Imam Syahid Hasan Al Banna pernah berkata:
“Rukun Bai’at Kita ada sepuluh, maka jagalah!”
Apakah sepuluh bai’ah itu? Berikut
adalah huraian persetian atau janji setia yang telah dipersetujui,
sebagai asas kepada perjuangan Ikhwanul Muslimin.
1. Al-FAHM
Iaitu faham dan seterusnya meyakini
bahawa fikrah kita adalah Fikrah Islamiah yang sebenar. Kefahaman adalah
kunci kepada keselamatan dan kejayaan dakwah kita kerana tidak mungkin
Islam itu diperjuangkan oleh mereka yang tidak memahami Islam itu
sendiri. Pepatah Arab pernah menyebut (ﻪﻳﻁﻌﻳﻻ ﺀﻲﺷﻟﺍﺩﻗﺎﻓ) yang bermaksud
“orang yang tidak memiliki sesuatu itu tidak mungkin dapat memberinya”.Kefahaman yang dikendaki di dalam Rukun Bai’ah ini meliputi pecahannya yang dikenali sebagai al-Usool al-Isyreen (Usul 20) oleh al-Imam asy-Syahid Hasan al-Banna.
2. AL-IKHLAS
Keikhlasan di sini bermaksud petugas
Amal Islami mestilah meletakkan qasad atau niat pada perkataan dan
perbuatannya secara menyeluruh kerana Allah, tanpa mempunyai apa-apa
maksud terhadap keinginan harta, kemegahan atau gelaran. Dengan demikian
itu jadilah ia Jundi (tentera) Fikrah dan Aqidah, bukannya jundi
kemaslahatan.
3. AL-AMAL
Petugas hendaklah bekerja dan
melaksanakan kefahamannya serta merealisasikannya sebaik mungkin. Amal
di sini meliputi pengelokan diri, pembentukan rumahtangga Muslim,
pendidikan masyarakat, pembebasan tanah air, pengislahan pemerintahan
dan mengembalikan kedaulatan Islam di peringkat antarabangsa sehingga
tiada lagi fitnah dan jadilah agama itu keseluruhannya bagi Allah
(al-Anfaal: 39)
4. AL-JIHAD
Iaitu jihad yang kewajipannya
berlangsung sehingga ke hari Kiamat. Ia merujuk kepada Hadith
(ﺔﻳﻟﻫﺎﺟﺔﺘﻳﻣ ﺖﺎﻣﻭﺯﻐﻠﺍ ﻮﻧﻳﻡﻟﻭ ﺰﻐﻳ ﻢﻟﻭ ﺖﺎﻣﻥﻣ) yang bermaksud “Barangsiapa
mati dan tidak pernah berperang jihad serta tidak pernah berniat untuk
berperang jihad, maka matinya adalah mati jahiliah”.
5. AT-TADHIYYAH
Iaitu pengorbanan. Ia meliputi pengorbanan diri, harta, masa, hayat dan segala-galanya di jalan matlamat.
6. AT-THA’AH
Ketaatan yang dimaksudkan di sini adalah
ketaatan di dalam mematuhi perintah pimpinan dan melaksanakannya sama
ada di dalam keadaan susah atau senang. Ketaatan ini dipagari oleh
batas-batas perkara yang duduk di bawah ketaatan kepada Allah dan Rasul.
7. AT-TSABAT
Tsabat yang dikehendaki di sini adalah
berkekalannya petugas Amal Islami bekerja dan berjihad ke arah
merealisasikan matlamatnya tanpa diganggu gugat oleh panjangnya masa dan
berleretan tempoh sehinggalah ia mati bertemu Allah. Dengan demikian
itu ia berhasil memperolehi salah satu daripada dua kebaikan iaitu
tercapainya kemenangan atau syahid.
8. AT-TAJARRUD
At-Tajarrud bermaksud seorang Petugas
Amal Islami itu menyempurnakan fikrahnya tanpa terpengaruh, terganggu
atau terbawa-bawa dengan apa-apa campur aduk anasir yang berada di luar
fikrahnya sama ada anasir itu berbentuk pengaruh idea, prinsip mahu pun
individu. Menjadi kewajipan kepada kita untuk menghayati bahawa fikrah
kita adalah fikrah tertinggi, mulia dan sempurna.
9. AL-UKHUWWAH
Apa yang dikehendaki daripada Ukhuwwah
di sini adalah ikatan hati dan jiwa sesama petugas Amal Islami dengan
ikatan Aqidah. Sesungguhnya ikatan Aqidah adalah sekukuh-kukuh ikatan.
10. ATS-TSIQAH
Kepercayaan yang dimaksudkan di sini
adalah tenteramnya hati seorang Jundi itu kepada pemimpinnya, kemampuan
dan keikhlasan pemimpin itu. Tenteram hati itu begitu mendalam dan ia
tercerna dari kasih sayang, penghargaan, rasa hormat dan taat.rujukan asal : fikrahislam.com
untuk rujukan lebih jelas : klik sini
Pahala berpanjangan buat penulis
ReplyDelete