Allah :
Maksudnya : Dan sembahlah Tuhnmu sampai datang kepadamu yangt di yakini ( ajal )
Di
dalam Tarbiyyah Ruhiyyah, pemusatan kepada pengislahan hati adalah
titik tolak yang benar dan tepat, justeru dengan itu tercapainya hati
kepada kesejahteraannya. Sehingga seorang muslim dengan
hatinya yang sejahtera dapat menyelamatkannya daripada tipu daya
syaitan, bisikan dan fitnahnya, sama ada syaitan manusia atau syaitan
jin.
Firman Allah :
Maksudnya
: Dan demikianlah kami jadikan bagi tiap nabi-nabi itu musuh, iaitu
syaitan jin dan manusia, sebahagian mereka membisikkan kepada sebahagian
yang lain perkataan-perkataan yang indah untuk menipu manusia.
Seorang muslim di dalam gerakan adalah amat patut member perhatian yang serius terhadap
pengislahan hati dan bekalannya agar dengan itu menjadikan hatinya
bercahaya, bersinar dan sejahtera dan melayakkannya memikul tugas
pembawa risalah dan perubah masyarakat.
KEPERLUAN WIRID HARIAN DAN ‘ DAURAH RUHIYYAH ‘
Wirid Harian
Seorang
muslim adalah amat perlu menyuburkan ruhnya di dalam waktu seharian
hidupnya. Wirid harian ini merangkumi penjagaan terhadap kewajipan solat
di dalam waktunya dan sentiasa berkekalan mengerjakan solat sunat
mengikut kadar kemampuan seseorang, mengikut keperluan di dalam pengislahan hatinya.
Secara umumnya, wirid harian yang dituntut menjadi perlaksanaan di dalam tarbiyyah ruhiyyahnya ialah :
a) Solat berjemaah, serta solat sunat rawatibnya dengan menjaga pengamalan zikirnya, qiamullail dan solat sunat dhuha
b) Istighfar harian tidak kurang 100 kali
c) Hauqalah tidak kurang 100 kali
d) Selawat tidak kurang 100 kali
e) Surah Al Ikhlas 3 kali
f) Sejuzuk daripada Al Quran setiap hari
g) Menjaga zikir dan doa makan, tidur, masak dan keluar rumah
h) Memperbanyakkan zikir-zikir yang sunat secara mutlak seperti tasbih, tahmid dan sebagainya.
Daurah Ruhiyyah
Di dalam menjayakan tarbiyyah ruhiyyah, seorang muslim hendaklah mempunyai ‘ daurah ruhiyyah ‘
di dalam kehidupannya. Pusingan dan daurah ruhiyyah ini adalah juga
mengikut kadar kemampuan seseorang muslim. Ia boleh dilakukan di dalam
tempoh 40 hari, 3 hari, 7 hari dan sebagainya.
Di dalam tempoh ‘ daurah ‘,
adalah suatu yang amat baik kalau dapat dihimpunkan didalamnya puasa
dan qiamullail, solat berjemaah, membaca Al Quran dan zikir. Ia amat
bermakna, memberi kesan dan bermanfaat di dalam perkembangan dan
peningkatan ruhiyyah seorang muslim, sehingga ianya dapat dirasai oleh
seorang muslim yang ikhlas di dalam perlaksanaannya.
Daurah Ruhiyyah yang menjadi perjalanan di dalam tarbiyyah ruhiyyah adalah bersumberkan perjalanan Rasulullah SAW sebagai contohnya ialah iktikafnya Rasulullah SAW di dalam sepuluh terakhir di dalam bulan Ramadhan.
Sabda Rasulullah Saw mengenai solat dalam konteks ‘ daurah ruhiyyah ‘ :
Maksudnya
: Sesiapa yang sembahyang di masjid secara berjemaah 40 malam, tidak
tertinggal rakaat pertama daripada sembahyang isyak, Allah menetapkan
dengan demikian itu kelepasan daripada api neraka.
Tidak syak lagi, seorang muslim yang memilki ‘ daurah ruhiyyah ‘ ini, atau dalam ertikata lain seorang muslim yang mempunyai ketetapan atau ‘ qarar ‘ terhadap dirinya di dalam penunaian ibadah seperti ini akan bertambah nur iman dan tauhidnya, jernih fikrahnya, dan akan membawa kpada kesucian rohnya. Seterusnya, sentiasa berulangnya ’ daurah ’ ini I dalam kehidupannya, mengekalkan nur iman di dalam hatinya dan menjadikan imannya di dalam keadaan sentiasa di perbaharui.
KE ARAH MENYUBURKAN RUHIYYAH
Di
dalam tarbiyyah ruhiyyah, secara kesimpulannya, solat ( fardhu dan
sunat ), wirid serta zikir dan sentiasa mengekalkan pembacaan Al Quran
adalah merupakan tiga pengisian utamanya.
Sebahagian
besar waktu yang dipenuhi dengan pengsian ini amat bermakna di dalam
pengislahan hati dan jiwa. Ketiga-tiga pengisian utama ini, meskipun
sedikit, namun amat meninggalkan kesan di dalam pengislahan hati dan
jiwa seorang muslim.
Namun, di sana terdapat beberapa pengisian yang dapa membantu ke arah menyuburkan ruhiyyah seorang muslim. Di antaranya ialah :
a) Sentiasa bermuraqabah dengan Allah
b) Mengingati mati dan ahwalnya
c) Mengingati akhirat dan huru-haranya
d) Menghayati sirah perjalanan Rasulullah SAW
e) Bersahabat dengan golongan pemilik hai yang suci dan mengenal Allah
f) Menangis kerana Allah di waktu bersunyian diri
PROSES PEUBAHAN DAN KEPERLUAN KEPADA GOLONGAN RUHIYYAH
Permasalahan
ummah dan kerja-kerja menyelamatkan kemanusiaan seluruhnya adalah
kerja-kerja dan tugas berat yang tidak mungkin dapat ditanggung
melainkan oleh golongan yang mempunyai hati dan jiwa yang bersih, suci,
dan benar kerana proses perubahan yang ditaja oleh Islam adalah proses
perubahan yang didasarkan kepada kesucian dan kemurnian jiwa berpandukan
aqidahnya yang suci dan benar.
Kemantapan
fikrah dan keutamaan di sudut haraki sahaja, tidak mampu menyelesaikan
permasalahan yang membelit ummah, kerana kerja-kerja yang jaminannya
keberkesanan dan kejayaan adalah bermula daripada permasalahan jiwa dan
hati yang diredhai oleh Allah.
Namun begitu, keperluan melahirkan generasi pembawa risalah yang mempunyai keutamaan
dan persediaan yang sepurna disudut fikrah, jiwa ( ruhiyyah ) dan
persediaannya di sudut haraki adalah tuntutan yang sama penting demi
keberksanan dakwah dan kerja menyelamatkan ummah berjaya dipenuhi dan mencapai matlamatnya.
KESAN RUHIYYAH DI DALAM PROSES PEMBINAAN DAN PERUBAHAN
Seorang muslim yang berjalan di atas jalan dakwah dan bekerja di dalam proses
pembinaan dan perubahan ummahnya, selayaknya adalah seorang muslim yang
sentiasa terpancar jiwanya dengan pancaran ruhiyyah, sentiasa bertiup
keimanan di dalam hatinya, sentiasa membekalkan diri dengan taqwa, insan
yang soleh, muslim yang warak, mukmin yang bertaqwa dan rijal dakwah
yang ikhlas.
Seorang pendakwah yang mengandungi ciri-ciri dan sifat-sifat ini, ucapannya
menyentuh hati, tingkah lakunya menjadi qudwah,ai mukanya memaut dah
menenangkan hati, teori dan fikrahnya mengandungi pancaran nur Ilahi.
Seorang pendakwah apabila hilang pada dirinya ciri-cirinya ruhiyyah yang sempurna, cacatlah keperibadiannya, tidak mampu meninggalkan kesan di hati mad’u
dari ucapan dan tulisannya, atau dalam ertikata yang lain akan
berlakulah kesamaan antara murabbi dan anak didiknya atau pendakwah dan
mad’unya. Pada ketika itu jadilah jiwanya kosong
dan musnah, jiwa yang tidak mampu mengilham dan menggerak. Dan pendakwah
pada ketika itu, tidak layak lagi menjadi jurubicara ummah, pemimpin
dan pendakwah, penyelamat, perubah dan pendidik ummah, bahkan dirinyalah
yang lebih layak untuk dididik dan ditarbiah.
GOLONGAN RUHIYYAH MASA LALU
Golongan ruhiyyah dan angkatan kerohanian masa lalu adalah sebaik-baik contoh kepada perjalanan atau ‘ proses taghyir ‘
yang sedang kita lalui dewasa ini. Sesungguhnya merekalah yang telah
menyebar dan mengembangkan Islam di benua Afrika, Asia Tenggara, Asia
Tengah dan di serata alam ini. Kita lihat bahawa merekalah yang telah
meninggikan panji-panji jihad di negara-negara mereka, gerakan As-Sanusi
di Libya, gerakan Al Mahdi di Sudan, bahkan merekalah yang telah
berjasa trhadap pembbasan bumi Islam di Al Jazair, Tunisia, Al Maghrib
dan di mana sahaja.
PENINGKATAN RUHIYYAH DAN BERINTIMA’ DENGAN GERAKAN
Memberi
keutamaan dan mengambil berat di dalam pengislahan hati serta
peningkatan di sudut kerohanian atau ruhiyyah, tetapi memandang ringan
terhadap penunaian hak terhadap membantu dan menolong agama Allah,
menguat dan menggerakkan perjuangan mendaulatkan syariat bererti tidak memenuhi syarat-syarat pengislahan jiwa dan tidak menepati kehendak, tuntutan dan pengarahan syariat. Memperjuangkan agama Allah, memperkuat dan menghidupka sunnah Rasulullah SAW. Menggerakkan perjuangan pendaulatan syariat atau dalam ertikata lain berintima’ dengan gerakan Islam adalah kewajipan setiap mukmin yang benar dengan agamaNYA.
Firman Allah :
Maksudnya
: Sesungguhnya kami mengutuskan kamu sebagai saksi, pembawa berita
gembira dan pemberi peringatan, supaya kamu sekalian beriman kepada
Allah dan Rasul NYA, menguatkan agama NYA dan membesarkanNYA.
Bagaimana mungkin boleh berlaku dan
menjadi sempurna pengislahan hati, tetapi memandang ringan terhadap
permasalahan menegakkan syariat Allah dan pendaulatan hukum hakamnya.
Berintima’ dengan gerakan Islam adalah jalan yang sahih dan benar di dalam ertikata perjuangan pendaulatan syariat Allah dan hukum hakamnya. Justeru itu tidak mempunyai sebarang erti pengislahan hati dan peningkatan ruhiyyah seandainya tidak sempurna intima’ dan wala’ kepada gerakan dan jemaah Islam.
PENUTUP
Di dalam pembentukan peribadi muslim yang sebenar, kita meletakkan tarbiyah ruhiyyah adalah asas kepada dakwah kita. Hakikat tarbiah ruhiyyah ialah proses atau marhalah
pendidikan diri, membersihkan jiwa dan menggilapnya sehingga mencapai
kedudukan yang paling di dalam skop kesempurnaan jiwa kemanusiaan. Ia
adalah merupakan uslub dari beberapa uslub dakwah yang diiktibar dan mesti dilalui di dalam perjalanan madrasah dakwah kita.
No comments:
Post a Comment