My Blog List

My Blog List

album lajnah tarbiah

Monday, 16 April 2012

kertas kerja liqo' al-nuqoba' 16/4/12 USRAH DAN KEPENTINGAN DALAM GERAKAN PAS




USRAH DAN KEPENTINGAN DALAM GERAKAN PAS


Muqaddimah

Tonggak kepada Gerakan Islam ialah usrah. Tanpa usrah maka gerakan akan menjadi jumud dan tidak dapat melahirkan pekerja dan tenaga pelapis. Tanpa usrah yang betul maka tidak akan dapat mencapai matlamat yang perlu ada pada mana-mana gerakan. Segala keputusan akan dapat dilaksanakan dengan baik apabila konsep usrah dipraktikkan dalam gerak kerja jamaah. Usrah juga bukan majlis ilmu semata-mata tetapi ia satu majlis untuk meningkatkan komitmen kepada Islam dan memperjuangkan Islam di atas muka bumi ini. Usrah juga merupakan majlis untuk membincang masalah  organisasi dalam jamaah. Kesilapan memahami fungsi usrah menyebabkan perjalanan usrah menjadi lesu dan tidak bermaya dan tidak memberi apa-apa kesan pada peribadi dan juga pergerakan jamaah.


Difinisi Usrah

Usrah bermakna keluarga.  Rapatnya hubungan antara anggota usrah menyebabkan kadang-kadang lebih akrab daripada hubungan saudara sekeluarga.

Manakala istilah yang disebut oleh ulamak gerakan ialah kumpulan individu Muslim yang beriman kepada Allah yang berusaha untuk membina fikrah Islam dalam diri dan membina peribadi Muslim, berusaha untuk tolong menolong sesama mereka untuk memahami ajaran Islam dan melaksanakan amanah yang dipikulkan kepada mereka di atas muka bumi ini untuk mengajak manusia mengabdikan diri kepada Allah dan menjauhkan pengabdian kepada manusia dan taghut.

Kesimpulannaya usrah adalah proses untuk mengikat hubungan yang lebih mantap di kalangan ahli jamaah untuk melakukan kerja Islam yang mencabar. Tegur menegur antara sesama ahli dan nasihat menasihat adalah asas kekuatan jamaah. Kemanisan berjamaah akan terasa apabila pelaksanaannya menepati dengan kehendak usrah.


SASARAN USRAH

  1. Ahli-ahli PAS  daripada muda hingga tua
  2. Peringkat pimpinan di semua peringkat cawangan, kawasan, negeri dan pusat.

REALITI YANG PERLU DIFAHAMI (PENTING SEBAGAI PERINGATAN)

  1. PAS sebagai sebuah Harakatul Ummah yang menerima semua ahli daripada latar belakang yang berbagai. Kita bukan gerakan elit. Justeru itu jangan gelabah dalam menguruskan usrah di kalangan ahli PAS.
  2. Kertas ini adalah ideal untuk usrah yang menepati dengan piawaian gerakan Islam yang lain.
  3. Bukan semua ahli mampu mengikut bentuk usrah yang ideal, oleh itu beberapa penyesuaian dengan waqi’ tertentu perlu dilakukan, yang penting adalah ahli tersebut dapat memahami hakikat Islam, menghayati Islam dan memperjuangan Islam (buat kerja parti).
  4. Pihak naqib boleh ikut kesesuaian ahli usrah. Jangan kerana usrah, masyarakat tidak mahu mendekati PAS kerana terlalu regid (mengikat).
  5. Perkara yang penting dalam perlaksanaan usrah ialah mencapai matlamat usrah iaitu untuk menjadi ahli PAS yang faham Islam, menghayati dan mengembangkan Islam.
  6. Kadang-kadang perkara ini boleh tercapai melalui kuliah umum, tazkirah, menghimpunkan dalam majlis Yasin dan sebagainya. Apa yang penting ahli PAS dapat  mengambil sebahagian daripada matlamat usrah. Jangan kerana usrah yang ideal tidak dapat dilaksanakan maka kita terus tidak mahu melaksanakan program pembinaan ahli. Kaedah usul “Jangan tidak boleh ambil semua maka kita tinggal semua”

SATU PENEGASAN MENGENAI USRAH

                Proses tarbiyah Islamiyah adalah satu proses pendidikan dan pembentukan yang bukan semata-mata satu proses pembelajaran ilmu.

                Usrah yang berasal dari perkataan Arab yang membawa maksud keluarga adalah merupakan satu medan di mana ahlinya bersama menjalani satu proses pembentukan yang dibina di atas semangat al-ukhuwwah al-Islamiyah.

                Bila mana kita menyebut ianya sebagai satu proses pembentukan ia membawa makna penekanan dan perbincangan di dalam usrah mencakupi satu bidang yang luas dan menyeluruh.

                Penekanan terhadap unsur-unsur yang akan menlahirkan peningkatan dalam kefahaman dan penghayatan terhadap Islam sebagai sistem yang syamil wa mutakamil (lengkap lagi melengkapi) yang akan melahirkan semangat juang dan ketahanan secara berjamaah.

                Dengan demikian haruslah diingatkan bahawa usrah hendaklah merupakan satu kelompok pendidikan yang akan melahirkan ‘amilin (para pekerja) dan bukannya sekadar mufakkirin (golongan yang berfikir) walaupun kita tidak menafikan kepentingan orang-orang yang berfikir.

                Usrah sebagai unit terpenting dalam gerakan Islam memerlukan satu bentuk penyusunan yang rapi kerana kita meyakini bahawa kebenaran yang tidak disusun rapi akan di atasi oleh kebatilan yang tersusun.

                Sehubungan itu, organisasi usrah di setiap peringkat hendaklah diawasi sepanjang masa agar keberkesanannya akan dapat menguntungkan Islam dan jamaah.

BENTUK USRAH

1.       Usrah umum ia dihadiri oleh semua ahli di peringkat cawangan. Ia lebih kepada bentuk kuliah haraki dan indoktrinasi fikrah jamaah dan menanam kesedaran Islam. Naqib lebih banyak bercakap, ahli agak pasif, walau bagaimanapun soal jawab boleh dibuat. Cara ini agak kurang berkesan dari segi peningkatan ahli dan perkaderan ahli. Ia tidak dapat mengetahui potensi diri yang ada pada ahli. Inilah yang banyak dilaksanakan. Usrah ini boleh dibuat sebagai permulaan untuk membawa ahli kepada usrah yang lebih khusus.
            - Usrah dalam bentuk ini juga diadakan  sempena dengan mesyuarat .

2.       Usrah khusus ( inilah bentuk usrah yang kita bincang pada hari ini ).


BENTUK USRAH KHUSUS .

  1. Sebaik – baik usrah adalah yang dibentuk dari tiga orang anggota dan tidak lebih dari 12 orang dengan seorang naqib yang berwibawa.
  2. Ia dibawa secara berterusan bukan bermusim oleh seorang naqib.
  3. Usrah tersebut pula sewajarnya  dianggotai oleh individu tertentu berasaskan kepada kriteria. Jika ia berada dalam marhalah takrif, takwin dan tanfiz. Supaya adanya keseragaman fahaman dan pencapaian.
  4. Keahliannya bukan berdasar kepada hiraki parti tetapi ia dipilih berdasarkan kebolehan dan komitmen pada parti.


Tujuan Usrah

1.Mendidik hati para anggota untuk menjadi manusia yang taat kepada Allah swt.
2. Menghubungkan anggota secara langsung dengan ajaran al-Quran dan al-sunnah.
3.Mengiltizamkan anggota dengan akhlak al-Quran supaya dapat mematuhi perintah Allah dan larangannya.
4. Menjadikan Rasul dan para sahabat ikutan dalam kehidupan seharian
5. Supaya berfikiran dan bertindak selari dengan apa yang diajar oleh Allah dan Rasul
6. Sentiasa dapat bermulazamah dengan al-Quran dan Hadis.
7. Melahirkan keikhlasan kepada Allah dalam setiap amalan
8. Dapat membentuk peribadi Muslim dan keluarga Muslim dan masyarakat Muslim
9. Merapatkan ukhwah dan kasih sayang di kalangan anggota.
10. Menghidupkan budaya nasihat menasihati di kalangan anggota.
11. Menanamkan semangat cintakan agama Allah
12. Meningkatkan motivasi ahli yang menyertai usrah. Manusia hidup dengan cita-cita, harapan dan kepercayaan yang diyakini. Penekanan yang tepat kepada konsep keimanan kepada Allah dan Rasul akan melahirkan iltizam serta pengorbanan yang bersungguh-sungguh dan tidak kenal erti kecewa.
13. Membuka saluran komunikasi dalam sebuah organisasi. Sistem usrah boleh digunakan untuk mewujudkan satu sistem komunikasi yang baik di samping mewujudkan arahan sebutang (one button mobilisation)
14. Dapat menguji bakat dan kebolehan anggota masing-masing
15. Dapat memahami peribadi anggota dengan lebih dekat, seperti pemanas, pemurah , penakut, gopoh, lembab  dan sebagainya

Rukun Usrah

1. Taaruf

iaitu berkenalan sesama anggota, seperti nama, pekerjaan, umur, latar belakang pendidikan, latar belakang keluarga, tempat tinggal, pengalaman yang dilalui selama ini sehingga masing-masing merasakan bahawa setiap anggota  adalah sebahagian dari dirinya. Asas kepada gerakan dakwah ialah kasih sayang dan ia bermula daripada pengenalan yang mendalam antara dua saudara. Oleh itu Taaaruf hendaklah berkenal-kenalan serta berkasih sayang dengan semangat cintakan agama Allah. Taaruf ini hendaklah daripada dua belah pihak, memberi dan menerima.  Apabila pengenalan telah berputik maka ia akan menghasilkan buah yang baik dalam pergaulan.


Sabda Rasulullah saw

Bermaksud,
“Orang mukmin bagi orang mukmin itu laksana bagunan yang sebahagiannya memperkuatkan sebahagian yang lain”
Sabdara Rasulullah SAW
Bermaksud,
“Orang muslim ialah saudara bagi Muslim yang lain, ia tidak menzaliminya dan juga membiarkannya”


Sabda Rasulullah SAW

Bermaksud,
” Perbandingan orang-orang mukmin dalam ertikata kasih sayang mereka, dalam perasaan belas kasihan mereka, dan dalam persimpatian mereka adalah laksana badan yang satu”


2. Tafahum

Saling bersefahaman sesama anggota didalam beramal dan bertindak., Persefahaman ini penting kerana ikatan tidak akan dapat dibentuk sekiranya tidak ada persefahaman yang mantap di kalangan anggota. Apabila persefahaman ini wujud maka segala nasihat menasihati menjadi baik. Apabila persefahaman terpaut sesama anggota maka ia akan membuah kasih sayang antara mereka. Perasaan syak wasangka hilang, perasaan hasad dengki terhindar. Dua saudara tidak mengambil hati apabila ia ditegur oleh sahabat. Rukun tafahum ini berkait rapat dengan ukhwah, kerana ukhwah tidak dapat dilaksanakan kecuali sudah ada persefahaman di kalangan mereka.



3. Takaful

Dalam kumpulan usrah hendaklah ada perasaan tolong menolong dan bantu membantu di kalangan saudara yang lain dalam menghadapi apa suasana yang memerlukan bantuan moral dan meterial samaada bersifat peribadi mahupun keluarga. Oleh itu saudara hendaklah bersungguh-sungguh untuk memikul bebanan sesama sendiri. Dasar Takaful ini merupakan tunjang iman dan intipati ukhwah sejati. Saudara hendaklah bertanya khabar , ziarah menziarahi dan berganti kebajikan dengan cara tolong menolong antara satu sama lain. Jangan biarkan saudara seperjuangan terlantar tanpa apa-apa berita  dan terbela.

Renunglah Hadis Rasulullah mengenai kelebihan perkara tersebut:-

Bermaksud,
”Kaluar seorang dari kamu itu berjalan kerana hendak menolong saudaranya adalah lebih baik baginya ia beriktikaf selama sebulan dalam masjid aku”


Adab-Adab Usrah

-Mengikhlaskan niat kerana Allah. Hati yang tidak tulus tidak bermakna ketika datang kedalam majlis usrah. Hati yang kotor juga tidak boleh menerima kesan yang baik daripada usrah.

Maksudnya
”Dan tidaklah mereka itu diperintahkan melainkan supaya semua menyembah Allah, dengan tulus ikhlas menjalankan agama untuknya semata-mata, berdiri lurus dan menegakkan solat serta menunaikan zakat dan demikian itulah agama yang benar” (Al-Bayyinah:5)


Sabda Rasulullah saw

Maksudnya:
“Sesungguhnya setiap amalan dengan niat dan hanya bagi tiap-tiap seorang itu apa yang diniatkan”

-Berazam untuk mendapatkan ilmu yang diberkati sepanjang berada di dalam usrah
-Membaca dahulu sebelum datang ke majlis, supaya perbincangan nanti lebih teratur dan bernas
-Memberi salam apabila bertemu
-Ketaatan kepada ketua atau naqib apabila diarahkan membuat sesuatu. Ketidak patuhan kepada naqib, bermakna  tidak ada kesan dalam usrah.
-Meminta izin untuk keluar apabila ada keperluan.

-Berbincang dengan suara yang rendah dengan kadar yang boleh didengari oleh ahli-ahli usrah
-Jauhkan daripada bertengkar, kerana usrah bukan medan perdebatan, bukan tempat untuk mencari menang, bukan tempat untuk menyakit hati sahabat. Kerana banyak pertengkaran berakhir dengan longgar ikatan kasih sayang yang dibina selama ini.
-Jauhkan bergurau dan ketawa yang melampau, kerana masih banyak penderitaan yang dialami oleh saudara kita yang lain.
-Duduk dengan beradab dan tertib
-Menunaikan tanggungjawab apabila diamanahkan untuk membentang di dalam usrah


Setiap anggota hendaklah membawa bersamanya :-

-Al-Quran atau terjemahannya
-Kitab hadith yang berkaitan dengannya
-Kitab zikir Ma’thurat
-Nota dan alat tulis


-Setiap anggota hendaklah berkasih sayang di antara satu sama lain sehingga merupakan satu keluarga.
-Hendaklah hadir pada waktu yang telah ditetapkan kecuali uzur syar’i. Lambat hadir menyebabkan tergagnggu masa orang lain dan membuang masa.
- Beritahu segera kepada naqib sekiranya ada keuzuran supaya ahli usrah tidak tertunggu-tunggu.
-Hendaklah menyimpan rahsia perbincangan dan tidak dibocorkan keluar.
-Mengadakan muhasabah terbuka supaya yang merasa salah kembali ke pangkal jalan.
-Sentiasa berpesan di kalangan anggota dengan kebenaran dan hak. Jangan -pula memandang rendah terhadap saudara yang dinasihatinya itu. Orang yang memberi nasihat jangan pula memandang rendah terhadap saudara yang dinasihatinya dan menganggap dirinya mulia bahkan ia hendaklah memberi nasihat dengan cara tidak melahirkan terang-terangan akan kesilapan saudaranya. Saudara yang diberi nasihat jangan pula degil dan keras kepala untuk tidak berubah.



PENGISIAN DAN PERBINCANGAN  DALAM USRAH

  1. Solat Fardu secara berjamaah

  1. Membaca zikir ma’thurat dan doa.

  1. Membaca al-Quran
                Menyemak hukum tajwid dan tafsir surah dan ayat pilihan.

  1. Huraian hadis.
                Huraian Hadis yang menerangkan mengenai ilmu, iman, amal, akhlak,  jihad dan lain-lain.

  1. Al-Seerah an-Nabawiyah
Membaca, mengkaji seerah Rasulullah SAW dan sahabat-sahabatnya pada umumnya di zaman Makkiyah, dengan dititik beratkan tentang ibtila’, pulau memulau dan dipilih beberapa kisah seperti Bilal, Ammar bin Yasir dan keluarganya, hijrah ke Madinah dan lain-lain. Banyak perkara yang boleh diambil pengajaran daripada kisah tersebut kerana mereka yang melalui jalan dakwah akan mengalami seperti orang yang terdahulu daripada mereka.

  1. Fikrah Islam
Ia bertujuan memahamkan ahli usrah mengenai konsep Islam dan kewajipan mereka sebagai seorang muslim. Penyampaiannya mengikut tahap kefahaman ahli supaya mereka merasa ada kelazatan berusrah. Justeru itu pihak naqib hendaklah menyampai menurut abjadiat supaya mereka memahami fikrah Islam dan mengahayati konsep usrah.

  1. Muhasabah
Dalam sesi ini penekanan diberikan oleh naqib kepada ahli usrah terhadap pembentukan akhlak dan penyakit hati (sifat mazmumah), ukhwah, ikhlas, ajal maut sebagai kelengkapan para da’i.

  1. Perbincangan Am
Mebentangkan kesulitan kepada ahli usrah dengan ini akan meningkatkan tali ukhwah di kalangan  kita. Sabda Rasulullah S.A.W :
“Orang mukmin itu cermin bagi saudaranya”
*      Mengenai fardu ain dan fardu kifayah.
*      Masalah semasa anggota-anggota
*      Perbincangan hasil kajian dan pembacaan yang ditugaskan
*      Nasihat dan arahan
*      Membincang projek dan aktiviti luar usrah
*      Menentukan usrah akan datang, tempat, masa.
*      Membincang masalah organisasi

  1. Isu Semasa
*      Fakta-fakta dan peristiwa setempat, kebangsaan dan antarabangsa.
*      Implikasi isu semasa kepada Islam, umat serta harakah.
*      Peranan yang yang harus dimainkan untuk kepentingan perjuangan.
*      Sediakan tabung usrah untuk melatih ahli usrah menderma walaupun sedikit.

  1. Bersurai
Membaca tasbih kaffarah dan al-Asr.


  1. Program tambahan
Dalam usaha mengukuhkan ikatan persaudaraan di kalangan ahli usrah, maka perkara tersebut perlu diambil berat :

a)            Mengadakan lawatan ke tempat-tempat bersejarah dan sebagainya.
b)           Mengadakan perkelahan riadhah pada setiap bulan.
c)            Berpuasa dan berbuka bersama-sama seminggu atau dua minggu.
d)           Sembahyang berjemaah bersama-sama di surau/masjid
e)            Berusaha untuk bermalam beramai-ramai dan berqiamullail.



PANDUAN PERLAKSANAAN USRAH

Pembahagian Masa
  1. Quran atau hadisl-Quran                             20 minit
  2. Perbincangan bahan usrah(fikrah)        45 minit
  3. Isu-isu semasa/perkara berbangkit       15 minit
  4. Muhasabah                                                    10 minit
        Jumlah                                                                130 minit                                                        

Nota:
Waktu usrah boleh dimulakan dengan solat Isya’ berjamaah di tempat usrah.

Tempat Usrah
  1. Sebolehnya buat di rumah ahli, kerana secara tidak langsung kita dapat menziarahi sahabat dan mengeratkan sillaturrahim.
  2. Kita juga boleh memerhati suasana persekitaran keluarganya samada menghayati Islam atau tidak. Ini pun kalau tidak keberatan
  3. Jangan disediakan makan, hanya minuman sahaja. Banyak usrah mati kerana masalah menyediakan makan.
  4. Perjumpaan bulanan boleh dibuat di Markaz PAS.

Jadual Kekerapan (cadangan)
  1. Peringkat cawangan setiap minggu
  2. Peringkat kawasan dua minggu sekali
  3. Peringkat negeri sebulan sekali (diadakan dengan mesyuarat sekali)
  4. Peringkat pusat sebulan sekali (di adakan dengan mesyuarat sekali)

Kearah Memantapkan Pelaksanaan Usrah (PENTING)

  1. Sebolehnya pengerusi Lajnah Tarbiyah di kalangan Dewan Harian supaya ia menampakkan kepentingannya.
  2. Mesti menjadikan salah satu agenda mesyuarat untuk memantau pelaksanaan usrah.
  3. Pengerusi Lajnah Tarbiyah Kawasan menjadi naqib kawasan setiap bulan. Di dalam pertemuan ini semua naqib akan mengemukakan masalah dan laporan usrah masing-masing. Di sinilah bahan-bahan baru diedarkan untuk usrah yang akan datang.
  4. Perkara yang sama juga dilakukan di peringkat negeri dan pusat. (semua pengerusi LTK dan LTN akan hadir dalam pertemuan tersebut). Program ini boleh dijalankan dalam program berkala.
  5. Semua maklumat ahli usrah hendaklah dilengkapkan, satu salinan hendaklah disimpan di pejabat PAS cawangan, kawasan, Negeri dan  Pusat. Maklumat ini penting pada jama’ah sebagai data base pada parti. Maklumat  ini hendaklah diserah  dalam mesyuarat bulanan  kawasan, negeri dan pusat


Kesimpulan
Perjalanan usrah yang mengikut method yang sebenar akan berjaya melahirkan mereka yang unggul dari segi peribadi dan agresif dalam melaksanakan kerja-kerja jamaah. Perlaksanaan usrah yang berkesan banyak bergantung kepada kehebatan naqib yang mengendalikan usrah, kerana ia adalah tunjang kepada perlaksanaan usrah. Sekiranya perlaksanaannya tidak tepat seperti yang dikehendaki oleh usrah ia tidak akan dapat memberi apa-apa kesan yang baik untuk peribadinya dan juga jamaah. Kelazatan akan dirasai mereka yang mempraktikkan apa yang diarahkan di dalam usrah. 
 

No comments:

Post a Comment