My Blog List

My Blog List

album lajnah tarbiah

Wednesday 14 December 2011

fakta tempoh berlakunya PRU

Pilihanraya Sebagai Wasilah Menegakkan Khilafah
Melantik pemerintah Islam yang akan menegakkan agama dan mentadbir Negara dengan agama adalah satu kewajipan yang telah disepakati oleh Sahabat Nabi saw dan para ulama. Dalilnya ialah ijma’ Sahabat melantik Khalifah selepas kewafatan Nabi saw.
Dalam konteks Malaysia, pilihanraya menjadi satu wadah yang dibenarkan menurut perundangan negara  untuk memilih pemerintah. Pilihanraya akan menentukan sama ada pemerintah yang terpilih memerintah menurut al-Qur’an dan Hadis atau menurut hawa nafsu. Berasaskan kepada hakikat ini penglibatan gerakan Islam dalam pilihanraya merupakan satu keperluan semasa bagi memastikan negara diperintah menurut Islam. Penglibatan dalam pilihanraya merupakan satu jihad fi sabilillah.
Kaedah Fiqh menegaskan: sesuatu yang tidak sempurna kewajipan lain melainkan dengannya, maka ia menjadi wajib. Dalam konteks semasa perundangan Malaysia harini menegakkan khilafah yang akan menegakkan agama dan mentadbir Negara dengan agama hanya boleh berlaku menerusi pilihanraya. Maka, penglibatan diri dalam pilihanraya adalah wajib.

No comments:

Post a Comment