9- Cara
untuk mendapat “makan haram “ mudah rintangan dan halangan mudah
diatasi.
Keadaan ini dapat kita saksikan
sekarang ini, riba , penipuan , rasuah dan sebagainya terdedah dimerata-rata
tempat bagai mereka yang suka untuk melakukannya , sedangkan jalan untuk “
makan halal” cukup susah untuk dilakukan, sebab itulah ramai yang terus menghala
kejalan “ makan haram “ kerana mudah dapat , lain pula dengan jalan “ makan
halal”.
10- Beranggapan bahawa berusaha untuk mendapat
“makan haram” itu adalah satu
kemahiran dan kepintaran .
Memang terdapat dikalangan manusia
ini yang menganggap bahawa usaha untuk mendapat makan haram itu adalah salah
satu dari kemahiran hidup yang mesti dikuasainya, maka dengan anggapan ini
mereka bermati-matian berusaha untuk mendapat “ makan haram” terutama sekali
apabila mendapat galakkan dan penghargaan daripada yang berada disekelilingnya
dari kumpulan ini, ini terdapat disetiap zaman dan persekitaran.
11-Ingin
berlagak seperti orang kaya dan ternama .
Kadang-kadang berlakunya “makan
haram, “ ini disebabkan seseorang itu ingin berlagak macam orang-orang kaya dan
ternama, untuk itu tidak ada jalan lain melainkan dengan berusaha secara haram
bagi mencapai matlamatnya, inilah keadaan kebanyakkan manusia hari ini, mereka
menyangka bahawa manusia itu menilai mereka dengan sebab banyak harta, hidup
mewah, oleh itu, malalui jalan pintas dengan cara “ makan haram” tanpa
memikirkan akibat buruk yang akan menimpanya.
12-Manusia lemah (tidak mampu) mengawas dan
memantau.
Oleh kerana
manusia itu lemah (tidak mampu) mengawas dan memantau secara terperinci tentang
sumber kemasukkan atau pendapatan seseorang samada halal atau haram seterusnya
menjatuhkan hukuman samada hudud atau ta’zir menyebabkan orang melakukan “
makan haram” pepatah mengatakan المَالُ السَّائِبُ يُعَلِّمُ
السَّرِقَةَ
Yang bermaksud : harta benda yang tidak ada pengawasan “ penjagaan “
mengajar menusia mencuri.
Lantaran
itu, pengawasan manusia terhadap harta merupakan sebahagian daripada kebajikan
dan kebaikan individu dan jamaah.
Yang bermaksud:
Dan
orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong
bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan, dan melarang
daripada berbuat kejahatan;
Rasulullah صلى الله عليه وسلم mengawas dan memantau
petugas-petugas baginda setiap yang layak berhak diberi ganjaran. Dari Abi
Humaid Assaidi R.A berkata : Rasulullah صلى الله عليه وسلم melantik seorang lelaki
dari suku الأزد dikenali namanya إِبْن الأُتْبِيَّة (اللُّئْبِيَّة) sebagai ‘amil zakat. Maka apabila ia datang kepada Rasulullah صلى الله عليه وسلم (untuk menyerah zakat)
katanya , ini untuk engkau dan yang ini (dihadiah untuk aku). Berkata Rasulullah
صلى الله عليه وسلم:
Yang bermaksud : Jika seseorang itu duduk dirumah bapanya atau di
rumah ibunya,tunggu tengok , adakah dia diberi hadiah atau tidak ? demi yang
nyawaku ditangannya , tidak ada sesiapa yang mengambil sesuatu daripada harta
ini melainkan pada hari kiamat kelak ia akan menanggung di atas tengkoknya,
jika sekiranya unta dengan suaranya sekali رغاء . jika lembu dengan suaranya sekali
خوار dan jika
kambing dengan suaranya sekali تيعر (tanggung hidup-hidup). Kemudian baginda mengangkat
tangannya hingga kelihatan putih ketiaknya, lalu berkata : اللهم هل بلغتُ، اللهم هل بلغت ثلاثا
13-Tidak peduli (tak ambil kesah) halal atau
haram.
Diantara sebab-sebab berlaku makan haram , ialah
disebabkan seseorang itu tidak peduli (tak ambil kesah) haram ataupun halal,
kerana seseorang itu apabila segala pancainderanya menjadi bodoh dan bebal,
mati perasaannya dia tidak peduli lagi haram atau halal, segala tumpuannya
ialah memuas dan memenuhkan kehendak nafsunya dengan apa cara sekalipun, dan
Rasulullah صلى الله عليه وسلم telah
menyatakan dalam hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah R.A : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : يأتي على الناس
زمان لا
يبالى المرءُ ما أخذ : أمن
الحلال أم من الحرام.
Yang bermaksud : Akan datang satu zaman kepada manusia , yang mana
seseorang itu tidak peduli lagi apa yang diambil , adakah daripada benda yang
halal atau daripada benda yang haram , dan banyak lagi sebab-sebab yang membawa
manusia kepada “makan haram”.
KEEMPAT
: KESAN-KESAN DAN AKIBAT DARIPADA MAKAN HARAM.
Terdapat akibat dan kesan yang mudharat dan merosakkan
hasil dari makan haram samada terhadap “amilin” dan juga “ kerja-kerja Islam”
A) Kesan-kesan
terhadap Amilin banyak, kami sebut sebahagian daripadanya.
1- Hati menjadi sakit (gering) seterusnya
(hati mati), keadaan ini boleh membawa ke Neraka.
Hati menjadi sakit (gering) disebabkan terlibat dengan
kejahatan dan maksiat , apabila kejahatan dan maksiat berterusan dan tidak
berkesudahan, akhirnya hati menjadi mati. “makan haram” merupakan sebesar-besar
maksiat dan kejahatan.
Sebelum
ini kita telah huraikan tentang “ ahwal hati” , hati menjadi sakit dengan
melakukan dosa yang pertama, dan apabila ia berterusan dalam maksiat, kejahatan
dan dosa, dia akan menjadi “mati” tertutup dan berkarat.
Apabila
hati sakit ataupun sudah mati, tugasnya (hati) sudah terpesong iaitu
mengarahkan tanggungjawab yang dibebankan keatas “tuan hati tadi” sebaliknya
“hati” mengarahkan tuannya kea rah kejahatan dan kemusnahan , maka hiduplah ia
dalam maksiat dari hujung rambut hingga ke hujung kaki sehinggalah ia mati,
maka sudah pastilah kesudahannya api Neraka .
والعياذ
بالله .
Rasulullah
صلى
الله عليه وسلم menarik
perhatian kita kerana perkara tersebut dengan sabdanya
: وقد لفت النبي صلى الله عليه وسلم
النظر إلى ذلك بقوله : ( يا كعب بن عجرة، إنه لا
يدخل الجنة لحم نبت من سحت، النار أولى به)
Yang bermaksud : Wahai
Ka’ab Bin A’jrah : Sesungguhnya tidak boleh masuk syurga daging yang tumbuh
(membesar) dengan sumber haram, maka api neraka lah yang lebih utama dengannya.
Generasi
muslimin silam amat mengambil berat tentang perkara ini mereka menegah dan
mencegah terus daripada “makan haram”. Daripada ‘Aishah R.A. katanya : Saiyidina
Abu Bakar Assiddiq mempunyai seorang gaji (khadam)dia pernah menjadi tukang
tilik (dizaman jahiliah), Saiyidina Abu Bakar pernah makan makanannya yang
dibeli hasil tilikan tersebut, suatu hari khadam bawa lagi makanan, maka Saiyidina
Abu Bakar makan makanan tersebut, lalu khadam berkata kepada Saiyidina Abu
Bakar R.A , tahukah apa yang engkau makan?kata Abu Bakar , apa dia? Kata khadam
: Di zaman jahiliah dulu aku jadi tukang
nujum dan aku telah menujum kepada seorang lelaki, padahal sebenarnya aku “
Nujum Pak Belalang sahaja,aku tidak pandai bernujum, Cuma aku tipunya sahaja.”
Pada suatu hari : lelaki itu bertemu dengan saya, lalu dia beri makanan yang
engkau makan itu, (mendengar yang demikian)lantas Saidina Abu Bakar memasukkan tangan (jari) ke
dalam mulutnya, lalu ia muntah mengeluarkan semua isi perutnya.
2- Resah
gelisah , gelora jiwa.
Oleh
kerana “makan haram” hati menjadai hitam dan rosak seperti yang telah disebut
sebelum ini, akhirnya menyebabkan rasa resah gelisah dan jiwa bergelora,
sebagaimana
Firman Allah سبحانه وتعالى dalam سورة البقرة ayat 275 :
Yang Bermaksud : Orang-orang
yang memakan (mengambil) riba itu tidak dapat berdiri betul melainkan seperti
berdirinya orang yang dirasuk Syaitan dengan terhuyung-hayang kerana sentuhan
(Syaitan) itu. Yang demikian ialah disebabkan mereka mengatakan: "Bahawa
sesungguhnya berniaga itu sama sahaja seperti riba". Padahal Allah telah
menghalalkan berjual-beli (berniaga) dan mengharamkan riba.
3- Doa tidak di makbulkan.
“Makan Haram” menyeret tuannya kea
rah melakukan maksiat dan kejahatan , keadaan inilah yang menjadi hijab hingga
doanya tidak diterima oleh Allah .
Firman Allah سبحانه وتعالى dalam سورة
البقرة ayat 172 :
Yang
bermaksud : Wahai orang-orang yang beriman! Makanlah dari benda-benda yang
baik (yang halal) yang telah Kami berikan kepada kamu, dan bersyukurlah kepada
Allah, jika betul kamu hanya beribadat kepadanya.
4- Berlaku bencana , menyapu licin segala kebaikan.
“Makan
Haram” mungkin ditimpa bencana bala yang menyebabkan hilang segala kebaikan seperti
Firman Allah
سبحانه
وتعالى dalam سورة
الشورى ayat 30:
5-Kewajipan tidak dilaksanakan , maksiat
dan kejahatan menjadi keutamaan.
“Makan haram” menyebabkan berat
untuk bergerak bagi menunaikan kewajipan, keutamaan yang diberi hanyalah untuk
maksiat dan kejahatan, orang yang tidak menunaikan tanggungjawab dan
kewajipannya , sudah tentu maksiat dan kejahatan adalah idamannya , akhirnya ia
dikelilingi bencana dan musibah dari
segenap penjuru, Allah tidak terima doanya, segala permohonan ditolak.
B) Kesan terhadap kerja-kerja Islam.
Kesan-kesannya banyak, kami sebutkan
sebahagian daripadanya.
1- Pengeluaran lemah, pembangunan terkandas.
2- Memakan masa yang panjang, memerlukan perbelanjaan yang
banyak.
Diterjemah
Oleh, Disediakan
oleh,
Tuan Syeikh
Haji Ismail Bin Kamis Lajnah
Tarbiah Dan Kapimpinan PAS Kedah
30 Ogos 2013
- 23 Syawal 1434
tarbiahpaskedah.blogspot.com
No comments:
Post a Comment