Penyakit ketiga puluh empat yang
menjadi cabaran bagi sebahagian besar kaum muslimin dalam memainkan peranan dan
tugas mereka sebagai pemimpin dunia dan membawa mereka ke dalam berbagai akibat
dan kesan buruk yang membahayakan, bukan hanya bagi kehidupan kaum muslimin
semata, tetapi juga bagi kehidupan umat manusia seluruhnya adalah “ketakutan”.
Agar orang yang diuji dengan
penyakit ini boleh membebaskan diri dan orang yang diselamatkan Allah mampu
mencegahnya, hendaknya memahami penyakit ini dari segi berbagai aspeknya.
DEFINISI
AL-KHAUF
Secara
bahasa al-khauf memiliki beberapa erti :
1- Ketakutan . Seperti kita mengatakan , Khafa
min kadza, bererti “takut kepada sesuatu”.
Akhafahul amra, bererti “perekara itu membuatnya takut”.
2- Menunggu-nunggu terjadinya sesuatu yang
dibenci atau hilangnya sesuatu yang dicintai.
Seperti kita mengatakan , khafa khaufan wa makhafatan wa khifatan, bererti “ia menunggu-nunggu terjadinya sesuatu yang
dibenci atau hilangnya sesuatu yang dicintai”.
Tidak ada pertentangan antara kedua
erti tersebut, kerana menunggu-nunggu terjadinya sesuatu yang dibenci atau
hilangnya sesuatu yang dicintai seringkali menimbulkan ketakutan dan kegelisahan.
Dari segi istilah, terdapat perbezaan takrif dikalangan ulama
dalam mendefinisikan Al-Khauf meskipun memiliki persamaan dari segi subtansinya. Berikut ini
adalah petikan beberapa definisi mereka:
1- Abu Hamid Al-Ghazali (wafat tahun 505
h), “Al-Khauf adalah ketersiksaan hati
dan kegelisahannya disebabkan menunggu-nunggu sesuatu
yang dibenci dimasa depan”.
2- Abul
Qasim Al-Junaid mengatakan , “Al-Khauf adalah menunggu-nunggu hukuman atas setiap desahan nafas ,
yakni apabila dipergunakan bukan untuk mengigat
Allah سبحانه وتعالى”.
3- Sebahagian ulama berkata , “Al-Khauf
adalah keresahan dalam jiwa yang timbul kerana menunggu-nunggu datangnya
sesuatu yang dibenci atau hilangnya sesuatu yang diinginkan”.
4- Al-Kafawi berkata, “Al-Khauf adalah
kesedihan dan kegelisahan yang mendatang kerana
menunggu-nunggu sesuatu yang dibenci. Sedangkan Al-Huznu adalah kesedihan yang datang kerana
hilangnya sesuatu yang bermanfaat atau terjadinya
sesuatu yang membahayakan”.
Barangkali
definisi yang lebih tepat dan boleh diterima adalah definisi dari Al-Ghazali
dan Al-Kafawi, kerana keduanya sesuai dengan Kitab Allah dalam berbagai ayat,
diantaranya adalah Firman Allah سبحانه وتعالى dalam سورة البقرة ayat 277 :
Yang bermaksud :
Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mengerjakan
sembahyang serta memberikan zakat, mereka beroleh pahala di sisi Tuhan mereka,
dan tidak ada kebimbangan (dari berlakunya sesuatu yang tidak baik) terhadap
mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.
Imam Al-Baidhawi dalam kitab Anwarut
Tanzil berkata, “Ketakutan atas sesuatu yang akan terjadi dan kesedihan
atas sesuatu yang sedang terjadi”.
3- Hubungan diantara , al-khauf, al-khasyyah, ar-rahbah,
al-wajal, dan al-haibah
Ibnul Qayyim berpendapat bahawa
kata-kata ini saling berdekatan dari
segi erti, akan tetapi masing-masing kata bukanlah seerti untuk yang lainnya.
Beliau menjelaskan perbezaan itu dengan mengatakan , “Al-Khasyyah lebih
spesifik daripada Al-Khauf , kerana khasyyah hanya milik
orang-orang yang memiliki ilmu tentang Allah sebagaimana
Firman Allah سبحانه وتعالى dalam سورة فاطر ayat 28”
Yang bermaksud : Sebenarnya
yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan
hamba-hamba-Nya hanyalah orang-orang yang berilmu.
Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Pengampun.
Oleh itu , khasyyah adalah
ketakutan yang diiringi dengan pengetahuan. Sabda Rasulullah صلى الله عليه وسلم: “Sesungguhnya aku adalah orang yang paling takut di antara
kamu kepada Allah dan paling besar khasyyah-Nya diantara kamu
kepada-Nya”.
Al-khauf adalah gerakan, manakala al-khasyyah
adalah kelapangan dada, kesempitan, dan ketenangannya. Contoh: Seorang yang
melihat musuh atau banjir, maka ia memiliki dua keadaan.
Pertama ,
gerakan untuk lari dari bahaya tersebut, dan inilah kondisi khauf. Kedua,
ketenteramannya untuk berdiamdiri di sebuah tempat yang tidak terjangkau oleh bahaya tersebut, dan inilah khasyyah.
Ar-rahbah adalah keinginan
kuat untuk pergi dari sesuatu yang dibenci, yang menjadi lawan bagi perkataan
itu ialah Ar-Raghbah yang bererti pemergian hati dalam mencari sesuatu
yang diinginkan.
Al-wajal adalah kegusaran
hati kerana mendengar atau melihat seseorang yang ditakuti, baik kerana
kekuasaan ataupun hukumannya.
Al-Haibah adalah ketakutan
yang diiringi dengan pengagungan dan penghormatan, serta seringkali pula
diiringi dengan kecintaan dan pengetahuan. Sedang Al-Ijlal adalah
pengagungan yang diiringi dengan kecintaan.
Jadi , Al-Khauf digunakan
untuk kaum mukminin secara umum, Al-Khasyyah untuk para ulamak yang
bijak, Al-Haibah untuk orang-orang yang dicintai, sedangkan Al-Ijlal untuk
orang-orang yang memiliki hubungan rapat.
Kadar dari Al-Khauf dan Al-Khasyyah
ini sangat ditentukan oleh kadar ilmu dan pengetahuan yang dimiliki seseorang.
TANDA-TANDA
AL-KHAUF DAN SIKAP ISLAM TERHADAPNYA
Tanda –tanda al-khauf banyak sekali, baik
kepada Pencipta ataupun kepada sesama makhluk.
1- Tanda
– tanda khauf kepada Sang Pencipta di antaranya :
1-Tidak
melanggar hal-hal yang diharamkan Allah سبحانه وتعالى, terutama di
saat sendirian dan jauh dari orang lain.
2- Bersegera bertaubat secara tulus ketika
terlanjur melakukan perbuatan dosa.
3-Bersegera melaksanakan hukum Allah سبحانه وتعالى, walaupun sangat berat
dan sulit.
4-Melaksanakan kewajipan amar ma’ruf dan
nahi munkar sebanyak mungkin.
5-Tetap konsisten dengan sistem Allah سبحانه وتعالىsampai akhir
hayatnya dan gejala- gejala yang lainnya.
2- Tanda-tanda Al-Khauf kepada sesama
makhluk diantaranya :
1- Mentaati
makhluk dalam melakukan kemaksiatan-kemaksiatan kepada Sang Khaliq,bahkan
sampai pada batas berusaha mati-matian untuk melakukan kemaksiatan tersebut demi mencari redha sang makhluk meskipun
mendatangkan kehinaan dan celaan baginya.
2- Enggan
melaksanakan kewajipan jihad, amar makruf dan nahi munkar.
3- Suka
mencari-cari kesalahan kaum muslimin dan menyingkap aib mereka tanpa alasan yang dibenarkan.
4- Meninggalkan
kerjasama dengan para pejuang yang membela agama Allah سبحانه وتعالى.
5-Menghasut para aktivis yang membela
agama Allah pada musuh-musuh mereka,
kerana adanya arahan, perasaan malas, atau perasaan cinta kepada musuh-musuh ini.
SIKAP ISLAM
TERHADAP AL-KHAUF
Sebagaimana diketahui bahawa al-khauf
ada kalanya ditujukan kepada Sang Pencipta dan ada kalanya kepada sesama
makhluk . Oleh kerana itu, sikap Islam terhadapnya juga berbeza.
Al-Khauf kepada Sang Pencipta
akan mampu mencegah seseotang dari hal-hal yang diharamkan Allah سبحانه وتعالى, mendorongnya untuk mentaati-Nya, bertaubat secara tulus ketika
terlanjur bermaksiat, melaksanakan hukum Allah walaupun berlawanan dengan
keinginan hawa nafsunya. Begitu juga mendorongnya untuk menunaikan kewajipan
jihad, amar makruf dan nahi munkar, serta sentiasa konsisten dengan sistem Allah سبحانه وتعالى hingga akhir
hayatnya. Inilah bentuk Al-Khauf yang baik dan terpuji, yang Islam telah
menyerunya, baik secara jelas maupun tersirat, baik secara langsung ataupun tidak.
Firman Allah
سبحانه
وتعالى dalam سورة
آل عمران ayat
175
Yang bermaksud : Oleh itu,
janganlah kamu takut kepada mereka, tetapi takutlah kepadaKu (jangan cuaikan
perintahKu), jika betul kamu orang-orang yang beriman.
Firman Allah
سبحانه
وتعالى dalam سورة
النحل ayat
51
Yang bermaksud : Dan Allah
berfirman: "Janganlah kamu bertuhankan dua tuhan, kerana sesungguhnya
Tuhan itu hanyalah Tuhan yang satu; maka kepada Akulah sahaja hendaknya kamu
gerun gementar.
Firman Allah سبحانه وتعالى dalam سورة المائدة ayat 3
Yang bermaksud : Sebab itu janganlah kamu takut
dan gentar kepada mereka, sebaliknya hendaklah kamu takut dan gentar kepadaKu
Firman Allah سبحانه وتعالى dalam سورة الرحمن
ayat 46
Yang bermaksud : Dan orang
yang takut akan keadaan dirinya di mahkamah Tuhannya (untuk dihitung amalnya),
disediakan baginya dua Syurga.
Firman Allah سبحانه وتعالى dalam سورة النازعات ayat 40-41
Yang bermaksud : 40- Adapun
orang yang takutkan keadaan semasa ia berdiri di mahkamah Tuhannya, (untuk
dihitung amalnya), serta ia menahan dirinya dari menurut hawa nafsu. 41-Maka
sesungguhnya Syurgalah tempat kediamannya.
Firman Allah سبحانه وتعالى dalam سورة الإنسان ayat 10
Yang bermaksud : "Kami
sebenarnya takutkan Tuhan kami, takut Ia kenakan kami azab hari yang padanya
muka orang-orang yang bersalah: masam berkerut-kerut".
Aisyah , Ummi
Mukminin Isteri Nabi صلى الله عليه وسلم berkata, “aku bertanya kepada Rasulullah صلى الله عليه وسلم mengenai ayat ini : Orang-orang yang
memberikan apa yang telah mereka berikan, dengan hati yang takut , apakah
mereka ini adalah orang- orang yang meminum arak dan mencuri ?” baginda صلى الله عليه وسلم menjawab, “Tidak, wahai putri Ash-Shiddiq,
mereka adalah orang-orang yang berpuasa, menunaikan shalat , dan bersedekah,
akan tetapi mereka merasa takut semua tidak diterima oleh Allah dari diri
mereka. Mereka itulah orang-orang yang bersegera menuju kebaikan”.
Sedangkan al-khauf yang mendorong seseorang berputus asa dari
rahmat Allah سبحانه وتعالى , enggan
menunaikan kewajipan , dan mensia-siakan misi hidupnya di muka bumi, maka itu
adalah al-khauf yang buruk dan
tercela.
Firman Allah
سبحانه
وتعالى dalam سورة
يوسف ayat 87
Yang bermaksud : dan
janganlah kamu berputus asa dari rahmat serta pertolongan Allah. Sesungguhnya
tidak berputus asa dari rahmat dan pertolongan Allah itu melainkan kaum yang
kafir".
Firman Allah سبحانه وتعالى dalam سورة الحجر ayat 56
Yang bermaksud : Nabi
Ibrahim berkata: "Dan tiadalah sesiapa yang berputus asa dari rahmat
Tuhannya melainkan orang-orang yang sesat".
Sedangkan al-khauf kepada
sesama makhluk yang boleh membuatnya enggan menunaikan kewajipan atau melanggar
hal-hal yang haram tanpa adanya pemaksaan dan
keadaan darurat, itulah al-khauf yang buruk dan tercela.
Firman Allah
سبحانه
وتعالى dalam سورة
الأحزاب ayat
37
Yang bermaksud : dan engkau
pula takut kepada (cacian manusia padahal Allah jualah yang berhak engkau
takuti (melanggar perintahNya)
Firman Allah
سبحانه
وتعالى dalam سورة
الأحزاب ayat
39
Yang bermaksud : (Nabi-nabi
yang telah lalu itu) ialah orang-orang yang menyampaikan syariat Allah serta
mereka takut melanggar perintahNya, dan mereka pula tidak takut kepada sesiapa
pun melainkan kepada Allah. Dan cukuplah Allah menjadi Penghitung (segala yang
dilakukan oleh makhluk-makhlukNya untuk membalas mereka).
Disediakan
oleh,
Lajnah
Tarbiah Dan Pengkaderan PAS Kedah
27 Februari 2014
- 27 Rabiul Akhir 1435
Pej : 04-748 1125 H/Phone/
WhatsApp/Telegram : 019-551 5985
Email : tarbiahkedah@gmail.com Blog : tarbiahpaskedah.blogspot.com
Face Book : http://www.facebook.com/tarbiahpaskedah
No comments:
Post a Comment