KETIGA : SEBAB-SEBAB
YANG MEMBAWA KEPADA MAKAN BENDA HARAM.
Di Sana terdapat banyak sebab yang membawa
kepada makan yang haram , diantaranya ialah :
1-
Jahil terhadap pengertian hakikat haram dan akibatnya.
Ramai dikalangan
manusia yang jahil terhadap hakikat haram dan mereka tidak tahu tentang akibatnya, dan sesiapa sahaja
yang jahil terhadap sesuatu perkara ,
juga tidak tahu tentang akibatnya ia akan melakukan perkara tersebut, walau perkara itu mudharat dan berbahaya,
sedang ia tidak tahu dan sedar keadaan tersebut.
Oleh yang demikian syarak mewajibkan ke atas seseorang muslim “Memahami
agama” sebagai asas utama dalam menjalankan tugas dan perananya diatas muka
bumi ini, terutama sekali dalam perkara halal, haram, harus dan di larang.
Firman Allah سبحانه وتعالى dalam :
Firman
Allah سبحانه وتعالى dalam :
Yang bermaksud : (Al-Quran
ini) sebuah Kitab yang Kami turunkan kepadamu (dan umatmu wahai Muhammad),
-Kitab yang banyak faedah-faedah dan manfaatnya, untuk mereka memahami dengan
teliti kandungan ayat-ayatnya, dan untuk orang-orang yang berakal sempurna
beringat mengambil iktibar.
Ulamak Salaf
menyedari hakikat ini lalu mereka menjadikan “الفقه فى
الدين” memahami dan mendalami agama sebagai asas utama bagi pembentukan “shakhsiah
muslim” terutama sekali yang menyentuh “halal / haram ” , lantaran itu system
pendidikan “ kerajaan Islam ” tertegak di atas dasar ini, mereka memulakan
dengan Al-Quran, bahasa Arab, berserta hadis-hadis yang berhubung dengan
“dasar-dasar hukum” berserta dengan fekah halal, haram, kemudian mereka
mendalami ilmu-ilmu Islam, dan ilmu-ilmu kehidupan, diceritakan yang dilakukan
oleh Saiyidina Umar Al-Khatob رضي الله عنه bahawa
beliau meronda-ronda dipasar, lalu beliau memukul sebahagian daripada
peniaga-peniaga dengan rotan, seraya berkata : Jangan sesiapa pun berniaga
dipasar kami, kecuali mereka yang faham agama.
Juga di ceritakan tentang Abu Hurairah رضي الله عنه pada suatu
hari beliau melintasi pasar Al-Madinah lalu beliau berhenti dipasar tersebut,
lalu beliau berkata : Wahai ahli-ahli pasar (peniaga dan pengunjung) apa yang,
menyebabkan kamu lemah dan ketinggalan ? Mereka berkata, apakah yang engkau
maksudkan wahai Abu Hurairah ! kata Abu Hurairah : Nun disana terdapat pusaka (ميراث) Rasulullah صلى الله عليه وسلمsedang dibahagi- bahagikan sedangkan kamu berada disini,
kenapa kamu tidak ke sana untuk mengambil bahagian kamu dari pusaka tersebut? Mereka berkata : Di mana
pusaka tersebut? Kata Abu Hurairah :Di masjid, lantas
mereka bergegas ke sana , Abu Hurairah رضي الله عنه tetap
menunggu mereka di situ sehingga mereka pulang, Abu Hurairah berkata
kepada mereka, mengapa kamu
pulang? Mereka menjawab ! Wahai Abu
Hurairah , kami telah pun pergi ke masjid dan masuk kedalamnya kami tidak
nampak dalam masjid sesuatu yang di bahagikan. Kata Abu hurairah رضي الله عنه : Kamu tidak melihat seorang pun
dalam masjid? Mereka berkata : Memang terdapat mereka yang sedang bersembahyang
ada yang membaca Al-Quran dan sekumpulan lagi sedang berbincang tentang halal haram, lalu Abu Hurairah berkata kepada mereka : “celaka betul kamu ini , itulah dia
pusaka Rasulullah صلى الله عليه وسلم
2-
Tidak mengenal
Allah secara yang sebenar.
Apabila hati seseorang itu
kosong daripada Maarifatullah ( yakni tidak mengenal Allah ) dan tidak tahu
bahawa sesungguhnya Allah سبحانه وتعالى
itu mengetahui setiap sesuatu, luar dan dalam, tidak
sesuatu yang tersembunyi daripada Allah sama ada dilangit mau pun di bumi,
apabila ini berlaku maka amat mudah
seseorang itu terjebak dengan segala perkara yang di tegah dan di larang,
diantaranya ia mendapatkan rezeki daripada sumber-sumber haram , Rasululluh صلى الله عليه وسلم telah memberi peringatan
dalam hadis baginda yang mashur:
عن أبي هريرة رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
لا يزني الزاني حين
يزني وهو مؤمن، ولا يسرق السارق حين يسرق وهو مؤمن، ولايشرب الخمر حين يشربها وهو
مؤمن.
Yang
bermaksud : Tidak berzina seseorang
ketika ia berzina sekiranya ia beriman dan tidak mencuri seorang itu ketika ia
mencuri sekiranya ia beriman dan tidak meminum arak seseorang ketika ia minum
sekiranya ia beriman.
-
Kata المهلب Penafian iman di sini bererti : Di cabut daripadanya pandangan
hati
“ بصيرة ” Dari mentaati Allah.
- Kata Ibnul Juzi : Maksiat yang dilakukan
itu telah menguasai imannya, iaitu membenarkan keyakinan dengan Allah maka seolah-olah
ia telah melupakan Allah (ketika melakukan ma’asiat ).
- Kata Ibnu Hajar : Tidak beriman di sini,
ialah tidak menghadirkan iman yang di dalam hatinya tentang keagongan dan
kebesaran Allah عزوجل yang beriman dengan Nya. Ini merupakan kinayah(كناية) tentang
kealpaan terhadap Allah سبحانه وتعالى di sebabkan
nafsu shahwat yang menguasainya.
- Kata Attaiyibi ( الطيبي ) : Dapat difahamkan juga bahawa yang di
maksudkan dengan “kurang iman ” itu ialah “malu” maka dapat di andaikan bahawa
seseorang itu tidak berzina semua ia berzina itu sekiranya ia “malu” kpd
Allah”, sekiranya ia malu kepada Allah, kerana ia tahu dan yakin bahawa Allah
S.W.T melihatnya ketika ia melakukan perkara tersebut.
3- Boros serta kurang pendapatan.
Orang yang boros (Pemboros)
sedangkan pendapatan sedikit boleh membawa itu terlibat dalam benda-benda haram
dalam bermacam rupa bentuk demi untuk memenuhi perbelanjaannya tanpa mengira
apa jua pendorong yang membawa kepada pemborosan tersebut, sama ada dirinya
sendiri isterinya atau anak-anaknya barangkali ini juga di antara sebab – sebab
yang syarak melarang daripada boros, dan membazir .
Firman
Allah سبحانه وتعالى dalam :
Yang bermaksud : Wahai anak-anak Adam! Pakailah
pakaian kamu yang indah berhias pada tiap-tiap kali kamu ke tempat ibadat (atau
mengerjakan sembahyang), dan makanlah serta minumlah, dan jangan pula kamu
melampau; sesungguhnya Allah tidak suka akan orang-orang yang melampaui batas.
Yang bermaksud : Sesungguhnya orang-orang yang boros itu
adalah saudara-saudara Syaitan, sedang Syaitan itu pula adalah makhluk yang
sangat kufur kepada Tuhannya.
4-
Hutang yang
sampai tempoh tetapi kurang pendapatan.
Kadang kala
apabila hutang yang sampai tempoh masa bayar sedangkan kemaksukan kurang, juga
menjadi antara sebab-sebab yang membawa kepada terlibat benda-benda haram. Oleh
kerana hutang merupakan kebimbangan diwaktu malam, keresahan diwaktu siang,
hampir menjadi teman kepada kekufuran,
kefakiran itu hampir-hampir membawa kekufuran. Apatah
lagi apabila hutang itu sudah sampai
tempoh bayarnya, sedangkan kemasukkan tidak ada. Ketika ini boleh jadi
seseorang itu berbicara dengan dirinya sendiri, syaitan jin dan manusia juga
turut menghasut agar berusaha melalui jalan haram untuk membayar hutang , dan
terlepas dari belenggu kebimbangan dan keresahan. Mungkin ini juga di antara
sebab-sebab yang syarak menganjurkan
agar tempoh hutang itu di lanjutkan agar memberi peluang kepada orang miskin
bagi melangsaikan hutangnya, dan kalau boleh , di hapus kirakan hutang
tersebut.
Firman
Allah سبحانه وتعالى dalam :
Yang
bermaksud : Dan jika orang yang berhutang itu sedang
mengalami kesempitan hidup, maka berilah tempoh sehingga ia lapang hidupnya dan
(sebaliknya) bahawa kamu sedekahkan hutang itu (kepadanya) adalah lebih baik
untuk kamu, kalau kamu mengetahui (pahalanya yang besar yang kamu akan dapati
kelak).
Sabda Rasulullah صلى الله عليه وسلم :
قال صلى الله عليه وسلم : من أنظ معسرا ، أو
وضع له ، أظله الله يوم القيامة تحت ظل عرشه ، يوم لا ظل إلا ظله.
Yang
bermaksud : Barang siap yang melanjutkan tempoh bayar hutang kepada yang masih
lagi dalam kesempitan, atau ia hapus kira hutangnya, Allah S.W.T akan memberi perlindungan
bayangan ‘arash pada hari kiamat kelak, hari yang tidak ada perlindungan teduh
melainkan teduhan arash.
5-
Persekitaran yang seseorang itu hidup di dalamnya.
Kemungkinan
juga berlaku perkara ini di sebabkan persekitaran yang seseorang itu hidup di
dalamnya, persekitaran kecil seperti rumah atau besar seperti masyarakat ,seseorang yang hidup dalam
suasana persekitaran rumah yang terlibat dengan makan haram tidak peduli dan
antaranya begitu yang masyarakat yang terlibat dengan “benda haram” dia akan
berkesan dengan keadaan tersebut dia makan tidak rasa melugai dan tercekek
sedikit pun.
6-
Rasa amat berselera memakan benda
haram.
Barangkali
juga dengan rasa lazat makan benda haram menyebabkan dia terjebak dengan benda
tersebut,kerana seseorang yang telah ketagih dengan benda haram dia akan terus
melakukan tanpa melihat kesan dan kemudaratannya seperti mana orang-orang jahat
mereka tidak peduli apa yang masuk dalam perut mereka,yang menutup hias badan mereka dan yang mereka belanjakan untuk anak isteri
mereka,bahkan mereka cukup lazat dan gembira melakukan perkara tersebut.
7-
Kefakiran
dan kemiskinan seseorang yang fakir papa, amat memerlukan
sesuatu ,kerana kefakirannya, ada juga yang berhajat secara sederhana kerana
miskinnya, kedua-dua golongan ini berhajat dan memerlukan. Oleh itu mereka
berusaha bersungguh-sungguh untuk memenuhi
keperluan mereka kadang-kadang tidak ada peluang yang halal ketika ia akan memasuki jalan haram, dia
akan berterusan di jalan ini tidak
berpatah kebelakang lagi kecuali yang mendapat inayah(عناية) dan rahmat dari Allah.
8-
Risau/bimbang masa hadapan anak-anak.
Takut dan
risau masa hadapan keluarga/anak-anak juga menjadi pendorong kepada “ makan
haram” oleh kerana orang-orang yang tidak beriman kepada Allah atau pun ia
beriman, tetapi imanya lemah sentiasa
bimbang dan risau masa hadapan keluarga dan anak-anaknya, mereka menyangka
bahawa masa hadapan mereka terjamin
,bergantung dengan banyaknya harta, maka mereka berusaha tanpa mengira
akibat dan kesudahan, sedangkan Allah سبحانه وتعالى memberi pentunjuk jalan selamat menjamin masa hadapan ialah
firman Allah سبحانه وتعالى dalam :
Yang bermaksud : Dan hendaklah takut (kepada Allah daripada
melakukan aniaya kepada anak-anak yatim oleh) orang-orang (yang menjadi
penjaganya), yang jika ditakdirkan mereka pula meninggalkan anak-anak yang daif
(yatim) di belakang mereka, (tentulah) mereka akan merasa bimbang terhadap
(masa depan dan keselamatan) anak-anak mereka; oleh itu hendaklah mereka bertaqwa
kepada Allah, dan hendaklah mereka mengatakan perkataan yang betul (menepati
kebenaran).
Diterjemah
Oleh, Disediakan
oleh,
Tuan
Syeikh Haji Ismail Bin Kamis Lajnah
Tarbiah Dan Kapimpinan PAS Kedah
27 Jun 2013
- 18 Syaaban 1434
No comments:
Post a Comment