Ustaz Haji
Idris Haji Ahmad/Ustaz Nasarudin Hasan Tantawi
Latar Belakang : Sejarah Awal Kelahiran Pas
Sejarah
kewujudan Pas bermula dengan gerakan pembaharuan Islam yang dipelopori oleh
kaum muda yang kemudiannya mewujudkan Majlis Tertinggi Agama (MATA) sebagai
satu sayap agama dalam Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) pada 22 Mac 1947.
Daripada penubuhan MATA ini lahirnya pula parti Islam pertama iaitu Hizbul
Muslimin pada 24 Mac 1948. Terdapat tiga dasar utama yang
telah digariskan oleh pertubuhan Islam ini. Pertama, untuk membebaskan bangsa
Melayu dan Tanah Melayu daripada penjajahan, kedua untuk membentuk negara Islam
sejagat dan ketiga untuk mewujudkan Tanah melayu sebagai sebuah Darul Islam. Hizbul Muslimin telah bergerak ke
seluruh negara melalui kegiatan sosio politiknya, iaitu Majlis Agama Tertinggi
Semalaya (MATA) dan Lembaga Pendidikan Rakyat (LEPIR). Parti ini menjadi lebih
kuat lagi dengan mendapat sokongan daripada PKMM, parti kiri yang menjadi
saingan Umno.
Hizbul muslimin juga menjadi ancaman
pada Umno sehingga Penubuhan Hizbul Muslimin sedikit sebanyak telah memberi
tamparan kepada Umno. Pada tahun 1947 telah tersiar secara meluas kenyataan
Dato’ Onn Jaafar
yang memberi amaran bahawa bahaya akan turun dari gunung. “hubaya,hubaya dari gunung” (awas dan berjaga-jaga”) Hizbul Muslimin lantang
menegaskan bahawa haram untuk berada di bawah penjajah dan menyeru umat Islam
supaya bersatu mencapai kemerdekaan. Inggeris melihat tentang bahaya Hizbul Muslimin . Dato’ Onn YDP Umno bersetuju dengan
British bagi mengharamkan Hizbul Muslimin yang dianggap sebagai Parti Islam
Merah. Beliau menggelarkan Hizbul Muslimin sebagai “Bahaya Dari Gunung”. Berikutan dengan itu pengistiharan darurat pada 18 Jun 1948, pihak
berkuasa British telah menahan pemimpin pemimpin Hizbul Muslimin dan partinya
diharamkan. Turut sama diharamkan ialah PKMM, Angkatan Wanita Insaf dan pembela
Tanah Air. Yang dibiarkan hidup hanya UMNO.
Apabila Hizbul Muslimin diaramkan
banyak di kalangan ahli dan pemimpinnya telah menyertai Bahagian Agama dan
Pelajaran Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (Umno). Melalui bahagian
Agama dan Pelajaran Umno, para ulama’
telah mengadakan persidangan ulama’ Malaya di Muar pada 21 Feb 1950 dan
persidangan di Kuala Lumpur pada 23 Ogos 1951. Dalam persidangan di Kuala
Lumpur pada 23 Ogos 1951 yang turut dihadiri oleh ulama’ Hizbul Muslimin, usul
penubuhan Persatuan Ulama’ Malaya telah diluluskan. Kemudian satu persidangan
Ulama’ Malaya yang bertujuan untuk menubuhkan Persatuan Ulama’ Malaya telah
diadakan di Bagan Tuan Kecil pada 24 Nv 1951 tanpa penglibatan Bahagian Agama
dan Pelajaran Umno. Dalam persidangan ini nama Persatuan Ulama’ Malaya telah
ditukar kepada Persatuan Islam SeMalaya
Dalam persidangannya di Kepala Batas
pada 4hb. Jan 1953 Pas telah menetapkan matlamatnya untuk mencapai kemerdekaan
negara yang bercorak Islam. Adalah satu
pembohongan seperti yang diucap oleh pemimpin Umno yang mengatakan Pas tidak
mahu merdeka dan Pas adalah anak didik penjajah. Kata-kata Pro. Zulkifli
Muhammad telah menjawab tuduhan ini. “ Salah besar hukumnya bagi orang
Islam duduk di bawah penjajahan asing yang tidak seagama dengannya. Sebab itu
umat Islam adalah diwajibkan oleh tuhannya memperjuangkan kemerdekaan bagi
melepaskan dirinya dari ikatan penjajah. Nyatalah bahawa memperjuangkan
kemedekaan itu bagi umat Islam, dan parti politik Islam, bukan sahaja merupakan
kewajipan perintah agama, perintah Tuhan yang mesti dijunjung dan dilaksanakan.
Tujuan Dan Matlamat Perjuangan PAS
Kelahiran
Pas di Negara ini satu proses yang panjang kerana sesuai dengan fitrah
perjuangan Islam itu sendiri yang terpaksa melalui liku-liku perjuangan dan
rintangan yang terpaksa dihadapi. Ia lahir bukan kerana tidak puas hati untuk
mendapat habuan dunia, ia lahir bukan kerana kehendak mana-mana individu, ia
lahir bukan kerana kalah mana-mana individu yang gagal merebut jawatan dalam
mana-mana parti. Tetapi lahir atas sahutan untuk menyempurnakan arahan Allah
SWT yang perlu ada sebuah jamaah yang mempunyai cita-cita untuk menegakkan
Islam di atas muka bumi ini sesuai dengan seruan Allah SWT” Hendaklah ada di kalangan kamu satu puak yang menyeru (bedakwah)
kepada kebajikan (mengembangkan Islam) dan menyuruh berbuat segala perkara yang
baik serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji)”
Untuk
mencapai cita-cita bagi menegakkan amar makruf dan nahyu anil munkar ia tidak
boleh dilaksanakan kecuali mempunyai kuasa politik (kerajaan), kerana kerajaan
sahaja yang boleh melaksanakan perintah dan larangan apatah lagi untuk
menguatkuasakan undang-undang Allah. Seperti yang dilakukan oleh Rasulullah SAW
ketika berada di Madinah. Baginda tidak boleh melaksanakan Amar makruf Dan Nahyu
Anil Munkar dengan sempurna ketika berada di Makkah kerana baginda tidak
mempunyai kuasa. Tidak cukup bagi Pas sebagai sebuah Harakah Islamiah hanya
bergantung kepada ceramah dan kuliah sebaliknya ia memerlukan kuasa bagi
memastikan bahawa tuntutan Islam dapat dilaksanakan dengan sempurna. Justeru
itu kita bekerja untuk mencapai cita-cita menegakkan negara Islam yang tunduk
kepada undang-undang Allah hukumnya adalah wajib.
Seperti yang
termaktub di dalam Perlembagaan Pas fasal 3. Dasar Pas ialah ISLAM.
Islam yang
diperjuangkan oleh Pas ialah Islam yang lengkap, merangkumi semua perkara
samaada ibadah, politik, ekonomi, akhlak. Dalam erti kata yang lain yang
merangkumi urusan hidup dan mati. Pas mahu memperjuangkan Din wa daulah (agama
dan Negara)
Di Dalam fasa 5. Tujuan Pas ialah:
(1) Memperjuangkan wujudnya di dalam
negara ini sebuah masyarakat dan
pemerintahan yang terlaksana di dalamnya
nilai-nilai hidup Islam dan
hukum-hukumnya menuju keredaan Allah.
. (2)Mempertahan kesucian Islam serta
kemerdekaan dan kedaulatan negara.
Di dalam fasal ini jelas bahawa Pas
berusaha untuk mewujudkan pemerintahan Islam (Negara Islam) sejak dari awal
penubuhan lagi yang tidak pernah Pas berkompromi (bertolak ansur) untuk
menggugurkan matlamat Negara Islam walaupun pimpinan Pas silih berganti.
Fasal 6. Usaha-usaha Pas ialah:
1. Menyeru umat
manusia kepada syariat Allah dan sunnah RasulNya melalui dakwah secara lisan,
tulisan dan amalan
2. Memperjuangkan
Islam sebagai akidah dan syariah serta menjadikannya sebagai panduan berpolitik
dan bernegara serta memperkenalkan nilai-nilai keIslaman dalam usaha menegakkan
keadilan dan kemajuan di segenap bidang termasuk pemerintahan dan pentadbiran,
ekonomi dan sosial serta pelajaran dan pendidikan.
3. Memupuk dan
memperkuatkan ukhwah Islamiah dan menyuburkan rasa perpaduan di kalangan rakyat
bagi memelihara kehidupan politik dan masyarakat yang sihat dan berkebajikan.
4. Mengajak dan
menggalakkan badan-badan, pertubuhan-pertubuhan dan orang-orang perseorangan
bagi mengenali dan memahami serta memperjuangkan konsep dan pandangan hidup
Islam.
5. Menyediakan
rencana-rencana dan bertindak bagi memperbaiki susunan serta intitusi-institusi
masyarakat, bentuk politik, keadilan ekonomi dan negara, untuk membela
kepentingan umat islam dan rakyat seluruhnya.
6. Menyertai dan
bekerjasama dengan badan-badan persatuan-persatuan atau pertubuhan-pertubuhan
yang tidak berlawanan tujuannya dengan Pas bilamana dan selama ianya mustahak
dan sesuai serta tidak bercanggah dengan undang-undang Negara.
7. Mempertahankan
Bahasa Malaysia sebagai bahasa rasmi Negara yang tunggal dalam amalannya di
samping berusaha mengembangkan bahasa al-Quran.
8. Memperjuangkan
wujudnya kebudayaan negara berasaskan nilai-nilai yang tidak bercanggah dengan
ajaran-ajaran Islam.
9. Memperjuangkan
hak dan kepentigan umat Islam di negara ini tanpa mengabaikan tanggungjawab
melaksanakan keadilan terhadap seluruh rakyat Malaysia dan tanggungjawab
mewujudkan keharmonian antara kaum di dalam Negara ini.
10. Menyertai dan
bekerjasama dengan Bangsa-Bangsa Bersatu dan badan-badan lain yang sah bagi
mengekalkan keamanan dan menjamin hak-hak
asasi manusia serta menghapuskan segala macam kezaliman, kepalsuan,
perhambaan dan penindasan di kalangan umat manusia.
11. Melakukan apa-apa
jua usaha dan tindakan dalam batas-batas Perlembagaan dan undang-undang negara
bagi mencapai semua tujuan-tujuan Pas ke dalam
dan ke luar.
Maksud Harakah Islamiyah
Harakah Islamiyah difahami sebagai sebuah gerak
kerja ( amal )
massa ( sya’biy ) secara
berkumpulan ( jamaie ) yang tersusun ( munazzam )
dengan matlamat kembali kepada Islam untuk memimpin masyarakat dan mengarah seluruh aspek
kehidupan.
Ia mestilah sebuah gerak kerja yang berterusan,
bukan sekadar ceramah dan kata – kata atau tulisan dan buku walau pun ianya
juga penting, tetapi ia hanya satu juzuk daripada gerak kerja yang dimaksudkan.
Maksud Firman Allah SWT
“Dan
katakanlah, beramallah kamu semua, pasti Allah, RasulNya dan orang- orang beriman
akan melihat amalan kamu.”( al Taubah:105)
Ia juga mestilah sebuah gerakan rakyat yang
tertegak di atas kesedaran dan kerelaan sendiri daripada keimanan teguh kepada
Allah dan mengharapkan ganjaran daripadaNya, bukan daripada manusia.
Kesedaran diri itu adalah berpunca daripada wujudnya
pergolakan di dalam diri mereka akibat pertembungan dan percanggahan di antara
iman mereka yang mendalam dengan realiti kehidupan umat yang menunjukkan
sebaliknya. Maka berlakulah satu kebangkitan dan revolusi di dalam diri yang
bertitik tolak dari rasa kasih terhadap agamanya, menyatukan umat di atas
kalimah tauhid, membebaskan tanah air Islam daripada
segala bentuk penjajahan luar di samping mengembalikan kerajaan khilafah
Islamiah untuk memimpin umat seluruhnya.
Justeru gerakan Islam mestilah
bersifat rakyat, sukarela dan tersusun gerak kerjanya. Justeru perlu difahami
bahawa jika gerakan Islam telah menguasai sesebuah kerajaan, maka segala program
kerajaan hendaklah menjadi jentera yang akan melancarkan segala gerak kerja Islam yang telah disusun rapi oleh
gerakan Islam tersebut demi mencapai
matlamatnya yang murni dan agung.
Dalam bahasa hari ini disebut sebagai ‘parti
menguasai kerajaan’.
Harakah Islamiyah juga mestilah sebuah gerakan
yang berkumpulan dan bertanzim. Ia tidak menerima gerak kerja yang berselerak walaupun amalannya tetap
diterima Allah.
Kewajipan untuk bekerja secara berjamaah ini
disebabkan oleh dua faktor utama iaitu arahan Allah dan realiti Amal Islami. Islam mengarahkan
kerja dakwah mesti secara berkumpulan bukan secara persendirian. Seperti Sabda Rasulullah SAW
“Jamaah itu rahmat, berpecah adalah musibah”
Adapun realiti amal Islami, sesuatu hasil itu
tidak akan sempurna kecuali jika dilakukan secara bersama. Kerja yang besar
tidak akan sempurna kecuali melalui usaha yang saling bergandingan.
Maksud firman Allah; “Sesungguhnya Allah menyukai
orang-orang yang berperang di jalanNya dalam satu saf yang tersusun seolah-olah
mereka bagai sebuah bangunan yang kukuh.” ( al-Saf :4)
Gerakan yang bertanzim bermaksud hendaklah ianya
diterajui kepimpinan yang bertanggung jawab, dibina di atas asas yang kukuh dan
kefahaman yang jelas, menggariskan hubungan di antara kepimpinan dan akar umbi.
Mereka diikat dengan syura yang
wajib didengari dan ditaati.
Bagaimana PAS Sebagai Sebuah Parti Politik?
Satu persoalan yang sering ditimbulkan mengenai
PAS adalah kedudukannya sebagai sebuah parti politik dilihat lebih menyerlah
berbanding sebagai sebuah gerakan Islam.
Sebenarnya ianya tidak bertentangan, bahkan kita
perlu melihatnya sebagai satu kelebihan jika dilaksanakan tuntutannya dengan
tepat dan berkesan. Perhatikan sebabnya;
1.PAS lahir daripada krisis politik semasa di
Malaysia di saat negara sedang berjuang untuk kemerdekaan. Kelahirannya
di atas pentas politik adalah cukup tepat untuk mengimbangi penguasaan golongan
sekular di dalam UMNO.
2.PAS adalah kelangsungan gerakan dakwah dan
gerakan anti penjajah yang dipelopori oleh para ulama sebelumnya. Para
ulama yang berjuang menentang penjajah sebenarnya telah merujuk kepada gerakan
tajdid Islam yang
berpusat di Timur Tengah (Mesir).
3.Dalam gerakan Islam, tarbiah dan fikrah diibarat
enjin yang mengerakkan jentera daripada dalam sedangkan tayar dan steringnya
adalah politik. Justeru keaktifan PAS di dalam politik hendaklah dilihat
sebagai kekuasaannya menguasai masyarakat dan tidak menjadi sebab kepada
terpinggirnya lapangan lain terutama tarbiyah dan dakwah.
4.Dengan berdaftar sebagai sebuah parti politik,
PAS mampu bergerak dalam medan yang lebih luas berbanding sebagai
sebuah pertubuhan dakwah semata-mata. Pas boleh bertanding di dalam pilihanraya
untuk mendapat kuasa dan mendaulatkan Islam.
5.Gerakan Islam seluruh
dunia hari ini telah mula memajukan diri di dalam politik hatta gerakan al Ikhwanul Muslimun di negara - negara
Arab. Maka PAS telah dilihat lebih terkedepan mengharungi dan mendepani politik
tanah air.
6 Jika PAS hanya gerakan politik semata-mata sudah pasti PAS telah terkubur di Malaysia
seperti apa yang dialami oleh parti-parti pembangkang di negara ini. Ini adalah kerana kekebalannya yang
merujuk kepada kekebalan sebuah gerakan Islam yang
dibajai ruh Islami daripada al-Quran dan al-Sunnah.
Peranan Harakah Islamiyah
Sebuah harakah Islamiyah seperti PAS mestilah
memainkan peranan yang utama di dalam gerakan tajdid Islami dan mengembalikan
semula hak Islam untuk memimpin kehidupan
seluruhnya selepas berjaya menghilangkan segala halangan.
Maksud tajdid;
Tajdid al din adalah satu istilah nabawi daripada hadis
al Rasul sallaLlahu alaihi wasallam sendiri: “Sesungguhnya Allah pasti akan mengutuskan
untuk umat ini, di hujung setiap seratus tahun, orang yang akan memperbaharui ( tajdid )
untuk mereka akan agama mereka.” – Riwayat Abi Daud dan al Hakim daripada Abi
Hurairah dengan isnad yang sahih.
Walaupun kebanyakan ulama melihat bahawa kalimah ‘man’ itu merujuk kepada individu, tetapi beberapa ulama
terkemuka seperti Ibn al Athir dan al Hafiz al Zahabi pula melihat ianya
bukanlah satu kemestian, bahkan ianya mungkin bermaksud satu kumpulan ulama
yang bersama – sama membawa tajdid agama.
Dan, alangkah benarnya jika kumpulan ulama yang
melakukan tajdid ini membentuk satu madrasah atau gerakan pemikiran dan amal
yang tersusun dan saling bahu - membahu. Inilah syarah terhadap al hadis di
atas yang paling baik dan realiti (waqi’ ) untuk kebangkitan
umat Islam hari
ini.
Mengikut pandangan al Syeikh Yusuf al Qaradhawi.
Apakah yang perlu ditajdidkan?
Tajdid yang perlu dilaksanakan oleh gerakan Islam hendaklah tertumpu kepada tiga perkara utama;
1.Membentuk sebuah pasukan Islam yang mampu memimpin
masyarakat hari ini dengan Islam yang benar dan menyeluruh dan merawati penyakit mereka dengan penawar bersumberkan Islam itu sendiri. Pasukan Islam ini hendaklah memiliki tiga
sifat utama; Iman yang mendalam, kefahaman yang jelas dan ikatan yang kukuh.
2.Membentuk pandangan umum rakyat majoriti yang
menyokong pasukan Islam tersebut dan memberikan bantuan dan kasih sayang mereka
kepadanya selepas mengenali matlamat perjuangan dan melihat keikhlasan dan
kekuatan mereka.
3.Membentuk satu iklim sejagat yang mula menerima
kewujudan dan hak umat Islam. Pandangan umum sejagat
yang positif inilah yang akan menerima
kehadiran dan hak umat Islam untuk menyusun kehidupan mereka berlandaskan hukum
agama mereka sendiri di dalam negara umat Islam yang majoriti sebagaimana
ianya bertepatan dengan seruan demokrasi yang dilaungkan oleh dunia mereka
sendiri.
Keutamaan Semasa Harakah Islamiyah
Medan kerja untuk gerakan Islam seperti PAS hari ini menjadi semakin luas dan adalah
menjadi kewajiban ke atas pimpinan gerakan untuk mengkaji dan mendalaminya
dengan penuh teliti berpandukan fakta dan statistik yang benar agar.
Di antara medan amal yang utama adalah seperti
medan tarbiah yang bertujuan membina
pasukan dakwah yang cemerlang yang memiliki fikrah yang jelas, akidah yang
teguh, akhlak yang baik, ibadah yang ikhlas serta manhaj perjuangan yang moden
untuk menggerak dan menyatukan umat di atas tali Islam yang
syumul.
Begitu juga dengan medan politik yang
bertujuan membebaskan kuasa dan pemerintahan daripada tangan golongan yang khianat
kepada tangan mereka yang amanah serta bersih
daripada sifat takabbur yang mampu memimpin umat Islam dan kemanusiaan menuju kecemerlangan.
Begitu juga dengan medan ekonomi demi
membangun kekayaan umat dan membebaskan diri daripada mengikut telunjuk musuh
serta menanggung hutang ribawi seterusnya menubuhkan syarikat – syarikat
perniagaan dan yayasan – yayasan
yang akan memajukan ekonomi umat.
Selain itu adalah medan ijtima’ie dan
kemasyarakatan yang bertujuan menyelami masalah umat dan membantu
mereka keluar daripada kejahilan, kemiskinan dan penyakit serta menyelamatkan
mereka daripada serangan golongan musuh yang menjadikan kemiskinan umat sebagai
peluang menukar keyakinan dan akidah mereka.
Medan-medan amal seterusnya adalah medan dakwah
dan penerangan, medan jihad, medan pemikiran dan ilmu, medan hiburan dan seni
serta medan sukan dan riadhah yang semakin besar dan luas kesan dan pengaruhnya
ke atas kehidupan umat Islam hari ini.
Dengan perluasan lapangan kerja yang semakin
membesar dan kompleks, adalah menjadi tanggung jawab untuk kepimpinan gerakan Islam memastikan setiap medan itu dipenuhi dengan pengagihan
tenaga kerja yang cukup dan seimbang bergantung keperluan di medan selain
kemampuan gerakan. Pengabaian
terhadap mana- mana lapangan amal tersebut akan memberikan ruang kepada musuh.
Empat Perkara Yang Perlu Diterokai
Doktor Yusuf al Qaradhawi berpendapat bahawa
pemusatan yang perlu digerakkan kepada empat lapangan amal yang paling penting
untuk diterokai dengan jayanya iaitu;
1.Di alam lapangan pemikiran hendaklah
diberi tumpuan yang mendalam dan pencerahan yang baru ke atas beberapa
kefahaman Islam yang
penting. Ini dinamakan al fiqh al
jadid. Di antara kefahaman yang mesti
diketengahkan ialah fiqh al
awlawiyah, fiqh al muazanah dan fiqh al maqasid.
2.Di dalam lapangan dakwah hendaklah
ditumpukan kepada beberapa sektor dan kelompok masyarakat yang tertentu yang berpengaruh.
Rakyat marhaen mestilah diselami kehidupan mereka. Kelompok perniagaan, bidang-bidang
kewanitaan dan golongan akademik sebagai contoh adalah medan yang perlu
dikuasai.
3.Di dalam lapangan tarbiyah hendaklah
ditumpukan kepada pembinaan kualiti yang tertentu ke atas kelompok kepimpinan
masa depan terutama di dalam sudut fikrah dan Iman. Inilah medan paling utama.
Inilah kumpulan hari ini yang mengambil peranan kumpulan sahabat di zaman
RasuluLlah sallaLlahu alaihi
wasallam.
4. Di lapangan politik hendaklah
ditumpukan kepada kemajuan pemikiran dan praktikalnya di dalam politik hubungan
dalam dan luar negara termasuk dengan non muslim agar dapat keluar daripada
masalah dalaman dan sekatan oleh pihak luar selain merealitikan maksud alamiahnya Islam. Kefahaman politik yang terlalu dibayangi ujian
dan serangan musuh yang mewujudkan politik perang, politik eksklusif dan
politik taqlid hendaklah diperbaharui kefahamannya agar gerakan Islam terus maju atau setidak – tidaknya tidak terus
ketinggalan di dalam memahami untuk memimpin umat.
Penutup
PAS adalah sayap dan jentera sebuah gerakan Islam sedunia yang lahir daripada sunnah perjuangan dan
tuntutan agama. Ia lahir daripada keruntuhan yang menuntut binaan baru ke atas
khilafah Islamiyah. Justeru Pas mestilah memiliki segala ciri – ciri gerakan
hizbuLLah demi mendapat janji kemenangan daripada Allah.
Gerakan Islam hendaklah
sentiasa membuka pintu tajdid Islami
terutama di zaman hari ini yang semakin cepat berkembang dan berubah. Apapun
yang lebih penting adalah menjaga keaslian sebuah gerakan dakwah nabawiyah
untuk umat manusia sejagat.
Selepas membaca artikel ini, saudara telah
memahami;
1.Gerakan Islam adalah
sebuah gerakan ke arah Islam yang sempurna dan menyeluruh sebagaimana tuntutan al
Quran dan al-Hadis.
2 – Gerakan Islam saling
bersatu di seluruh dunia demi mencapai matlamat Islam membina khilafah Islamiyah
yang unggul.
3 – Kepentingan tajdid Islami di dalam
menyempurnakan proses pembinaan harakah dan pencapaian matlamat.
4 – Memahami politik Islam dalam konteks Pas sebagai gerakan Islam.
5 – Memahami keutamaan kerja, pengagihan tugas
dan penumpuan dan kepakaran demi kesan dan hasil yang sempurna dan menyeluruh.
No comments:
Post a Comment