Firman Allah SWT;
وَلَا
تَكُونُوا كَالَّذِينَ خَرَجُوا مِن دِيَارِهِم بَطَرًا وَرِئَاءَ النَّاسِ
“Dan
janganlah kamu menjadi seperti orang-orang yang keluar dari kampungnya dengan
rasa angkuh dan dengan maksud riya’ kepada manusia...” (al-Anfal:47)
MUQADDIMAH
Penyakit yang sering melanda para
aktivis dalam gerakan adalah riya’ dan sum‘ah. Islam telah memberikan gambaran
penyakit ini dengan jelas, baik pengaruh mahupun jalan menjauhkan diri daripadanya.
TANDA-TANDA
RIYA’ DAN SUM’AH
Agar seorang Muslim
mengetahui posisinya dalam hal riya’ dan sum‘ah, ada beberapa parameter yang
dapat dikenali, di antaranya:
1.
Aktif dalam beramal dan meningkat semangatnya jika ada
pujian tetapi malas jika ada celaan.
2.
Aktif dalam beramal dan meningkat semangatnya jika
bersama orang lain, tetapi malas dan kurang ghairah jika sendirian atau jauh
dari orang lain
3.
Menjaga dan memperhatikan kesucian-kesucian Allah jika
sedang bersama orang lain tetapi menodai dan melukai-Nya jika sedang
bersendirian atau jauh dari orang lain. Petunjuk ini telah diisyaratkan oleh
Nabi S.A.W dalam sabdanya:
“Aku
benar-benar akan mengetahui orang-orang dari umatku ketika mereka datang di
hari kiamat membawa berbagai kebaikan seperti gunung-gunung Tihamah yang putih
lalu Allah menjadikannya debu berterbangan. Mereka itu saudara-saudara kalian
dan dari jenis kalian sendiri bahkan juga melakukan qiyamullail seperti halnya
kalian. Akan tetapi mereka adalah orang-orang yang jika sedang sendirian mereka
menodai kesucian-kesucian Allah.”
PENGARUH
RIYA’ DAN SUM’AH
Riya’ dan sum‘ah
menimbulkan pengaruh berbahaya dan akibat yang tidak dapat diubah, baik
terhadap para aktivis mahupun amal Islami. Berikut dinyatakan pengaruh dan
kesannya;
a ) Pengaruh terhadap aktivis
Di antara
pengaruhnya terhadap para aktivis adalah:
1.
Terhalang dari hidayah dan taufiq
Hanyalah Allah yang memiliki hidayah dan taufiq dan
hanyalah Dia yang memberikan keduanya kepada sesiapa sahaja dikehendaki dan
menghalangi sampainya taufiq dan hidayah
kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya.
Orang yang riya’ atau sum‘ah telah
merosakkan keikhlasan dan telah mensia-siakan kejujuran. Bagaimana mungkin ia
bakal mendapat hidayah dan taufiq? Maha Benar Allah ketika mengatakan:
“Maka ketika
mereka menyimpang Allah pun menyimpang hati mereka dan Allah tidak akan memberi
petunjuk kepada suatu kaum yang fasik.”
2.
Kesempitan atau kegundahan hati
Orang riya’ atau sum‘ah, dalam
melakukan setiap perkara hanya untuk mencari keredhaan manusia dan mengharapkan
perkara sesuatu yang ada di tangan mereka. Kadang keputusan dan takdir Allah
menghalangi kehendaknya, kerana segala hal ada dalam kekuasaan-Nya, berjalan
sesuai dengan takdir-Nya.
Pada saat itulah ia merasa
kesempitan dan kegundahan hati, tidak mendapatkan keredhaan Allah SWT, tetapi
juga tidak memperolehi sesuatu yang diharapkannya dari orang lain.
“Dan
barangsiapa berpaling dari mengingati-Ku maka baginya kehidupan yang sempit.
Dan barangsiapa berpaling dari peringatan Tuhannya, nescaya akan dimasukkan-Nya
ke dalam azab yang sangat berat.”
3.
Menghilangkan kewibawaan
Demikian itu kerana
hanya Allah sahajalah yang berkuasa menanamkan rasa hormat di hati sesiapa
sahaja di antara hamba-hamba-Nya yang ia kehendaki. Sementara orang yang riya’
atau sum‘ah telah mensia-siakan jaminan ini sehingga Allah pun mensia-siakan
kewibawaannya dan mencabutnya dari hati orang lain sehingga ia menjadi hina di
hadapan mereka.
“Dan
barangsiapa dihinakan Allah maka tidak ada yang dapat memuliakannya.”
4.
Ditinggalkan orang dan tidak
berpengaruh
Hati begitu kuat penting dan
berharga bagi seseorang insan, sedang hati itu di tangan Ar-Rahman, dibolak
balik-Nya sebagaimana yang Dia kehendaki. Sesiapa yang riya’ dan sum‘ah dalam
beramal, bererti telah memutuskan hubungan antara dirinya dengan Allah.
Akhirnya apabila dia berbicara bicaranya tidak lagi didengari, jika ia mengarahkan
arahannya tidak akan diikuti.
5.
Tidak itqan dalam beramal dan
bekerja
Demikian itu kerana orang riya’ atau
sum‘ah bermuraqabah kepada makhluk bukannya kepada Allah. Sedangkan makhluk
itu, betapa pun kekuatan dan kemungkinannya tidak mampu mengawasi setiap tempat
dan waktu, dalam setiap peluang dan saat. Ketidakmampuan mereka ini menyebabkan
orang yang riya’ atau sum‘ah tidak itqan dalam beramal, lalu hilanglah
kepercayaan orang kepadanya. Keadaan itu menghanyutkan dirinya dari hal yang
seharusnya memberi manfaat atau mendukung kepentingannya. Maha Benar Allah yang
berfirman:
“Dan
suatu makar buruk tidak akan menimpa kecuali pelakunya.”
Allah S.W.T telah
mengisyaratkan hal ini ketika berbicara mengenai orang-orang munafik:
“Dan
apabila mereka berdiri solat mereka melakukannya dengan malas, riak kepada
manusia dan tidak mengingati Allah kecuali sedikit.”
6.
Dimalukan di dunia dan dihadapan
para saksi di hari kiamat
Orang yang riya’ atau sum‘ah hanya
bermaksud menipu orang lain agar mereka diberikan urusan dan diserahkan tugasan
hanya kepada mereka. Namun Allah S.W.T tidak akan mengizinkan kerana orang
riya’ atau sum‘ah itu adalah termasuk orang yang melakukan kerosakan di atas
mukabumi.
Sebab itulah Allah memalukannya di atas
muka dunia biarpun setelah beberapa waktu hingga orang berwaspada terhadapnya
dan tidak terpedaya dengan kejahatannya. Sementara di akhirat nanti malu yang
akan dihadapi olehnya adalah lebih besar sebagai balasan dan siksaan ke
atasnya.
7.
Terjerumus dalam lembah kebanggaan
terhadap diri, terpedaya, kemudian takabur
Hal ini adalah kerana orang riya’
atau sum‘ah menipu banyak orang dalam masa yang lama. Selama itu lidah dan hati
orang mendendangkan pujian dan sanjungan kepadanya. Kadangkala hal ini
menjadikannya ia berbangga dengan dirinya, kemudian terpedaya lalu menjadi takabur
seterusnya meluaskan kerosakan di atas mukabumi. Kemudian akan menekan dan
menindas setiap siapa saja yang menyalahi pendirian dan pendapatnya. Maha Benar
Allah yang berfirman:
“Tidakkah
kau perhatikan orang-orang yang menggantikan nikmat Allah dengan kekafiran
serta menjerumuskan kaumnya ke jurang kehancuran Jahannam, mereka terbakar di
atasnya dan itulah seburuk-buruk tempat kembali.”
8.
Membatalkan iman
Sunnatullah yang berlaku kepada
makhluk-Nya ialah Dia tidak akan menerima sesuatu amal melainkan yang tulus
murni untuk-Nya dan hanya bertujuan untuk memperoleh keredhaan-Nya.
“Kerana
itu sesiapa mengharapkan pertemuan dengan Tuhannya, maka hendaklah ia melakukan
amal soleh dan tidak menyekutukan ibadah Tuhannya dengan sesiapapun.”
Sementara orang yang riya’ hanya menjadikan
amal itu ialah untuk dirinya. Mustahil Allah akan menerima amal darinya atau
memberi pahala kepadanya. Maha Benar Allah yang berfirman:
“Dan
tunduklah semua wajah (dengan merendah diri) kepada Tuhan Yang Maha Hidup Kekal lagi sentiasa mengurus
(makhluk-Nya). Dan sesungguhnya rugilah orang yang melakukan kezaliman. Dan
Kami hadapi segala amal yang mereka kerjakan, lalu Kami jadikan amal itu
(bagaikan) debu berterbangan.”
PENUTUP
Akhirnya, orang
yang riya’ amalnya akan terhapus, semementara di akhirat nanti siksaan yang
menantinya adalah siksaan yang sangat pedih. Siksaan itu bermacam-macam di mana
paling utama terdapat dalam dua bentuk:
Pertama, ia
menjadi orang yang pertama kali dibakar api neraka. Kerana sebagaimana Allah
berfirman bahawa kayu bakar api neraka adalah manusia dan batu:
“Hai
orang-orang beriman jagalah diri dan keluargamu dari api neraka yang kayu
bakarnya adalah manusia dan batu.” (at-Tahrim:6)
Nabi S.A.W
bersabda:
“Sesungguhnya yang pertama mendapat keputusan adalah
orang mati syahid. Ia didatangkan lalu Allah memperkenalkan nikmat-Nya kepada
orang itu sehingga ia pun mengenalinya, lalu Allah bertanya, “Apa yang kamu
lakukan berkenaan dengannya?” Ia menjawab, “Aku berperang kerana-Mu hingga aku
mati syahid.” Allah menjawab, “Kau dusta, kau telah berperang agar dikatakan
sebagai pemberani dan itu sudah dikatakan,” kemudian diperintahkan agar
wajahnya dikoyak dan dicampakkan ke dalam neraka. Lalu didatangkan orang yang
mempelajari ilmu dan mengajarkannya dan membaca al-Qur‘an, Allah memperkenalkan
nikmat-Nya kepada orang itu hingga ia pun mengenalinya. Allah bertanya, “Apa
yang kamu lakukan berkenaan dengannya?” Ia menjawab, “Aku telah mempelajari
ilmu dan mengajarkannya serta membaca al-Qur‘an kerana-Mu.” Allah membantah,
“Kau dusta, kau telah mempelajari ilmu untuk dikatakan sebagai ulama, kau telah
membaca al-Qur‘an juga supaya dikatakan bahawa engkau seorang qari’, itu sudah
pun dikatakan.” Kemudian Allah memerintahkan untuk dikoyak wajahnya lalu
dicampakkan ke neraka. Lalu didatangkan pula orang yang diberi kelapangan
kepadanya, diberikan pelbagai harta lalu Allah memperkenalkan nikmat-Nya kepada
orang itu sehingga ia mengenalinya. Allah bertanya, “Apa yang kau lakukan
dengan harta itu?” Ia menjawab, “Aku tidak pernah meninggalkan suatu jalan yang
Kau suka apabila aku infak kepadanya kecuali aku infak padanya kerana-Mu.”
Allah berkata, “Kau dusta! Kau melakukan itu agar dikatakan bahawa engkau
adalah dermawan. Itu sudah dikatakan.” Kemudian Allah memerintahkan agar
wajahnya dikoyak kemudian dicampak ke neraka.”[1]
Nabi S.A.W bersabda:
“Seseorang didatangkan pada hari kiamat lalu dicampakkan
ke neraka hingga terburailah usus-usunya lalu berputar dengan usus itu seperti
keldai yang berputar pada alat penggiling hingga penghuni neraka pun
mengerumuninya lalu bertanya, “Hai fulan, mengapa engkau ini? Bukankah engkau
dahulu menyuruh kepada makruf dan mencegah kepada mungkar?” Ia menjawab,
“Benar, dahulu aku menyuruh kepada makruf tetapi aku tidak
melakukannya dan aku mencegah mungkar tetapi aku melakukannya.”[2]
[1] Hadis oleh Muslim
dalam As-Shahih Kitab Al-Imarah, bab
orang yang berperang kerana riya’ dan sum‘ah mendapat neraka 3/1513, 1514
no.1905 dari hadith Abu Hurairah R.A secara marfu’. An-Nasai dalam As Sunan
kitab jihad bab orang yang berperang agar disebut sebagai pemberani, 6/23 dan
24.
[2] Hadis oleh Muslim dalam As-Sahih Kitab Zuhud dan Raqaaiq bab hukuman bagi orang yang
menyuruh kepada makruf namun tidak melakukannya 4/2290-2291 no.2989 dari hadis
Usamah bin Zaid R.A secara marfu’.
No comments:
Post a Comment