Firman Allah yang bermaksud;
Dan tidak ada yang lebih zalim daripada orang yang mengada-adakan perkara dusta terhadap Allah, sedang ia diajak kepada memeluk Islam; dan (ingatlah), Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada orang-orang yang zalim. Mereka sentiasa berusaha hendak memadamkan cahaya Allah (ugama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah tetap menyempurnakan cahayaNya, sekalipun orang-orang kafir tidak suka (akan yang demikian). Dia lah yang telah mengutus RasulNya (Muhammad SAW) dengan membawa hidayah petunjuk dan agama yang benar (agama Islam), supaya Ia memenangkannya dan meninggikannya atas segala ugama yang lain, walaupun orang-orang musyrik tidak menyukainya. (As-Saf: 8-9)
MUQADDIMAH
Bagi
kaum musyrikin Mekah, perangan Badar merupakan peperangan yang
tersangat menyakitkan buat mereka. Mengapa tidak ? Tentera mereka banyak
yang korban, sebahagiannya menjadi tawanan dan yang lainnya lari
berselerakan menyelamatkan diri dengan meninggalkan harta benda yang
tersangat banyak. Padahal mereka telah membuat persiapan untuk
menghadapi pertempuran ini dengan persiapan yang secukupnya. Mereka
membawa pasukan tempur dengan persenjataan dan logistiknya, jauh lebih
besar dan kuat dibandingkan pasukan kaum muslimin.
Secara
teknikel ketenteraan, mereka memang mengungguli segalanya dibanding
kaum muslimin. Akan tetapi semua itu tidak menjadi jaminan kemenangan,
apalagi kemenangan yang gilang gemilang. Sebaliknya tentera Islam yang
selama ini mereka remehkan, ternyata teramat sulit untuk dipatah dan
dikalahkan.
FAKTOR KEMENANGAN MUSLIMIN DI BADAR
Banyak
faktor yang menjadikan tentara Islam di medan Badar sukar dipatahkan,
sehingga akhirnya mereka telah beroleh kemenangan. Diantaranya :
a) Adanya motivasi yang kuat dalam perjuangan menegakkan agama Allah.
Semangat
jihad fi sabilillah memang sulit untuk dipadamkan. Sejarah telah
memperlihatkan kepada kita betapa kesungguhan dan keikhlasan para
mujahid Islam di medan Badar dalam membela agama Allah berjuang dengan
mengorbankan segalanya adalah menjadi sebab kemenangan.
b) Ketaatan atau kepatuhan mereka kepada kepimpinan Rasulullah SAW
Ketaatan
para sahabat terhadap Rasulullah SAW memang sukar dicari bandingannya.
Ketaatan yang dijiwai oleh keimanan yang tertancap kuat di dalam dada
mereka, sulit dipatahkan oleh hebat dan dahsyatnya pertempuran.
c) Pertolongan Allah yang turun di saat yang sangat tepat.
Pertolongan
itu antara lain berupa turunnya hujan sebelum bermulanya peperangan.
Hujan yang turun dengan lebat di daerah padang pasir dan bukit-bukit
berbatu itu, banyak membawa keuntungan tersendiri bagi kaum muslimin.
Bagi tentera Rasulullah SAW turunnya hujan itu, bagaikan mendapat
‘tentera bantuan’ yang sangat diperlukan di daerah yang kering kontang,
sekaligus menghilangkan keragu-raguan dalam menghadapi musuh.
Maka benarlah, ketika Allah berfirman memberitahu kemenangan pasukan yang dibawa Rasul-Nya : "
Dan
Dia ( Allah) telah menolong kamu dalam (perang) Badar, sedangkan jumlah
kamu sedikit. Karena itu bertaqwalah kepada Allah, agar kamu
berterimakasih ". (Ali Imran: 123)
UNDANG-UNDANG KEMENANGAN
Di
dalam perjuangan, kemenangan tidak pernah datang secara tiba-tiba atau
semberono tanpa sebab yang mendorong berlakunya kemenangan. Kemenangan
hanya akan datang apabila berlaku undang-undangnya.
Undang-undang 1:
Kemenangan
hanya datang daripada sisi Allah SWT. Siapa yang ditolong oleh Allah
mereka tidak akan dikalahkan buat selama-lamanya, sekali apa pun
perancangan yang disusun oleh musuh timur dan barat. Namun siapa yang
Allah ingin hinakan, tiada siapa yang akan dapat membantu dan
membantunya untuk memperoleh kemenangan. Undang-undang kemenangan ini
dapat kita lihat dari peristiwa tentera Thalut yang dapat mengalahkan
tentera Jalut sekalipun bilangan tenteranya sangat sedikit dibandingkan
tentera Jalut. Demikian juga Allah telah pernah membantu tenteranya yang
tidak memiliki senjata dan pengikut seperti yang berlaku kepada
Rasulullah SAW pada ketika Nabi dan Abu Bakar As-Siddiq ketika
bersembunyi di Gua Thur.
Undang-undang 2:
Allah
tidak akan menolong siapa yang tidak menolongnya. Siapa yang menolong
Allah, Allah pasti akan menolongnya, seperti firman Allah SWT;
Wahai
orang-orang yang beriman. Jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia
akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu. (Muhammad: 7)
Yang
dimaksudkan dengan menolong Allah ialah menolong agama-Nya dan berjuang
untuk meninggikan kalimah-Nya serta berjihad untuk meletakkan
syariat-Nya ditempat yang tertinggi. Kalau kita benar-benar berjuang dan
kita benar-benar beriman kepada Allah kita pasti akan ditolong oleh
Allah SWT, seperti firman-Nya;
Adalah menjadi tanggungjawab kami menolong orang-orang yang beriman (Ar-Rum: 11)
Undang-undang 3:
Seperti
mana kemenangan tidak akan berlaku melainkan kepada orang-orang yang
benar-benar beriman, maka demikian juga kemenangan tidak akan berlaku
melainkan dengan sebab orang-orang yang beriman. Kemenangan Islam adalah
hadiah untuk orang-orang beriman, dan ia juga akan berlaku dengan sebab
mereka. Merekalah punca kemenangan Islam. Firman Allah yang bermaksud;
Dialah
(Allah) yang telah memperkuatkan engkau (Wahai Muhammad) dengan
kemenangan-Nya dan dengan sokongan orang-orang yang beriman
(Al-Anfal:62)
GENERASI KEMENANGAN
Generasi
perjuangan yang akan mewarisi kemenangan daripada Allah SWT adalah
generasi yang lahir daripada ‘sumber Islam’ yang suci dan memahami Islam
dengan kefahaman yang tepat mengenai Islam. Mereka tidak hanya Islam
pada nama, tetapi merekalah generasi yang hidup dalam praktikal Islam.
Kelainan mereka daripada orang lain, sehingga mereka dianggap asing,
namun mereka hidup di tengah-tengah masyarakat menampilkan ketinggian
akhlak Islam dan peradaban kemanusian yang sungguh tinggi. Mereka tidak
pernah berduka oleh sedikitnya orang seperti mereka, yang menyebabkan
timbul kekecewaan dalam diri mereka, kemudian mengambil sikap hidup
bersendirian atau bersama kelompoknya sahaja, terasing diri daripada
masyarakat, tetapi merekalah pendakwah yang sentiasa menyeru kepada
Allah dan jalan-jalan kebenaran. Ciri-ciri generasi ini ialah;
a-Generasi yang hidup dalam reality yang nyata
Mereka
berkerja dan berjuang di alam kenyataan. Mereka ‘tidak berenang di atas
daratan dan tidak terbang tanpa menggunakan sayap’. Mereka memiliki
impian, namun impian mereka bukan khayalan. Impian mereka adalah suatu
yang tidak mustahil dapat dicapai. Mereka memahami sunnatullah di dalam
perjuangan. Mereka memahami bahawa kejayaan di dalam perjuangan tidak
dapat dicapai dalam masa yang singkat. Bahkan perjuangan memerlukan
kesabaran yang sebegitu besar sebelum terciptanya sebuah kemenangan.
Seumpama sepohon pokok yang rendang dan berbuah dengan lebat telah
melalui proses yang panjang bermula ia adalah daripada sebiji biji
benih.
b-Generasi yang berkerja
Mereka
bukan golongan yang hanya tahu menyanyi terhadap kehebatan Islam di
masa lampau, dan tidak juga hanya menyanyikan lagu-lagu bahawa Islam
tetap akan menang pada masa akan datang, tapi mereka meyakini bahawa
kemenangan itu akan tercapai setelah mana berlaku usaha dan kerja yang
tidak sedikit demi untuk menikmati harga sebuah kemenangan. Mereka
meyakini bahawa kerja untuk mendaulatkan Islam adalah suatu kewajipan
yang balasan pahalanya tetap ada di sisi Allah. Kerja mereka di medan
jihad tidak pernah berhenti. Mereka tidak pernah terleka terhadap
tugas-tugas jihad walau hanya untuk sesaat sahaja. Pertempuran mereka
dengan musuh berterusan, samada musuh zahir ataupun musuh bathin. Mereka
tidak pernah ‘membuang senjata’ dan tidak pernah ‘berhenti berehat’
oleh letihnya perjuangan.
c-Generasi yang bersifat Rabbani
Generasi
yang bersifat Rabbani adalah generasi yang mereka hidup di atas muka
dunia, tetapi dengan memiliki hati sebagai orang-orang akhirat. Mereka
hidup di atas mukabumi, namun hati mereka menjangkau ke alam tinggi.
Merekalah tujuh golongan yang bakal bernaung di bawah arash Allah SWT
pada hari yang tidak ada naungan melainkan arash Allah SWT di akhirat
nanti. Hati mereka sentiasa bergantung kepada Allah, sementara lidah
mereka tidak pernah kering daripada menyebut nama Allah. Mereka sentiasa
sebuk mentaati Allah, jikalau mereka mencintai seseorang adalah kerana
Allah, demikian juga membenci pun juga kerana Allah. Yang paling
nenonjol sifat mereka ialah ‘mukhlisin’, mereka penuh sedar bahawa
mereka diciptakan hanya untuk menjadi hamba kepada Allah. Mereka sedar
bahawa apabila hidup di atas muka dunia sudah tersasar daripada matlamat
ubudiyyah kepada Allah, mereka tidak akan mencapai kemuliaan dan
ketinggian hidup di atas muka dunia.
TAZKIRAH KEMENANGAN
Adalah
perlu menjadi peringatan kita, pertolongan Allah itu tidak hanya
berlaku sebelum terjadinya peperangan, namun juga setelah peperangan
berakhir. Iaitu ketika kaum musyrikin hendak menuntut balas atas
kekalahan mereka. Dalam kitab "Ar-Rahiqul Makhtum" susunan As-Syeikh
Shafiyyur Rahman Al-Mubarakfury diungkapkan dengan jelas perancangan
mereka untuk membunuh Nabi SAW, namun telah digagalkan dengan
pertolongan daripada Allah SWT.
Ada
dua orang tokoh musyrikin Mekah. Umair bin Wahab dan Sofwan bin
Umayyah, keduanya masing-masing diliputi dendam yang membara terhadap
Nabi Muhammad SAW. Dendam keduanya bukan sekadar kerana pasukan mereka
kalah besar di medan pertempuran, tetapi juga keduanya kehilangan
anggota keluarganya yang terkasih. Umair kehilangan anak kesayangannya,
Wahab bin Umair, yang ditawan kaum muslimin. Dan Sofwan kehilangan
ayahnya dan anaknya yang mati terbunuh. Keduanya bertemu di Hijr, saling
menghibur diri dan bersepakat untuk membunuh Nabi.
Kata
Sofwan kepada sahabatnya, sesudah kekalahan di Badar, pasti akan datang
kemenangan. Umair menyambutnya " engkau benar. Demi Allah, kalau tidak
karena aku masih ada hutang yang harus aku lunasi dan kalau tidak karena
keluarga yang kutakutkan akan musnah setelah kematianku, niscaya pada
saat ini aku menunggang unta, akan ku temui Muhammad dan akan aku bunuh
dia. Apalagi sekarang anakku menjadi tawanannya.". Sofwan menyahut :"
Jika itu tekadmu, aku akan menanggung seluruh hutang-hutangmu. Aku akan
melunasinya. Keluargamu adalah keluargaku juga. Tidak usah dibimbangkan,
aku akan menjaganya selama mana mereka masih hidup. Aku tidak keberatan
sama sekali melindungi mereka "." Kalau begitu, rahasiakan
kesepakatankita ini" , balas Umari. " Akan kulakukan" jawap Sofwan
mantap.
Umair
lalu meminta pedangnya, dan mengasahnya hingga tajam, kemudian segera
berangkat ke Madinah. Ketika Umair tiba di Madinah, ia bertemu Umar
Ibnul Khattab yang sedang berada bersama para sahabat yang lain di
Masjid. Melihat kedatangan Umair, Umar seperti mendapat menelah perkara
yang buruk. Ia segera menemui Nabi seraya berkata : " Wahai Nabi Allah,
di luar Umair musuh Allah datang menghunuskan pedangnya" Nabi menjawab :
" Suruh dia masuk". Sebelum Umar menyuruh Umair masuk, ia meminta
kepada beberapa orang Anshar untuk masuk lebih dulu, duduk di sekitar
Nabi, menjaga berbagai kemungkinan buruk yang akan dilakukan Umair
kepada Baginda SAW. Setelah Umair masuk ke ruangan Nabi SAW, Umar
langsung saja memegang tali pedang Umair di lehernya. Melihat tindakan
Umar, Nabi menenangkan: " Biarkan saja, wahai Umar". Umair lalu mendekat
ke Nabi sambil berkata: " Selamat pagi buat kalian semua" Nabi
membalas: " Allah telah memuliakan kami dengan ucapan selamat yang jauh
lebih baik dari ucapan selamatmu, wahai Umair. Itulah ucapan selamat
para penghuni surga".
Nabi
lalu bertanya: " Apa maksud kedatanganmu wahai Umair ?". Umair
menjawab:" Aku datang untuk urusan tawanan yang berada di tangan kalian.
Berbuat baiklah terhadap para tawanan itu". "Lalu untuk apa pedang di
lehermu itu? " tanya Nabi. " Semoga Allah memburukkan pedang-pedang yang
ada. Apakah pedang-pedang ini masih berguna bagi kami? " jawab Umair. "
Jujurlah padaku. Apa maksud kedanganmu ?" tanya Nabi. " Hanya untuk itu
tujuan kedanganku" Jawab Umair.
Nabi
kemudian bersabda, membukakan persekongkolan jahat mereka: "Bukankah
kamu pernah duduk-duduk bersama Sofwan bin Umayyah di Hijr, lalu kalian
berdua menyebut-nyebut orang-orang Quraisy yang di masukkan ke dalam
lubang, kemudian kamu berkata : " Kalau tidak karena aku masih punya
hutang yang harus kulunasi, dan kalau tidak karena keluarga yang ku
takutkan akan musnah setelah kematianku, niscaya pada saat ini aku akan
menunggang unta, akan kutemui Muhammad dan ku bunuh dia? " Bukankah
Sofwan hendak menanggung hutang-hutangmu dan keluargamu agar kamu dapat
membunuhku ? Demi Allah, mustahil kamu dapat melaksanakannya.
Mendengar
sabda Nabi SAW, Umair terkejut dan berkata: " Aku bersaksi bahwa engkau
memang Rasul Allah. Wahai Rasulullah, dulu kami selalu mendustakan apa
yang engkau sampaikan kepada kami, berupa pengkhabaran dari langit dan
wahyu yang turun kepada engkau. Padahal tidak ada yang tahu masalah ini
kecuali aku dan Sofwan. Demi Allah, kini aku benar-benar tahu bahwa apa
yang datang kepada engkau adalah dari Allah. Segala puji bagi Allah yang
telah menunjukki aku kepada Islam dan menuntunku ke jalan ini".
Umair
lalu mengucapkan dua kalimat syahadat, memeluk Islam dan menjadi salah
seorang sahabat Nabi yang setia. Bahkan dialah yang banyak membawa
orang-orang di Mekah memeluk Islam.
Inilah
salah satu contoh satu bentuk pertolongan Allah yang diberikan kepada
para hamba-Nya yang bersungguh membela agama-Nya. Orang-orang musryikin
dan kafirin sentiasa melakukan konspirasi untuk menghancurkan Islam,
umatnya dan gerakannya, namun Allah tetap melindunginya. Benarlah firman
Allah seperti ayat di atas;
“Mereka
sentiasa berusaha hendak memadamkan cahaya Allah (ugama Islam) dengan
mulut mereka, sedang Allah tetap menyempurnakan cahayaNya, sekalipun
orang-orang kafir tidak suka (akan yang demikian)”.
PENUTUP
Generasi
kemenangan sekalipun sebegitu keras dan tegas dengan perinsip
perjuangan, tetapi mereka adalah golongan yang mudah untuk dibawa
berbincang. Mereka tahu mana suatu yang sifatnya usul dan mana suatu
yang sifatnya furu’. Mereka dalam permasalahan usul adalah seperti besi,
tetapi dalam permasalahan furu’ mereka adalah selembut sutera.
Generasi
kemenangan, sekalipun mereka sentiasa berada di medan, tetapi mereka
tidak pernah leka untuk sentiasa ‘kembali kepada Allah’. Mereka sentiasa
mengawas diri daripada maksiat seperti mereka sentiasa mengawas diri
daripada musuh Allah dan musuh mereka. Mereka lebih takut kepada maksiat
hati lebih dari takut mereka kepada maksiat zahir. Perasaan takabbur,
merasa taajjub terhadap diri sendiri, riya’, serta bersangka jahat
kepada orang lain adalah di antara maksiat hati yang teramat mereka
takuti, justeru mereka tahu bahawa dengan tumbuhnya perasaan-perasan
itu, jauhlah mereka daripada Allah, dan segala kerja jihad mereka di
dunia ini bakal menjadi debu yang berterbangan di akhirat nanti.
Semoga kitalah generasi kemenangan yang dibicarakan di dalam kertas ini, insya-Allah.
No comments:
Post a Comment