Kewajiban Merealisasikan Islam
Sebagai Addin Yang Syamil.
MUQADDIMAH.
الحمد
لله الذي أرسل رسوله بالهدى ودين الحق, ليظهره على الدين كله ولو كره المشركون.
أشهد أن لآ اله الا الله وحده لا شريك له, له الملك وله الحمد, وهو حى لا يموت,
وهو على كل شيء قدير, والصلاة والسلام على أشرف الأنبيياء والمرسلين سيدنا ومولانا
محمد, وعلى آله وأصحابه ومن تبعهم باحسان
الى يوم الدين, وبعد
Islam
sebagai agama yang paling sempurna diatas muka bumi Allah yang melengkapi semua
aspek kehidupan manusia. Sebagai sebuah Addin, Islam membuktikan kejayaan yang
amat gemilang di setiap zaman perlaksanaannya sama ada zaman Rasulullah SAW,
para sahabat dan para tabi’en. Kejayaan ini bukan saja mencakupi urusan duniawi
dan ukhrawi malah ianya diberkati dan diberi ganjaran oleh Allah SWT.lantaran
itulah Allah Mewajibkan keatas setiap hambanya untuk terus berjuang dan
memastikan syariatnya sentiasa diamalkan diatas muka bumi Allah SWT ini. Firman
Allah SWT dalam surah At-Taubah Ayat 33:
Yang bermaksud : Dia lah Yang telah mengutus RasulNya (Muhammad)
Dengan membawa petunjuk dan ugama Yang benar (ugama Islam), untuk dimenangkan
dan ditinggikanNya atas Segala ugama Yang lain, Walaupun orang-orang musyrik
tidak menyukainya.
PENGERTIAN ADDIN DARI
SUDUT BAHASA.
Addin dari
sudut bahasanya disebut oleh ahli-ahli bahasa dengan berbagai-bagai
pentafsiran. Pentafsiran ini boleh disimpulkan kepada tiga pengertian yang
utama iaitu:
1) Di ambil dari
perkataan ( دانه دينا ) yang membawa makna penguasaan, penghakiman, pengurusan,
perhitungan keatas sesuatu perkara. Hal ini sebagaimana firman Allah SWT dalam
surah al fatihah Ayat 4 :
Yang bermaksud : Yang
Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari Akhirat).
2) Dari
perkataan (دان له أو الدين لله )
yang membawa makna taat dan patuh.
3) Dari
perkataan ( دان بالشىء ) yang membawa makna
pegangan agama atau mengambil sesuatu ajaran untuk dijadikan pegangan.
Semua ini
membawa erti seseorang yang patuh dan tunduk kepada ajaran dan agama tertentu
yang membawa kepada pengabdian diri untuknya.
PENGERTIAN ADDIN DARI KACA
MATA ISLAM.
Perkataan
addin dari sudut istilah yang dipakai dalam Islam ialah agama yang dicipta oleh
Allah SWT untuk manusia sejagat sebagaimana Firman Allah SWT dalam surah Aali
Imran Ayat 19 :
Yang bermaksud : Sesungguhnya ugama (yang benar dan diredai)
di sisi Allah ialah Islam. dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) Yang diberikan
Kitab itu tidak berselisih (mengenai ugama Islam dan enggan menerimanya)
melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan Yang sah tentang
kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki Yang ada
Dalam kalangan mereka. dan (ingatlah), sesiapa Yang kufur ingkar akan ayat-ayat
keterangan Allah, maka Sesungguhnya Allah amat segera hitungan hisabNya.
Firman Allah
SWT lagi dalam surah yang sama Ayat 85 :
Yang bermaksud : Dan sesiapa Yang mencari ugama selain ugama
Islam, maka tidak akan diterima daripadanya, dan ia pada hari akhirat kelak
dari orang-orang Yang rugi.
Firman Allah
SWT lagi dalam surah al Nisa’ Ayat 171 :
Yang bermaksud : Wahai ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani)!
janganlah kamu melampaui batas dalam perkara agama kamu, dan janganlah kamu
mengatakan sesuatu terhadap Allah melainkan yang benar
Firman Allah
SWT lagi dalam surah Al A’araf Ayat 51:
Yang bermaksud : (Tuhan berfirman: orang-orang kafir itu
ialah) orang-orang yang menjadikan perkara-perkara ugama mereka sebagai hiburan
Yang melalaikan dan permainan, dan orang-orang Yang telah terpedaya Dengan
kehidupan dunia (segala kemewahannya dan kelazatannya). oleh itu, pada hari ini
(hari kiamat), Kami lupakan (tidak hiraukan) mereka sebagaimana mereka telah
lupa (tidak hiraukan persiapan-persipan untuk) menemui hari mereka ini, dan
juga kerana mereka selalu mengingkari ayat-ayat keterangan kami.
Kesimpulannya,
perkataan Addin tidak boleh di khususkan kepada agama Islam yang benar
semata-mata kerana perkataan ini diguna pakai juga oleh Allah SWT kepada agama yang tidak benar yang wujud di atas muka bumi
ini.
Firman Allah
SWT dalam surah Ali Imran Ayat 85:
Yang bermaksud : Dan sesiapa Yang mencari ugama selain ugama
Islam, maka tidak akan diterima daripadanya, dan ia pada hari akhirat kelak
dari orang-orang Yang rugi.
Firmannya
lagi dalam surah al nisa’ Ayat 171:
Yang bermaksud : Wahai ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani)!
janganlah kamu melampaui batas Dalam perkara ugama kamu, dan janganlah kamu
mengatakan sesuatu terhadap Allah melainkan Yang benar
KEWAJIBAN
MENEGAKKAN ISLAM SEBAGAI ADDIN YANG SYAMIL.
Oleh kerana
Islam adalah sebuah agama yang paling sempurna yang diturunkan oleh Allah SWT
kepada hambanya, maka sudah tentu Allah SWT memfardukan kepada seluruh hambanya
untuk mengamalinya. Berdasarkan kepada nas-nas yang amat banyak didalam Al
Quraan dan Al Sunnah jelas menunjukkan bahawa setiap individu muslim mestilah
berusaha untuk menegakkan syariat Islam dimana jua mereka berada. Firman Allah
SWT dalam surah Yusuf Ayat 56:
Yang bermaksud : Dan Demikianlah caranya, Kami tetapkan
kedudukan Yusuf memegang Kuasa di bumi Mesir; ia bebas tinggal di negeri itu di
mana sahaja Yang disukainya. Kami limpahkan rahmat Kami kepada sesiapa sahaja
Yang Kami kehendaki, dan Kami tidak menghilangkan balasan baik orang-orang Yang
berbuat kebaikan.
Firmannya
lagi dalam surah al Qasas Ayat 5:
Yang bermaksud : Dan Kami hendak berihsan Dengan memberikan
pertolongan kepada kaum Yang tertindas di negeri itu, dan hendak menjadikan
mereka pemimpin-pemimpin, serta hendak menjadikan mereka orang-orang Yang
mewarisi (Apa Yang dimiliki oleh Firaun dan kaumnya).
Firmannya
lagi dalam surah al Hajj Ayat 41 :
Yang bermaksud : Iaitu mereka (umat Islam) Yang jika Kami
berikan mereka kekuasaan memerintah di bumi nescaya mereka mendirikan
sembahyang serta memberi zakat, dan mereka menyuruh berbuat kebaikan serta
melarang dari melakukan kejahatan dan perkara Yang mungkar. dan (ingatlah) bagi
Allah jualah kesudahan Segala urusan.
Rasulullah
SAW juga banyak menyebut didalam hadis baginda tentang urusan perjuangan Islam
ini. Antara lainnya sabda Baginda SAW:
تلزم جماعة المسلمين وامامهم
Maksudnya:
Hendaklah kamu bersama-sama jamaah Islam dan pemimpinnya.
عليكم بالجماعة, فمن شذا شذا في النار
Maksudnya:
Wajib keatas kamu bersama-sama dengan jamaah Islam, berang siapa
yang mengasingkan diri dengannya maka dia akan disisih 0leh Allah SWT kedalam
neraka.
يد الله مع الجماعة
Maksudnya:
Pertolongan
Allah SWT sentiasa bersama dengan jamaah.
Ayat-ayat
dan hadis-hadis di atas jelas menunjukkan bahawa setiap individu yang beriman
kepada Allah SWT mestilah menggabungkan diri mereka dengan perjuangan Islam untuk
menegakkan syariat Allah SWT.
KEPENTINGAN
NEGARA ISLAM YANG BERDAULAT.
Pemerintahan
Islam merupakan perkara asas dalam Islam. Dengan wujudnya Negara Islam maka
hukum hakamnya akan dapat dilaksanakan. Oleh itu usaha untuk mewujudkan sebuah
Negara Islam merupakan agenda terbesar gerakan Islam. Pentingnya pemerintahan
Islam ini kerana dengan adanya Negara Islam maka umat Islam akan mempunyai
kedaulatan dan kemuliaan. Rasulullah SAW sangup melakukan apa saja demi untuk
mempastikan Islam tertegak di atas muka bumi Allah ini kerana dengan adanya
negara Islam maka hukum Allah akan dapat dilaksanakan dengan teratur dan sekali
gus Islam akan dapat dilihat oleh semua manusia. Antara kesan dari wujudnya
negara Islam ialah:
1) Pelembagaan
negara berasaskan syariat Islam dapat dinobatkan.
2) Seluruh
sistem hidup manusia akan berasaskan kepada AlQuraan, Al Sunnah, Ijma’ dan
Qias.
3) Urusan amar
makruf dan nahyi mungkar akan terlaksana secara menyeluruh.
4) Jaminan
keselamatan dan keamanan kepada semua kaum adalah terjamin.
5) Ekonomi
negara akan selamat dan tidak berlaku penyelewengan berterusan.
6) Jaminan
sistem pendidikan bermoral untuk semua kaum.
7) Memiliki
kekuatan ketenteraan yang berasaskan kepada semangat jihad fi sabilillah.
8) Jaminan
kebebasan beragama dan kebebasan bersuara dikalangan penganut manoriti.
9) Lain – lain
jaminan yang sentiasa akan di beri oleh ahlul al hal wal aqd.
PENDEKATAN BERSTERATEGIK
MEMPERKENALKAN ISLAM SEBAGAI ADDIN YANG SYAMIL.
Bagi sebuah
parti Islam yang memperjuangkan Islam PAS meletakkan sasaran kepada manusia
sejagat adalah sasaran paling besar dan utama dalam programnya.Dengan adanya
ruang demokrasi yang ada walaupun penuh dengan penipuan, PAS bukan saja melihat
aspek kemenangan dalam pilihanraya bahkan PAS meletakkan matlamatnya yang lebih
jauh yaitu untuk memperkenalkan dasar perjuangannya (Islam) kepdada masyarakat
umum disamping matlamat untuk menyelamatkan akidah manusia didunia ini.
Diantara medan dakwah yang perlu ditumpukan oleh pendakwah-pendakwah PAS antara
lainnya ialah:
Dakwah
fardiyah
Dakwah
fardiyyah memainkan peranan yang besar dalam menyelamatkan akidah manusia.Tugas
dan tanggongjawab ini mesti diambil oleh para alim ulama PAS agar tanggong
jawab dakwah Islamiah benar-benar terlaksana dalam PAS. Penulis ingin tegaskan
disini bahawa lapangan dakwah kepada madu’u luar terutamanya kepada masyarakat
non muslim masih ditahap lemah dalam parti kita. Maka peluang berdakawah yang
amat luas yang dianugerah oleh Allah ini mesti direbut oleh setiap pendakwah
dan ia adalah fardu ain keatas mereka. Hubungan individu dengan sasaran amat
mustahak dan mesti dirancang dengan rapi. Firman Allah S.W.T dalam surah al
Baqarah Ayat 143 :
Yang bermaksud : Dan Demikianlah (sebagaimana Kami telah
memimpin kamu ke jalan Yang lurus), Kami jadikan kamu (Wahai umat Muhammad)
satu umat Yang pilihan lagi adil, supaya kamu layak menjadi orang Yang memberi
keterangan kepada umat manusia (tentang Yang benar dan Yang salah) dan
Rasulullah (Muhammad) pula akan menjadi orang Yang menerangkan kebenaran
perbuatan kamu
Dakwah
melalui lisan dan tulisan.
Gabungan PR
pada hari ini amat baik dan semakin erat.Program-program bersama antara
pimpinan PAS dengan rakan-rakan dalam pakatan rakyat menjadi kebanggaan
bersama. Semangat menganjurkan program bersama ini merupakan medan terbaik yang
boleh digunakan untuk memberi penjelasan Islam untuk semua. Penampilan PAS pada
hari ini untuk member penjelasa isu-isu semasa yang berasaskan kepada Islam
diterima baik oleh semua pihak.
Dakwah
secara lisan dan tulisan ini bukannya suatu yang senang, bahkan ianya
memerlukan penguasaan ilmu islam yang tinggi disamping memiliki hikmah dan
bijaksana agar ianya tidak member kesan buruk didalam percaturan politik
semasa.
Dakwah
melalui tauladan
Qudwah dan
tauladan merupakan elimen penting didalam dakwah Islamiah. PAS sebagai parti
politik dakwah yang telah menjangkau usia yang matang sudah pastinya tampil
dengan matang ditengah-tengah kancah politik. Pengalaman PAS bersama dengan
Angkatan Perpaduan Ummah, CCC dan Barisan Alternatif sudah cukup untuk PAS
menunjukkan qudwahnya kepada umum.PAS yang tak pernah mengkhianati rakan-rakan
pakatannya sebelum ini meyakinkan semua pihak untuk bekerjasama dengan kita.PAS
juga tidak ada rekod melompat parti dalam era kepimpinan ulama.Semua ini adalah
berpunca dari PAS mempunyai prinsip Islam yang jelas.Gambaran ini jelas member
isyarat dakawah kepada semua pihak.
PENDEKATAN
MELALUI TINDAKAN POLITIK.
Sejarah
pilihanraya yang diceburi oleh PAS sebanyak 12 penggal ternyata belum lagi
mencapai kemenangan diperingkat persekutuan.Kemenangan yang dicapai di beberapa
negeri belum lagi dapat dilaksanakan Islam secara menyeluruh.Lantaran itulah
kemenangan PAS secara menyeluruh amat-amat mustahak dalam isu perlaksanaan
Islam yang menyeluruh ini. Pengalaman PAS menghadapi pilihanraya secara
persedirian sudah beberapa kali dan gabongan pas dengan parti-parti politik
lain sebelum ini sudah masak untuk PAS membuat ketetapan untuk bersama dengan
Pakatan Rakyat untuk pilihanraya kali ke 13 akan dating. PAS melalui Majlis
Syura Ulama dan Dewan Ulama telah berbincang masak dalam perkara pakatan yang
unik ini. Melalui cara pertandingan dua parti utama ini menampakkan kepada PAS
lebih cerah untuk meraih kemenangan dan lebih mudah untuk melaksanakan Islam di
Malaysia secara syumul. Parti-parti lawan yang bergabong dibawah Barisan
Nasional juga melihat munculnya Pakatan Rakyat ini sebagai cabaran hebat yang
menggerunkan mereka.
KERAJAAN
ISLAM ADALAH SYARAT UTAMA UNTUK MENEGAKKAN ISLAM SEBAGAI ADDIN YANG SYAMIL.
Kesyumulan
Islam yang mencakupi setiap urusan kehidupan manusia di dunia dan juga dihari
akhirat maka Allah SWT telah menetapkan bahawa Syariatnya didunia ini menjadi
kayu pengukur kejayaan manusia dihari akhirat.Hubungan manusia dengan Allah dan
juga sesama manusia didunia ini mestilah digerakkan melalui penguatkuasaan
sebuah kerajaan Islam sebagaimana yang dilaksanakan oleh Rasulullah SAW dizaman
Madinah Al Munawwarah.
PERJUANGAN
MEWUJUDKAN NEGARA ISLAM MESTI MELALUI JAMAAH ISLAM YANG SATU.
Tidak ada
satu teori yang mampu melahirkan sebuah negara Islam kecuali melalui sebuah
perjuangan yang panjang yang dipelopori oleh sebuah jamaah Islam. Rasulullah
SAW, walaupun seorang rasul, baginda tetap mengumpulkan kekuatan bersama dengan
para sahabat lain untuk menguruskan perjuangan Islam yang penuh dengan ujian
dan dugaan.Ujian dalam perjuangan tidak mungkin dapat diatasi secara individu
dan tidak pernah berlaku dalam sejarah perjuangan Islam. Malah sekiranya
seorang pejuang Islam dibunuh maka siapakah yang akan menggantikan perjuangannya?.
Kesatuan
dalam harakah Islamiah juga terlalu mustahak untuk diambil kira oleh semua
pejuang-pejuang Islam kerana dengan kesatuan ini umat Islam akan menjadi kuat,
manakala perpecahan atau ta’ddud jamaah akan melemahkan perjuangan Islam itu
sendiri. Sejarah telah banyak membuktikan perkara ini, malah Allah SWT banyak
memaparkan firmannya dalam Al Quraan al Karim. Firmannya dalam surah al saf Ayat 4:
Yang bermaksud : Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang Yang
berperang untuk membela ugamaNya, Dalam barisan Yang teratur rapi, seolah-olah
mereka sebuah bangunan Yang tersusun kukuh.
Sabda
Rasulullah SAW:
كانت بنو اسرائيل
تسوسهم الأنبياء, كلما هلك نبي خلفه نبي,
فاني لا نبي بعدي فسيكون خلفاء فيكثرون, فقالو فما تأمرونا يا رسول الله,
قال فوا ببيعة الأول فالأول.
Maksudnya:
Adalah bani Israil itu disusuli oleh nabi-nabi yang ramai, setiap
nabi yang dibunuh akan diganti nabi lain oleh Allah SWT. sesungguhnya aku (
Rasulullah) adalah nabi paling akhir. Tidak ada lagi nabi selepas ku, akan
tetapi akan ada pemimpin (kumpulan) yang banyak. Bertanya sahabat, sekiranya
kami berkesempatan dizaman itu apa tindakan yang harus kami lakukan?. Jawab
Rasulullah, hendaklah kamu berbaiah (meberi wala’) kepada kumpulan (jamaah)
yang pertama itu lebih utama.
PENUTUP.
Ternyata
Islam adalah agama penyelamat untuk manusia sejagat sebagaimana ianya pernah
berlaku disepanjag pemerintahan Islam sejak zaman berzaman.Islam telah
menyelamat manusia dizaman jahiliyyah dar sistem perhambaan kepada keadilan,
darpada kegelapan jahiliyyah kepada cahaya Islam, daripada kemunduran kepada
permodenan dan daripada perhambaan manusia kepada kehambaan kepada Allah SWT.Kepincangan
yang berlaku pada hari ini sewajarnya menyedarkan manusia bahawa sistem yang
diamalkan di Malaysia adalah sistem rekaan manusia yang gagal dan tak mungkin
berjaya memerlukan kepada penggantian sistem yang terjamin iaitu Islam yang
syumul.
BIBLIOGRAFI:
1) AL QURAAN AL
KARIM.
2) TERJEMAHAN
AL QURAAN PIMPINAN AL RAHMAN.
3) SAHIH AL
BUKHARI.
4) SAHIH MUSLIM
5) DR YUSUF AL
QARADAWI, ADDIN WASIASAH.
6) DAIRAH AL
MAARIF AL ISLAM AL MUTARAJJIMAH.
7) MUHAMMAD
ABDULLAH DRAZ, ADDIN.
8) ABU AL
BALQA’, AL KULIYYAT.
9) ABDUL KARIM
ZAIDAN, USUL AL DAKWAH.
DISEDIAKAN
OLEH:
Saudara kamu
dalam Islam,
NIK MUHAMMAD
ZAWAWI BIN SALLEH,
1/12/2010.
No comments:
Post a Comment