My Blog List

My Blog List

album lajnah tarbiah

Thursday 29 December 2011

PERBEZAAN ISU MASJID ALOR MALAI DIROBOHKAN DAN SURAU SALIHIAH YANG AKAN DIROBOH DAN DIBANGUNKAN SEMULA





Surau baru berada dalam kompleks membeli belah, sukar dimasuki

Surau baru yang akan dibina berada di aras bawah kompleks dan boleh dimasuki dari luar pada bila-bila masa walaupun kompleks beli belah ditutup. Ia menampakkan syiar sebuah surau dari luar, ada kubah dan boleh melaungkan azan setiap kali masuk waktu solat. Sedangkan Madrasah Salihiah yang ada sekarang hanya di buka waktu Zohor dan Asar. Pada waktu lain surau dikunci dari luar dan tidak dimakmurkan sepanjang lima waktu.

Surau bernilai 100 tahun, ada nilai sejarah mesti dipertahankan

Sebenarnya bangunan surau yang kononnya bernilai 100 tahun di atas tapak itu sudah diroboh tahun 2007 dan dibina sebuah bangunan yang baharu (yang ada kini). Sebahagian besar bangunan itu adalah ruang pejabat yang disewakan kepada sebuah syarikat insuran, hanya satu ruang digunakan untuk bersolat. Bangunan itu baru berusia 4 tahun dan pampasan yang diberikan dengan menilai keseluruhan tanah dan bangunan tersebut.

Seluruh bangunan Madrasah Salihiah yang berusia 4 tahun itu adalah surau atau Rumah Allah

Rumah Allah adalah gelaran untuk bangunan surau atau masjid yang menepati syarat. Antara syaratnya ialah tandas mesti terpisah dari bangunan utama musolla seperti mana hampir kesemua masjid yang terdapat di dunia ini. Madrasah Salihiah tidak boleh dipanggil Rumah Allah kerana tandas, pejabat perniagaan dan surau berada dalam satu bangunan. Hanya satu ruang diguna untuk surau macam surau yang terdapat di mana-mana bangunan lain juga. 

 Sepatutnya ganti wakaf (RM1.48 juta) dibuat di sekitar lokasi tersebut juga

Cadangan itu mungkin baik tetapi persoalannya bagaimana hendak memenuhkan surau ganti wakaf yang dicadangkan itu sedangkan kawasan tersebut bukan perkampungan yang ramai orang Islam. Bukankah lebih baik memikirkan untuk memenuhkan surau baru di kompleks perniagaan yang dibina itu. Dan lebih baik juga RM1.48 juga diguna untuk membina surau di mana-mana kawasan ramai penduduk. Bukan setakat untuk solat tetapi juga untuk pelbagai kegiatan umat Islam yang lain. Pahala yang mengalir kepada pihak yang mewakaf tentulah lebih besar.

Wednesday 28 December 2011

PERTOLONGAN ALLAH



Firman Allah yang bermaksud;

Dan tidak ada yang lebih zalim daripada orang yang mengada-adakan perkara dusta terhadap Allah, sedang ia diajak kepada memeluk Islam; dan (ingatlah), Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada orang-orang yang zalim. Mereka sentiasa berusaha hendak memadamkan cahaya Allah (ugama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah tetap menyempurnakan cahayaNya, sekalipun orang-orang kafir tidak suka (akan yang demikian). Dia lah yang telah mengutus RasulNya (Muhammad SAW) dengan membawa hidayah petunjuk dan agama yang benar (agama Islam), supaya Ia memenangkannya dan meninggikannya atas segala ugama yang lain, walaupun orang-orang musyrik tidak menyukainya. (As-Saf: 8-9)

MUQADDIMAH

Bagi kaum musyrikin Mekah, perangan Badar merupakan peperangan yang tersangat menyakitkan buat mereka. Mengapa tidak ? Tentera mereka banyak yang korban, sebahagiannya menjadi tawanan dan yang lainnya lari berselerakan menyelamatkan diri dengan meninggalkan harta benda yang tersangat banyak. Padahal mereka telah membuat persiapan untuk menghadapi pertempuran ini dengan persiapan yang secukupnya. Mereka membawa pasukan tempur dengan persenjataan dan logistiknya, jauh lebih besar dan kuat dibandingkan pasukan kaum muslimin.

Secara teknikel ketenteraan, mereka memang mengungguli segalanya dibanding kaum muslimin. Akan tetapi semua itu tidak menjadi jaminan kemenangan, apalagi kemenangan yang gilang gemilang. Sebaliknya tentera Islam yang selama ini mereka remehkan, ternyata teramat sulit untuk dipatah dan dikalahkan.

FAKTOR KEMENANGAN MUSLIMIN DI BADAR

Banyak faktor yang menjadikan tentara Islam di medan Badar sukar dipatahkan, sehingga akhirnya mereka telah beroleh kemenangan. Diantaranya :

a) Adanya motivasi yang kuat dalam perjuangan menegakkan agama Allah.

Semangat jihad fi sabilillah memang sulit untuk dipadamkan. Sejarah telah memperlihatkan kepada kita betapa kesungguhan dan keikhlasan para mujahid Islam di medan Badar dalam membela agama Allah berjuang dengan mengorbankan segalanya adalah menjadi sebab kemenangan.

b) Ketaatan atau kepatuhan mereka kepada kepimpinan Rasulullah SAW

Ketaatan para sahabat terhadap Rasulullah SAW memang sukar dicari bandingannya. Ketaatan yang dijiwai oleh keimanan yang tertancap kuat di dalam dada mereka, sulit dipatahkan oleh hebat dan dahsyatnya pertempuran.

c) Pertolongan Allah yang turun di saat yang sangat tepat.

Pertolongan itu antara lain berupa turunnya hujan sebelum bermulanya peperangan. Hujan yang turun dengan lebat di daerah padang pasir dan bukit-bukit berbatu itu, banyak membawa keuntungan tersendiri bagi kaum muslimin. Bagi tentera Rasulullah SAW turunnya hujan itu, bagaikan mendapat ‘tentera bantuan’  yang sangat diperlukan di daerah yang kering kontang, sekaligus menghilangkan keragu-raguan dalam menghadapi musuh.

Maka benarlah, ketika Allah berfirman memberitahu kemenangan pasukan yang dibawa Rasul-Nya : "

Dan Dia ( Allah) telah menolong kamu dalam (perang) Badar, sedangkan jumlah kamu sedikit. Karena itu bertaqwalah kepada Allah, agar kamu berterimakasih ". (Ali Imran: 123)

UNDANG-UNDANG KEMENANGAN

Di dalam perjuangan, kemenangan tidak pernah datang secara tiba-tiba atau semberono tanpa sebab yang mendorong berlakunya kemenangan. Kemenangan hanya akan datang apabila berlaku undang-undangnya.

Undang-undang 1:
Kemenangan hanya datang daripada sisi Allah SWT. Siapa yang ditolong oleh Allah mereka tidak akan dikalahkan buat selama-lamanya, sekali apa pun perancangan yang disusun oleh musuh timur dan barat. Namun siapa yang Allah ingin hinakan, tiada siapa yang akan dapat membantu dan membantunya untuk memperoleh kemenangan. Undang-undang kemenangan ini dapat kita lihat dari peristiwa tentera Thalut yang dapat mengalahkan tentera Jalut sekalipun bilangan tenteranya sangat sedikit dibandingkan tentera Jalut. Demikian juga Allah telah pernah membantu tenteranya yang tidak memiliki senjata dan pengikut seperti yang berlaku kepada Rasulullah SAW pada ketika Nabi dan Abu Bakar As-Siddiq ketika bersembunyi di Gua Thur.

Undang-undang 2:
Allah tidak akan menolong siapa yang tidak menolongnya. Siapa yang menolong Allah, Allah pasti akan menolongnya, seperti firman Allah SWT;

Wahai orang-orang yang beriman. Jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu. (Muhammad: 7)

Yang dimaksudkan dengan menolong Allah ialah menolong agama-Nya dan berjuang untuk meninggikan kalimah-Nya serta berjihad untuk meletakkan syariat-Nya ditempat yang tertinggi. Kalau kita benar-benar berjuang dan kita benar-benar beriman kepada Allah kita pasti akan ditolong oleh Allah SWT, seperti firman-Nya;

Adalah menjadi tanggungjawab kami menolong orang-orang yang beriman (Ar-Rum: 11)

Undang-undang 3:
Seperti mana kemenangan tidak akan berlaku melainkan kepada orang-orang yang benar-benar beriman, maka demikian juga kemenangan tidak akan berlaku melainkan dengan sebab orang-orang yang beriman. Kemenangan Islam adalah hadiah untuk orang-orang beriman, dan ia juga akan berlaku dengan sebab mereka. Merekalah punca kemenangan Islam. Firman Allah yang bermaksud;

Dialah (Allah) yang telah memperkuatkan engkau (Wahai Muhammad) dengan kemenangan-Nya dan dengan sokongan orang-orang yang beriman (Al-Anfal:62)

GENERASI KEMENANGAN

Generasi perjuangan yang akan mewarisi kemenangan daripada Allah SWT adalah generasi yang lahir daripada ‘sumber Islam’ yang suci dan memahami Islam dengan kefahaman yang tepat mengenai Islam. Mereka tidak hanya Islam pada nama, tetapi merekalah generasi yang hidup dalam praktikal Islam. Kelainan mereka daripada orang lain, sehingga mereka dianggap asing, namun mereka hidup di tengah-tengah masyarakat menampilkan ketinggian akhlak Islam dan peradaban kemanusian yang sungguh tinggi. Mereka tidak pernah berduka oleh sedikitnya orang seperti mereka, yang menyebabkan timbul kekecewaan dalam diri mereka, kemudian mengambil sikap hidup bersendirian atau bersama kelompoknya sahaja, terasing diri daripada masyarakat, tetapi merekalah pendakwah yang sentiasa menyeru kepada Allah dan jalan-jalan kebenaran. Ciri-ciri generasi ini ialah;

a-Generasi yang hidup dalam reality yang nyata
Mereka berkerja dan berjuang di alam kenyataan. Mereka ‘tidak berenang di atas daratan dan tidak terbang tanpa menggunakan sayap’. Mereka memiliki impian, namun impian mereka bukan khayalan. Impian mereka adalah suatu yang tidak mustahil dapat dicapai. Mereka memahami sunnatullah di dalam perjuangan. Mereka memahami bahawa kejayaan di dalam perjuangan tidak dapat dicapai dalam masa yang singkat. Bahkan perjuangan memerlukan kesabaran yang sebegitu besar sebelum terciptanya sebuah kemenangan. Seumpama sepohon pokok yang rendang dan berbuah dengan lebat telah melalui proses yang panjang bermula ia adalah daripada sebiji biji benih.

b-Generasi yang berkerja
Mereka bukan golongan yang hanya tahu menyanyi terhadap kehebatan Islam di masa lampau, dan tidak juga hanya menyanyikan lagu-lagu bahawa Islam tetap akan menang pada masa akan datang, tapi mereka meyakini bahawa  kemenangan itu akan tercapai setelah mana berlaku usaha dan kerja yang tidak sedikit demi untuk menikmati harga sebuah kemenangan. Mereka meyakini bahawa kerja untuk mendaulatkan Islam adalah suatu kewajipan yang balasan pahalanya tetap ada di sisi Allah. Kerja mereka di medan jihad tidak pernah berhenti. Mereka tidak pernah terleka terhadap tugas-tugas jihad walau hanya untuk sesaat sahaja. Pertempuran mereka dengan musuh berterusan, samada musuh zahir ataupun musuh bathin. Mereka tidak pernah ‘membuang senjata’ dan tidak pernah ‘berhenti berehat’ oleh letihnya perjuangan.

c-Generasi yang bersifat Rabbani
Generasi yang bersifat Rabbani adalah generasi yang mereka hidup di atas muka dunia, tetapi dengan memiliki hati sebagai orang-orang akhirat. Mereka hidup di atas mukabumi, namun hati mereka menjangkau ke alam tinggi. Merekalah  tujuh golongan yang bakal bernaung di bawah arash Allah SWT pada hari yang tidak ada naungan melainkan arash Allah SWT di akhirat nanti. Hati mereka sentiasa bergantung kepada Allah, sementara lidah mereka tidak pernah kering daripada menyebut nama Allah. Mereka sentiasa sebuk mentaati Allah, jikalau mereka mencintai seseorang adalah kerana Allah, demikian juga membenci pun juga kerana Allah. Yang paling nenonjol sifat mereka ialah ‘mukhlisin’, mereka penuh sedar bahawa mereka diciptakan hanya untuk menjadi hamba kepada Allah. Mereka sedar bahawa apabila hidup di atas muka dunia sudah tersasar daripada matlamat ubudiyyah kepada Allah, mereka tidak akan mencapai kemuliaan dan ketinggian hidup di atas muka dunia.

TAZKIRAH KEMENANGAN

Adalah perlu menjadi peringatan kita, pertolongan Allah itu tidak hanya berlaku sebelum terjadinya peperangan, namun juga setelah peperangan berakhir. Iaitu ketika kaum musyrikin hendak menuntut balas atas kekalahan mereka. Dalam kitab "Ar-Rahiqul Makhtum" susunan As-Syeikh Shafiyyur Rahman Al-Mubarakfury diungkapkan dengan jelas perancangan mereka untuk membunuh Nabi SAW, namun telah digagalkan dengan pertolongan daripada Allah SWT.

Ada dua orang tokoh musyrikin Mekah. Umair bin Wahab dan Sofwan bin Umayyah, keduanya masing-masing diliputi dendam yang membara terhadap Nabi Muhammad SAW. Dendam keduanya bukan sekadar kerana pasukan mereka kalah besar di medan pertempuran, tetapi juga keduanya kehilangan anggota keluarganya yang terkasih. Umair kehilangan anak kesayangannya, Wahab bin Umair, yang ditawan kaum muslimin. Dan Sofwan kehilangan ayahnya dan anaknya yang mati terbunuh. Keduanya bertemu di Hijr, saling menghibur diri dan bersepakat untuk membunuh Nabi.

Kata Sofwan kepada sahabatnya, sesudah kekalahan di Badar, pasti akan datang kemenangan. Umair menyambutnya " engkau benar. Demi Allah, kalau tidak karena aku masih ada hutang yang harus aku lunasi dan kalau tidak karena keluarga yang kutakutkan akan musnah setelah kematianku, niscaya pada saat ini aku menunggang unta, akan ku temui Muhammad dan akan aku bunuh dia. Apalagi sekarang anakku menjadi tawanannya.". Sofwan menyahut :" Jika itu tekadmu, aku akan menanggung seluruh hutang-hutangmu. Aku akan melunasinya. Keluargamu adalah keluargaku juga. Tidak usah dibimbangkan, aku akan menjaganya selama mana mereka masih hidup. Aku tidak keberatan sama sekali melindungi mereka "." Kalau begitu, rahasiakan kesepakatankita ini" , balas Umari. " Akan kulakukan" jawap Sofwan mantap.

Umair lalu meminta pedangnya, dan mengasahnya hingga tajam, kemudian segera berangkat ke Madinah. Ketika Umair tiba di Madinah, ia bertemu Umar Ibnul Khattab yang sedang berada bersama para sahabat yang lain di Masjid. Melihat kedatangan Umair, Umar seperti mendapat menelah perkara yang buruk. Ia segera menemui Nabi seraya berkata : " Wahai Nabi Allah, di luar Umair musuh Allah datang menghunuskan pedangnya" Nabi menjawab : " Suruh dia masuk". Sebelum Umar menyuruh Umair masuk, ia meminta kepada beberapa orang Anshar untuk masuk lebih dulu, duduk di sekitar Nabi, menjaga berbagai kemungkinan buruk yang akan dilakukan Umair kepada Baginda SAW. Setelah Umair masuk ke ruangan Nabi SAW, Umar langsung saja memegang tali pedang Umair di lehernya. Melihat tindakan Umar, Nabi menenangkan: " Biarkan saja, wahai Umar". Umair lalu mendekat ke Nabi sambil berkata: " Selamat pagi buat kalian semua" Nabi membalas: " Allah telah memuliakan kami dengan ucapan selamat yang jauh lebih baik dari ucapan selamatmu, wahai Umair. Itulah ucapan selamat para penghuni surga".

Nabi lalu bertanya: " Apa maksud kedatanganmu wahai Umair ?". Umair menjawab:" Aku datang untuk urusan tawanan yang berada di tangan kalian. Berbuat baiklah terhadap para tawanan itu". "Lalu untuk apa pedang di lehermu itu? " tanya Nabi. " Semoga Allah memburukkan pedang-pedang yang ada. Apakah pedang-pedang ini masih berguna bagi kami? " jawab Umair. " Jujurlah padaku. Apa maksud kedanganmu ?" tanya Nabi. " Hanya untuk itu tujuan kedanganku" Jawab Umair.

Nabi kemudian bersabda, membukakan persekongkolan jahat mereka: "Bukankah kamu pernah duduk-duduk bersama Sofwan bin Umayyah di Hijr, lalu kalian berdua menyebut-nyebut orang-orang Quraisy yang di masukkan ke dalam lubang, kemudian kamu berkata : " Kalau tidak karena aku masih punya hutang yang harus kulunasi, dan kalau tidak karena keluarga yang ku takutkan akan musnah setelah kematianku, niscaya pada saat ini aku akan menunggang unta, akan kutemui Muhammad dan ku bunuh dia? " Bukankah Sofwan hendak menanggung hutang-hutangmu dan keluargamu agar kamu dapat membunuhku ? Demi Allah, mustahil kamu dapat melaksanakannya.

Mendengar sabda Nabi SAW, Umair terkejut dan berkata: " Aku bersaksi bahwa engkau memang Rasul Allah. Wahai Rasulullah, dulu kami selalu mendustakan apa yang engkau sampaikan kepada kami, berupa pengkhabaran dari langit dan wahyu yang turun kepada engkau. Padahal tidak ada yang tahu masalah ini kecuali aku dan Sofwan. Demi Allah, kini aku benar-benar tahu bahwa apa yang datang kepada engkau adalah dari Allah. Segala puji bagi Allah yang telah menunjukki aku kepada Islam dan menuntunku ke jalan ini".

Umair lalu mengucapkan dua kalimat syahadat, memeluk Islam dan menjadi salah seorang sahabat Nabi yang setia. Bahkan dialah yang banyak membawa orang-orang di Mekah memeluk Islam.

Inilah salah satu contoh satu bentuk pertolongan Allah yang diberikan kepada para hamba-Nya yang bersungguh membela agama-Nya. Orang-orang musryikin dan kafirin sentiasa melakukan konspirasi untuk menghancurkan Islam, umatnya dan gerakannya, namun Allah tetap melindunginya. Benarlah firman Allah seperti ayat di atas;

“Mereka sentiasa berusaha hendak memadamkan cahaya Allah (ugama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah tetap menyempurnakan cahayaNya, sekalipun orang-orang kafir tidak suka (akan yang demikian)”.

PENUTUP

Generasi kemenangan sekalipun sebegitu keras dan tegas dengan perinsip perjuangan, tetapi mereka adalah golongan yang mudah untuk dibawa berbincang. Mereka tahu mana suatu yang sifatnya usul dan mana suatu yang sifatnya furu’. Mereka dalam permasalahan usul adalah seperti besi, tetapi dalam permasalahan furu’ mereka adalah selembut sutera.

Generasi kemenangan, sekalipun mereka sentiasa berada di medan, tetapi mereka tidak pernah leka untuk sentiasa ‘kembali kepada Allah’. Mereka sentiasa mengawas diri daripada maksiat seperti mereka sentiasa mengawas diri daripada musuh Allah dan musuh mereka. Mereka lebih takut kepada maksiat hati lebih dari takut mereka kepada maksiat zahir. Perasaan takabbur, merasa taajjub terhadap diri sendiri, riya’, serta bersangka jahat kepada orang lain adalah di antara maksiat hati yang teramat mereka takuti, justeru mereka tahu bahawa dengan tumbuhnya perasaan-perasan itu, jauhlah mereka daripada Allah, dan segala kerja jihad mereka di dunia ini bakal menjadi debu yang berterbangan di akhirat nanti.

Semoga kitalah generasi kemenangan yang dibicarakan di dalam kertas ini, insya-Allah.

Thursday 22 December 2011

Tuan Guru Presiden Tampil Menjernihkan Keadaan

Selepas mendiamkan diri sejak tercetuskan isu kontroversi membabitkan bekas pesuruhjaya PAS Selangor, Datuk Hasan Ali dan bekas timbalan presiden PAS, Nasharuddin Mat Isa, presiden PAS, Datuk Seri Abdul Haji Awang tampil mempertahankan dasar-dasar PAS termasuk konsep negara kebajikan.

Dalam kenyataannya itu, Hadi mengingatkan seluruh kepimpinan dan ahli PAS, serta masyarakat di Malaysia secara umumnya, bahawa parti itu telah berjaya menghadapi semua pengalaman di sepanjang perjuangannya sejak ditubuhkan, sama ada secara bersendirian, bersefahaman dengan - kerajaan, pembangkang dan NGO, Islam dan kalangan bukan Islam.

pas seminar 071109 hadi awangTegasnya, pendekatan politik mutakhir bersama Pakatan Rakyat adalah menjadi penerusan amalan politik Islam secara feqah, bukannya secara remeh temeh.

"Kejayaan dicapai apabila kalangan bukan Islam menerima konsep perlembagaan, Islam menjadi agama negara dengan hak yang diberi secara adil kepada penganut agama lain, hak Bumiputra, Bahasa Kebangsaan dan Raja Berpelembagaan," tambahnya.

Menurutnya lagi, PAS terus terbuka kepada semua yang bersedia bersamanya bagi melangsungkan perjuangan menegakkan Islam yang menjadi rahmat kepada seluruh manusia.

"Sesiapa yang menyertai PAS wajib mengikut haluan dan halatujunya serta cara perjalanannya yang tersendiri, berlandaskan Islam secara feqah dan bukan hanya berpaksikan semangat tanpa ilmu dan faham," tambahnya.

Berikut adalah kenyataan penuh Tuan Guru Presiden:

Peringatan ini ditujukan khusus kepada seluruh kepimpinan dan ahli PAS, serta masyarakat di Malaysia secara umumnya, dalam kita mendepani permasalahan yang sedang berlaku di waktu ini.

Firman Allah dalam Surah Attaubah ayat 122 :

Maksudnya : (Dan bukanlah semua orang-orang yang beriman itu keluar berperang. Mengapa tidak ada satu kumpulan di kalangan mereka yang bertafaquh (belajar dan memahami) ajaran Islam dan supaya mereka pulang memberi peringatan apabila kembali menemui kaum mereka, mudah-mudahan mereka menerima peringatan). (At-Taubah:122)

Sabda Rasulullah S.A.W.

(Sesiapa yang Allah menghendakinya menjadi seorang yang baik nescaya dijadikannya Faqeh (faham ) dalam  perkara agama Islam). Riwayat Bukhari Muslim

Kedua–dua nas ini menunjukkan bahawa Islam itu bukan sahaja semangat yang berkobar-kobar dan ilmu secara bertulis, dalam masa yang sama ianya mempunyai disiplin ilmu serta memahami cara pelaksanaannya. Semua bidang dan lapangan ajaran Islam hendaklah dipelajari bukan sekadar sebagai satu ilmu, tetapi dalam masa yang sama hendaklah memahami cara beramalnya.

Allah S.W.T. memerintah kepada sesiapa yang memperuntukkan masa hidupnya dalam perjuangan supaya mengambil masa untuk belajar daripada  kalangan yang belajar dengan faqeh (faham). Apabila belajar, maka hendaklah pula daripada kalangan  ahli ilmu yang bukan sahaja faham, bahkan beramal dan berjuang dengan ilmu yang dipelajari itu dengan kefahamannya yang tulen dengan penuh istiqamah.

Perkataan feqah pada zaman awal Islam merangkumi semua ajaran Islam. Kemudiannya para ulama mengkhususkan istilahnya kepada hukum syariat sahaja. Adapun perkara yang berkait dengan iman atau aqidah dinamakan Usulu Al Din atau  ilmu Tauhid atau Aqidah dan yang berkait dengan akhlak pula dinamakan Akhlak atau Tasswwuf.

Mafhum  bahasa Al Quran dan Sunnah Rasulullah S.A.W. merangkumi seluruh ajaran Islam hendaklah dilaksanakan secara Feqah atau faham, khususnya dalam perkara hukum syariat yang tidak ada nas yang nyata atau bergantung dengan ijtihad. Sirah Rasulullah S.A.W. dan para Khulafa Al Rasyidin banyak menunjukkan huraian yang nyata, betapa perlunya ajaran Islam itu dihayati dengan Feqah (Fahaman) bukan sahaja dengan ilmu. Feqah bukan sahaja seperti difahami oleh masyarakat awam hanya dalam perkara ibadat, sembahyang, puasa, zakat dan haji; bahkan merangkumi segala ajaran Islam. Khususnya dalam perkara politik yang dilupakan atau dijahilkan oleh sebahagaian besar umat Islam.

Ketika berhijrah dari Makkah ke Madinah, yang juga merupakan amalan berpolitik yang membawa kepada tegaknya negara dan masyarakat madani, Rasulullah S.A.W.  telah menggunakan khidmat seorang bukan Islam  yang berpengalaman dengan jalan pintas yang selamat dan cepat sampai ke Madinah. Sudah tentu seorang bukan Islam yang dipercayai akan menyimpan kerahsiaan menjaga keselamatan, dan benci kepada kezaliman walau pun tidak menganut Islam.

Di Madinah pula dilaksanakan amalan menegakkan negara, dengan kekuatan umat Islam sendiri di kalangan Muhajirin dan Ansar, seterusnya melibatkan kaum bukan Islam di kalangan Yahudi, Kristian, Musyrikin Arab dan membenarkan kewujudan kalangan munafiq dalam masyarakat Madinah. Semuanya mengambil kira ayat-ayat Al Quran yang memberi amaran supaya berwaspada terhadap musuh dan ayat-ayat yang mengizinkan dan mewajibkan Islam disampaikan kepada seluruh manusia dan  pelaksanaan Islam terhadap seluruh manusia  juga.

Maka pengajian secara feqah (faham) sahaja boleh melaksanakan risalahnya dengan istiqamah, bukan sahaja memahami nas secara ayatnya yang zahir, termasuk juga meletakkan pelaksanaannya pada masa, tempat dan situasi yang berbeza. Banyak ayat-ayat Al Quran diturunkan dan hadith-hadith Rasulullah S.A.W.  bersandarkan sebab yang berlaku sekiranya memerlukan penjelasan.

Apabila Rasulullah S.A.W. menerima perjanjian Hudaibiyyah, manakala para sahabat merasakan perjanjian itu berat sebelah dan tidak berpihak kepada Islam, bahkan lebih berpihak kepada musuhnya. Bermula dengan pihak musyrikin (i) menolak penggunaan Bismillah, (ii) menentang dicatit nama Muhammad Rasulullah, (iii) membenarkan mereka yang berada di Madinah melarikan diri ke Makkah, sebaliknya tidak membenarkan orang Islam di Makkah berhijrah ke Madinah, (iv) dilarang meneruskan amalan umrah walaupun Rasulullah dan para sahabatnya sudah berpakaian ihram dan lain-lain.

Rasulullah S.A.W. bertegas dengan keputusan menerima perjanjian Hudaibiyah tanpa wahyu diturunkan, tetapi berpandukan ketajaman bacaan Rasul terhadap Feqah politik semasa, dan para sahabat mentaati secara mutlak kerana kerasulannya. Akhirnya perjanjian yang diterima memberi kemenangan yang besar kepada Islam dan menerima kunjungan kabilah yang datang menganut Islam dengan jumlah berlipat kali ganda sebelumnya.

Dalam  perkara yang lain, Allah S.W.T. mengajar  Rasulullah S.A.W. dan para sahabat R.A. melaksana dan mematuhi Syura secara tegas dalam peristiwa Uhud dengan firman Nya dalam Surah Ali-Imran ayat 159 yang bermaksud :

(Dan bermesyuaratlah dengan mereka dalam mengendalikan urusan. Maka apabila engkau telah berazam (dengan keputusan ) maka berserah kepada Allah, sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berserah kepadanya).

Ayat ini menunjukkan kepada kita konsep bermesyuarat dan kepatuhan kepada keputusan yang diambil dan mengharapkan pertolongan Allah selepasnya, walaupun selepasnya menerima tamparan korban dan kecederaan. Ini adalah cara bermesyuarat dalam Feqah berjamaah khususnya dalam politik.

Semua kenyataan tersebut adalah menjadi pedoman kepada sesiapa yang mahu berpolitik secara Islam. Bagi mengemaskini supaya ajaran Islam dilaksanakan secara Feqah, maka para ulama merangka kaedah-kaedah  ilmu yang berkait dengannya yang dinama ilmu usul feqh, maqasid syariat dan siyasah syari’yyah.

Bagi memelihara ajaran ini dilaksanakan, maka Parti Islam Se-Malaysia (PAS) mewujudkan MAJLIS SYURA ULAMA sebagai badan yang berwibawa mengikut perlembagaan PAS untuk memelihara amalan Islam secara Feqah Islam yang sebenar. Badan yang dianggotai oleh kalangan ilmuan Islam yang mampu memahami sumbernya yang tertinggi : Al Quran, Hadith, Ijmaa, dan Qiyas yang nyata. Majlis Syura Ulama bertanggungjawab melakukan kajian dan ijtihad secara Jamaei dalam menghadapi cabaran semasa dengan sistem ilmu-ilmu yang berkait dengannya. Keanggotaan Ahli Majlis Syura  pula mewakili seluruh cabang kepimpinan tertinggi PAS.

PAS telah berjaya menghadapi semua pengalaman di sepanjang perjuangannya sejak ditubuhkan, sama ada secara bersendirian, bersefahaman dengan - kerajaan, pembangkang dan NGO, Islam dan kalangan bukan Islam.

Pendekatan politik mutakhir bersama Pakatan Rakyat adalah menjadi penerusan amalan politik Islam secara feqah, bukannya secara remeh temeh. Kejayaan dicapai apabila kalangan bukan Islam menerima konsep perlembagaan,  Islam menjadi agama negara dengan hak yang diberi secara adil kepada penganut agama lain, hak Bumiputra, Bahasa Kebangsaan dan Raja Berpelembagaan.

Perlu diingat, bahawa Umno yang menjadi teras kerajaan BN gagal mencapai matmatnya setelah memerintah lebih lima puluh tahun, kerana tidak menjadikan Islam mengikut makna Al Quran dan ajaran Rasulullah S.A.W. Apakah tempoh masa lebih lima puluh tahun tidak mampu melakukan muhasabah?

Seluruh ahli PAS wajib bertambah yakin bersama perjuangan di atas bahtera PAS dengan setiap pengalamannya walaupun tidak diberi hak yang adil, inilah sifatnya  perjuangan Islam. Kita wajib menyedari bahawa semua tindakan bersendirian telah mengugurkan sesiapa sahaja tanpa mengira kedudukan dalam PAS. Namun PAS tetap selamat dan menjadi Parti Islam yang makin gagah perkasa menghadapi cabaran pasang surut perjuangan Islam.

PAS terus istiqamah dengan perlembagaan tertingginya yang dijamin oleh kumpulan yang berwibawa. Sesiapa yang cuba berlagak pandai tanpa ilmu yang sebenar pasti tersungkur dengan lagaknya, dan sesiapa yang berilmu dan menganggap dirinya paling bijak dalam PAS secara individunya tanpa peduli terhadap adab berjamaah dalam Islam, akan menjadi mangsa serigala politik yang menjadi musuh perjuangan Islam, inilah sikap membahayakan diri sendiri yang diberi amaran oleh Rasulullah S.A.W.

(Sesungguhnya syaitan itu adalah serigala yang menangkap manusia, laksana serigala yang menangkap kambing yang terpencil daripada kawanannya dan yang berada disudut yang menjauh diri daripada kawanannya). Dalam Musnad Ahmad.

PAS terus terbuka kepada semua yang bersedia bersamanya bagi melangsungkan perjuangan menegakkan Islam yang menjadi rahmat kepada seluruh manusia.

Sesiapa yang menyertai PAS wajib mengikut haluan dan hala tujunya serta cara perjalanannya yang tersendiri, berlandaskan Islam secara feqah dan bukan hanya berpaksikan semangat tanpa ilmu dan faham

sumber   :   malaysiakini



Wednesday 21 December 2011

Ketua Dewan Ulamak PAS ucap syabas pada Nasharudin

| Print |


KUALA LUMPUR, 22 Dis: Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat, Datuk Harun Taib (gambar) mengucapkan syabas kepada Ustaz Nasharuddin Mat Isa kerana terus menyatakan tekad memperjuangkan risalah Islam melalui wadah PAS walaupun terpaksa mengharungi pelbagai rintangan senang dan susah.

Beliau menyampaikan ucapan syabas itu setelah kenyataan rasmi oleh Nasharuddin disiarkan semalam oleh media yang menegaskan bahawa beliau akan tetap bersama-sama PAS menjunjung risalah Islam walaupun apa jua keadaan.

kenyataan penuh klik sini Ulamak PAS ucap syabas pada ustaz nasha